Waar in Utrecht wordt er bij een bevalling niet moeilijk gedaan over een ruggenprik?

Mijn vriendin weet sinds kort dat ze zwanger is, en wil bij haar bevalling (sowieso niet thuis) graag de optie hebben om een ruggenprik te krijgen.

Op internet heeft ze nogal wat verhalen gelezen van vrouwen die dat dachten geregeld te hebben, om er in het ziekenhuis achter te komen dat het alleen kan als de bevalling heel handig tussen negen en vijf plaatsvindt. En bevallingen houden zich nou eenmaal niet aan kantoortijden.

Ze is de eerste van ons groepje die zwanger is, wij kunnen haar dus niet helpen/geruststellen met eigen ervaringen. Maar wel door het aan anderen te vragen:

Zijn er GV'ers die goede ervaringen hebben met een ziekenhuis dat niet meedoet aan de pijn-is-goed-voor-je-maffia? Of juist slechte ervaringen, waar hun wensen genegeerd werden? Het helpt namelijk ook al om te weten waar ze juist niet moet zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bijna vergeten: het gaat om de *stad* Utrecht. Uiteraard is de halve provincie doorcrossen met weeën niet zo'n goed idee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop voor haar dat het ze gaat lukken dit goed geregeld te krijgen. Even een tip, laat de afspraken die ze maakt zwart op wit zetten en probeer medische indicatie voor ruggeprik te krijgen.
Nederland is een extremistisch derde wereld land als het gaat om verdoven tijdens de bevalling. Het gaat ook heel vaak mis, ver boven alle gemiddelden in de rest van Europa.
Vooral vrouwelijk arten maken zich schuldig aan het weigeren van de ruggeprik. Dus zoek een goede dokter en zorg ervoor dat hij zorgt voor een aantekening in haar dossier en zorg dat je daar een kopie van bij hebt tijdens de bevalling. En kaart dit zeer snel aan, bij voorkeur bellen dat je onderweg bent en vragen of de anestesist aanwezig is in het ziekenhuis. http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article604441.ece/Smeken_om_verdoving

Het beste antwoord

In de academische ziekenhuizen is 24 uur per dag anesthesie aanwezig. Dat geldt niet voor reguliere ziekenhuizen. Dus als ze een academisch ziekenhuis zoekt, weet ze zeker dat ze ook 's nachts anesthesie kan krijgen.

In een regulier ziekenhuis gaan de afspraken vaak mis, want dan moeten ze een anesthesist oproepen na kantooruren met als consequentie dat die van thuis uit nog moet komen. Als je als redelijk ver bent met de bevalling heeft het dan geen nut meer. Daarnaast kan de aanwezige arts op dat moment vinden dat dit geen noodgeval is en dus de anesthesie hiervoor niet opgeroepen hoeft te worden.

In het AZM (academisch ziekenhuis Maastricht) is het prima geregeld en daar hoef je maar hard te roepen en krijg je vervolgens een ruggeprik. Dat komt omdat daar een gyneacoloog zit die tegen dat "pijn is gezond" fabeltje is. Hij heeft al verschillende artikelen geplaatst hierover, dat hij vindt dat iedere vrouw recht heeft op een ruggeprik tijdens de bevalling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk, dat wij daar niet aan dachten! Maastricht is natuurlijk een beetje ver, maar hier hebben we ook een academisch ziekenhuis. Lijkt me het informeren waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een academisch ziekenhuis was het beste spoor: verloskundepraktijk in het ziekenhuis met één verdieping lager de medische afdeling met 24/7 anesthesist aanwezig. Wat mij betreft het beste antwoord!

Andere antwoorden (3)

Mijn schoonzus is 2 maanden geleden bevallen in het Diaconessenhuis Utrecht aan de Bosboomstraat. Zij heeft daar gewoon een ruggeprik gehad. Denk dat de pijn-is-fijn-mafia meer uitzondering is dan regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het maar waar. Als je je er in gaat verdiepen, gaan je haren recht overeind staan. Heeft je schoonzus die ruggenprik overdag gekregen of diep in de nacht?
Is het überhaupt wel verstandig zo'n ruggenprik?
Het is niet helemaal zonder gevaren hoor......
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze is goed geïnformeerd, en daarmee is dat háár beslissing. Daarmee is dit ook absoluut géén antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind dit wel een waardevol antwoord op de vraag.
toen ik net wist dat ik zwanger was, wilde ik ook liefst in het ziekenhuis bevallen met alles er op en eraan. Na een paar maanden wennen aan het idee en informatie zoeken wilde ik liever thuis bevallen (ik woonde wel op maar 5 minuten lopen van het ziekenhuis) en ben heel blij dat ik thuis bevallen ben. Overigens kostte in het ziekenhuis bevallen zonder medische indicatie 400 gulden, dat speelde ook mee met mijn beslissing. Als ik onverwacht naar het ziekenhuis moest zou ik ook geholpen worden en hoefde ik dat niet te betalen. maar ik vind het fijn van mislobe dat ze ons op dit artikel wijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is vast goed bedoeld, maar het is simpelweg geen antwoord op de vraag. De vraag 'waar <...>?' heeft nooit als antwoord 'is dat wel verstandig?' Zoals ik al zei, mijn vriendin is goed geïnformeerd en kan zélf een beslissing nemen. Dat is haar goed recht. Echt hoor, mijn haren gaan gewoon overeind staan van dit soort betuttelend maternalisme. Je kunt er ook van uitgaan dat iemand géén kwijlende idioot is die te dom is om alle beschikbare informatie op te zoeken (en te vragen aan artsen!) voordat ze voor of tegen een medische behandeling beslist. Zij wil graag die optie hebben. En dat is haar zaak. Jullie illustreren overigens wel perfect waarom het verstandig van haar is om zo vroeg al uit te zoeken waar ze die optie ook echt heeft. Wonderlijk trouwens dat iemand die tegen het toepassen van een ruggenprik is, wel voorstander is van thuisbevallen. Waar denk je zelf dat het risico groter is? Bij een bevalling onder medisch toezicht mét ruggenprik, of bij een bevalling zonder medisch toezicht (en ook nog afstand van het dichtsbijzijnde medische toezicht) zónder ruggenprik? Jullie mogen het natuurlijk óók helemaal zelf weten, maar die vergelijking valt niet goed uit voor thuisbevallen. Het is niet voor niets dat het in Nederland vaker fout gaat dan in andere westerse landen.
misslobe
14 jaar geleden
"betuttelend maternalisme." zo is dat niet bedoeld!
Klinkt overigens niet echt vriendelijk..........!
En dat laatste heeft o.a. vooral te maken met het op latere leeftijd krijgen van kinderen met alle gevolgen vam dien, maar dat is een ander onderwerp.
Waarom zijn mensen zo bang voor pijn? Pijn is er niet voor niets, zeker bij een bevalling. De bevallingspijn is een ervaring die je dichter bij je kind brengt. Accepteer het! Pijn is er voor bedoeld dat je je daarna weer "beter" voelt. Moeder en kind moeten samen door een "pijn" om zo de hechting te bevorderen. Het is wetenschappelijk bewezen dat kinderen die met een keizersnee geboren worden (dus zonder pijn) vaker last hebben van verlatingsangst, moeite hebben met binden enz.
Bovendien is het puur natuur en is het maar tijdelijk die pijn.