ja,dat kan:
Er zijn geen aanwijzingen dat
een zwangerschap de kans op
een nieuwe beroerte vergroot.
De kans op een beroerte tijdens
een zwangerschap is zo klein
(geschat wordt ongeveer 1 à 2
beroertes per 10.000 zwangerschappen)
dat het onmogelijk
is te onderzoeken of er bij
zwangerschap meer kans is op
een beroerte.
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Waar zie ik beroerte in de vraag?
fremar
9 jaar geleden
Een beroerte geeft meestal ook een halfzijdige verlamming tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een halfzijdige verlamming kan zoveel oorzaken hebben. Hersenletsel, Aangeboren afwijking e.d.
Ja dat kan.
Zwanger worden staat los van een verlamming.
Het bevallen vraagt maatwerk van een gynaecoloog.

vantevoren:
aandacht voor ergonomische aanpassingen voor het verzorgen van een baby.
En je moet kritisch medicijnen slikken. In overleg afbouwen bv.

(ervaringen uit de praktijk)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat hangt er maar vanaf.
Een halfzijdige verlamming is meestal het gevolg van schade aan een van de hersenhelften; meer specifieker van de motorische cortex van een van de hersenhelften. Dat is dan weer meestal het gevolg van een of ander letsel/ ongeluk ofwel van een zeer uitgebreide beroerte.
Doordat de motorische cortex (het deel van de hersenen dat onze spieren aanstuurt)beschadigd kan de persoon de spieren niet meer aansturen. Bij schade die zo uitgebreid is dat de gehele motorische cortex aangedaan is, is de kans groot dat aan andere delen van de hersenen beschadigd zijn geraakt. De gevolgen daarvan kunnen veel minder duidelijk (maar daarom niet minder ingrijpend) zijn.

Probleem is nu dat de afgifte van vele hormonen, waaronder de hormonen die nodig zijn voor de vruchtbaarheid, ook vanuit de hersenen geregeld wordt. Met name de hypofyse (en in mindere mate de hypothalamus) zijn hiervoor verantwoordelijk. Als een van deze twee hersenstructuren ook beschadigd is geraakt dan kan het zeker gebeuren dat de vrouw, als gevolg van de ontregelde hormoonhuishouding, onvruchtbaar is geworden.

De motorische cortex en de hypofyse en hypothalamus liggen niet heel dicht bij elkaar (al zijn de afstanden binnen de schedel natuurlijk ook nooit erg groot). Daardoor is de kans dat een van deze structuren ook beschadigd is geraakt niet heel groot; de kans is echter zeker wel aanwezig.
Als de hypofyse en hypothalamus niet aangedaan zijn dan is er geen reden om aan te nemen dat de vrouw niet zwanger kan worden. Om zwanger te raken en de zwangerschap te volbrengen zijn immers geen (willekeurige) spieren nodig.

Natuurlijk rijzen er de nodige praktische en ethische vraagstukken, maar wat mij betreft gaan die voorbij aan deze vraag. Ook een natuurlijke bevalling lijkt mij zeer problematisch tot onmogelijk, maar een keizersnee kan dat probleem oplossen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als alles in orde is met haar vruchtbaarheid (eierstokken, geregeld ongesteld, ...) zie ik niet in waarom niet. De verlamming op zich staat namelijk volledig los van het zwanger worden. Het kan natuurlijk wel zijn dat de dame in kwestie moeilijkheden ondervindt bij het vrijen.