ik wil graag een zwangerschaps test doen maar vanaf wanneer kan ik dat doen en weet ik of ik zwanger ben

na mijn ongesteldheid 2 weken geleden ben ik gestopt met de pil, wanneer kan ik de test doen want voor mijn gevoel is er veel veranderd ook vanbinnen( Ik heb al een kind dus heb al wel ervaring maar ben toch benieuwd of ik de test nu al kan doen

Toegevoegd na 14 minuten:
en wanneer kan ik de test het beste doen smorgens word vaak gezegd maar is het savonds ook mogelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kan een test al een dag nadat je verwachte ongesteld te worden doen. De hoeveelheid HCG hormoon (die aanwezig is als je zwanger bent) zal in het begin nog niet zo hoog zijn en daarom kan je in vroeg stadium beste testen met de eerste ochtendurine omdat daar dan na een nacht het meeste HCG zich al in verzameld zou hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan je al vrij snel doen na de verwachtte menstruatiedatum. Eigenlijk al na een dag of 3

Toegevoegd na 12 minuten:
Het is dan nog maar een erg prille zwangerschap. Het meeste zwangerschapshormoon is dan w.s. 's morgens in je urine
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft eigenlijk pas nut na de dag waarop je opnieuw ongesteld zou hebben moeten worden, mits je al vrij regelmatig was. Dus nog een week of twee. Ik zou zelfs iets langer wachten.

Natuurlij kverandert er sowieso een en ander in je lichaam als je met de pil stopt, dus best een kans dat je bijvoorbeeld voor het eerst sinds tijden je eisprong (die rond deze tijd zou moeten komen) weer voelt. Ook kun je last van je borsten hebben en andere tekeken die ook op een zwangerschap zouden kunnen wijzen.

Het merendeel der bevruchtingen echter sneuvelt al in de eerste twee weken na de conceptie, dus tussen de periode dat je zwanger kunt worden en je volgende menstruatie. Dan ben je natuurlijk feitelijk nooit echt zwanger geweest, en testsen is dan ook vrij overbodig. Bovendien KUN je in die fase ook nog niet testen omdat je lichaam nog niet voldoende HCG (zwangerschapshormoon) aanmaakt. Er zit dus weinig anders op dan nog even twee weekjes af te zien. Komt je menstruatie dan niet, dan is het mogelijk om een test te doen. Komt ie wel, dan zijn de waargenomen veranderingen toch aan het stoppen met de pil te wijten geweest.

Moderne zwangerschapstesten kun je overigens de hele dag door doen, daar heb je niet per se meer ochtendurine voor nodig. Die is wel het beste, omdat die het meest geconcentreerd is en dus ook de meeste HCG bevat. De kans op een positieve uitslag is dan het grootst. Met verdunde avondurine zou je een vals negatieve uitslag kunnen krijgen. Een positieve uitslag is overigens eigenlijk nooit vals. Er is dan altijd sprake van een zwangerschap, al garandeert de test nooit dat de zwangerschap tot het einde zal doorzetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan de test op elk moment van de dag doen en na de eerste dag dat je ongesteld had moeten worden.
Dus moest je gisteren ongesteld worden, kan je hem nu, 21.12uur, nog doen.