Hoe lang mogen volgens de wet eicellen ingevroren worden ?

Mijn vriendin heeft nog steeds geen kind kunnen krijgen en is intussen bijna 39. We denken eraan om toch maar alvast eicellen te laten invriezen. Dat kan al in sommige centra (Rotterdam, Leiderdorp...). Maar hoelang worden die ingevroren? In principe kun je eicellen voor bijna onbepaalde tijd invriezen en blijven ze levensvatbaar (>duizenden jaren), maar hoe lang mag zo'n centrum ze invriezen, of hoe lang willen ze dat doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wat de wettelijke bewaartermijn in Nederland is, kan ik niet vinden. Ik heb de indruk dat daar geen strikte regels over zijn. Mogelijk dat daar afspraken over kunnen worden gemaakt als je vriendin inderdaad voor de behandeling in aanmerking kan komen.
In België is het in ieder geval 10 jaar. Daar kan je ze voor een fiks bedrag laten invriezen voor een dergelijke periode.

Extra info:
In Nederland wordt het advies gegeven om 45 jaar als leeftijdsgrens te gebruiken om door een van de eicellen zwanger te worden. Over het algemeen worden de eicellen van vrouwen die minimaal 35 jaar zijn ingevroren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij gebrek aan beter antwoorden dan maar dit.

Andere antwoorden (1)

Het AMC wilde de eicellen terugplaatsen bij vrouwen tot 50 jaar, maar dat vinden de beroepsverenigingen te laat. Zij willen dat de grens op 45 jaar ligt. Diezelfde leeftijd wordt gehanteerd bij ivf na eiceldonatie. Boven de 45 jaar zijn de risico's op complicaties tijdens een zwangerschap veel groter. Zo is de kans dat de moeder tijdens de zwangerschap overlijdt tien keer zo groot.