Is er een risico als je je buik indrukt tijdens je zwangerschap?

Ik ben 28 weken zwanger en in verwachting van een zoon. Ik voel mijn baby continu zwemmen en rommelen in mijn buik. Soms voel ik zijn rug,billetjes of z'n hoofje. Ik zit graag aan mijn buik en druk vaak redelijk stevig wanneer ik wat hards voel. Kan dit pijnlijk of schadelijk zijn voor de baby?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
26.2K

Het beste antwoord

Nee hoor, daar hoef je niet bang voor te zijn. Jouw kindje wordt goed beschermd door een kussen van vruchtwater. Bedenk dat je lichaam zo is gebouwd dat zelfs bij een ongeluk je baby nog optimaal beschermd wordt. Die buik kan dus echt wel wat hebben. Bij onderzoeken door de verloskundige wordt er soms ook flink in je buik gepord en gedrukt, ook dat is allemaal prima mogelijk en niet schadelijk voor de baby. En als een baby tegen het einde van de zwangerschap bijvoorbeeld nog in stuit ligt, wordt vaak geprobeerd een uitwendige versie te doen: door druk op de buik wordt de baby dan zelfs gedraaid in de buik- en daar is een hoop kracht voor nodig, bij een bijna volgroeide baby!

Uiteraard is zo'n versie iets dat alleen door medisch professionals gedaan moet/kan worden, maar het is slechts een voorbeeld om aan te geven wat er allemaal mogelijk is aan druk op de buik en dat dit dus niet schadelijk is voor het kindje dat daar groeit. Je baarmoeder is erop gemaakt om je baby te beschermen, en zolang je niet de stuntvrouw gaat uithangen, mag je daar op vertrouwen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh, en proficiat natuurlijk met je zwangerschap!

Toegevoegd na 16 minuten:
Ik zie dat ik wel ben ingegaan op je vraag met betrekking tot schadelijkheid, maar niet tot pijn voor de baby. Jouw baby zwemt in een gewichtsloze omgeving. Heb je wel eens geprobeerd iemand onder water een klap te geven? Al je bewegingen worden geremd door het water, en komen dus zachter aan. Als dat zelfs al geldt wanneer er uiteindelijk wel huid-op-huid contact is met degene waarmee je aan het zwemmen bent of in bad zit, kan je je voorstellen dat die demping nog veel sterker is ten opzichte van jouw baby in je baarmoeder, met niet alleen het vruchtwater, maar ook nog eens een heel aantal lagen aan spieren en ander weefsel daar tussen.

Jouw baby voelt echt geen pijn als jij op je buik drukt. Zelfs druk die zo sterk is dat het voor jou ongemakkelijk of zelfs pijnlijk wordt, doet die kleine nog geen pijn. Immers: de baarmoeder is daar nu precies voor ontworpen: het beschermen van dat anders zo kwetsbare leven. Ik neem aan dat jij niet zo hard zult drukken dat je daar zélf pijn van hebt, dus dan heeft junior er nog helemáál geen last van. En zelfs als dat wél zo zou zijn, dan schopt ie wel terug hoor ;-) Maar je doet hem of haar geen pijn hiermee. Echt niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Wat een mooi antwoord !
Dikke plus !