Hoe groot is de kans dat bloed van moeder bij bevalling in contact komt met bloed baby?

Als moeder RH negatief en baby RH positief is, kan moeder antilichamen aanmaken als bloed van de baby in bloedbaan komt wordt gezegd. Moeder krijgt preventief Rhogam-spuit. Maar hoe groot is deze kans?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K

Antwoorden (2)

Omdat er in Nederland gelukkig al tientallen jaren nog maar weinig rhesusbaby's meer worden geboren, omdat we rhesus-negatieve moeders behandelen met anti-D-immunoglobulinen, is het moeilijk te zeggen hoe groot nu de kans is op een rhesusbaby , mede omdat de omstandigheden rondom de bevalling nu niet of nauwelijks meer te vergelijken zijn met die van tientallen jaren geleden. (Het programma loopt sinds pakweg 1969), dus al bijna 50 jaar).

Op dit moment gaat het nog om tussen de 30 en 60 rhesusabies per jaar die meteen na de geboorte bloedtransfusies nodig hebben. Zonder Anti-D was dat aantal vele malen hoger.

De precieze kans - niet alleen op een rhesusbaby, maar ook op besmetting bij een eerste bevalling zodat het tweede kind risico loopt - is dus niet te bepalen aan de hand van gegevens die openbaar op internet te vinden zijn (of iemand moet meer geluk hebben met zoeken dan ik). E wordt alleen maar gesproken van "kan" en "een kans". Het risico is echter altijd te groot , al is het maar 1 % , om om welke reden dan ook de behandeling met anti-D over te slaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat de kans 100% is dat de moeder in contact komt met bloed van de baby in de placenta maar de gevolgen hangen heel erg af hoe sterk het immuunsysteem van de moeder gesensibiliseerd wordt.
Is de sensibilisatie zwak dan zal het bij een tweede baby misschien nog goed aflopen maar bij sterke sensibilisatie of een derde kind zullen de gevolgen echt serieus zijn.