wie kent de fabeltjes over het testen van de zwangerschap?

de methodes die ze vroeger, voor de op hcg gebaseerde zwangerschapstesten, gebruikten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het fenomeen zwangerschapstest is al eeuwen oud. In Egyptische geschriften van eeuwen geleden staat al een zwangerschapstest beschreven. De vrouw moest een mengsel drinken van meloensap en moedermelk van een moeder die net een zoon had gekregen.
Moest de vrouw daarna overgeven, dan werd aangenomen dat ze zwanger was. Dat die test grote hoeveelheden foute uitslagen opleverde, laat zich raden.

In Hebreeuwse geschriften komt een test voor die de vrouw over een zachte ondergrond liet lopen. Zakte ze daarin diep weg met haar voeten, dan was ze zwanger.

Pas in de jaren twintig van de twintigste eeuw kwamen er testen, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten. Maar alleen artsen konden die testen toen nog afnemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

kikkers werden met urine ingespoten,veter werd in brand gestoken ...deze en enkele andere vind je in onderstaande link
13 jaar geleden
Een enkele keer verrast de geboorte van een kind zowel de moeder als haar omgeving, maar meestal zijn de eerste tekenen van zwangerschap al duidelijk genoeg. De menstruatie houdt op, de zwangere vrouw voelt zich anders, is vaak misselijk en krijgt grotere borsten. Toch is de vraag naar een bewijs van zwangerschap al oud.
Het verband tussen het uitblijven van de maandelijkse bloeding en zwangerschap moet al heel vroeg gelegd zijn.
Maar omdat een menstruatie ook kon uitblijven door een ziekte gebruikte men diverse methodes.
In elk geval wisten Egyptische priesters in de Oudheid er al iets op: een van hen plaste over een mengsel van tarwe, gerst en zand en liet een vrouw hetzelfde doen, met een ander hoopje graan met zand. Als het mengsel van de vrouw eerder ontkiemde wees dat erop dat de vrouw zwanger was.
Er is weinig bekend van de drieduizend jaar erna. Het lijkt waarschijnlijk dat de vrouwelijke urine een rol speelde bij tests. Aan urine werd veel diagnostische betekenis toegekend: niet voor niets heette artsen ‘piskijkers’.
Amadea