Wanneer is er innesteling?

Wanneer na seks volgt de innesteling? Ik snap het echt nuet met de 7 dagen en dan 21 22 dagen... Kan iemand mij dat uitleggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (2)

Van zygote tot blastula
Twaalf tot twintig uur na de bevruchting begint de ontstane cel zich te delen. Hierbij wordt eveneens het DNA vermenigvuldigd. De deling van de cellen gaat in aan rap tempo verder terwijl het klompje cellen langzaam maar zeker afdaalt naar de baarmoeder waar het verder zal groeien tot een echte baby. Dit duurt ongeveer zeven dagen.

Een bevruchte eicel wordt ook wel een zygote genoemd. Deze zygote vormt de basis voor de morula en deelt zich tot het aangekomen is in de baarmoeder. Een deel van de morula ontwikkelt zich tot het embryo, het andere gedeelte vormt de basis voor de placenta en de beschermende vliezen die om de baby heen zitten.

De morula verandert geleidelijk aan in een bol met vocht gevulde cellen. Op het moment dat deze bol cellen innestelt wordt dit de blastula genoemd. De buitenkant van de blastula bestaat uit een enkele laag trofoblastcellen, grote platte cellen welke zich later zullen ontwikkelen tot het placenta. De binnenkant van de bol bevat een klompje cellen dat de basis van het embryo vormt.

De innesteling
Circa vijf tot zeven dagen na de eisprong bereikt de hoeveelheid progesteron een hoogtepunt. Dit heeft tot gevolg dat de groei van de bloedvaten in de baarmoeder gestimuleerd worden. Deze bloedvaten voorzien het baarmoederslijmvlies, wat de baarmoederwand bekleedt, van bloed. Dit moment valt ongeveer samen met de aankomst van de blastula in de baarmoeder waar deze zich in gaat nestelen. De innesteling mislukt echter niet zelden. Bij circa 40% van de blastula's die de baarmoeder bereikt vindt er nooit een innesteling plaats.

Hulp van trofoblastcellen
Op dat moment heeft de blastula een doorsnede van minder dan 0,2 millimeter en zweeft hij nog even rond in de baarmoeder totdat deze gereed is voor de innesteling. Ongeveer negen dagen na de bevruchting gaat de blastula zich hechten aan de baarmoederwand. De trofoblastcellen helpen hierbij door zich als het ware in het baarmoederslijmvlies te boren. Deze trofoblastcellen ontwikkelen zich vervolgens weer tot de chorionvilli of vlokken welke in een later stadium de placenta gaan vormen.

Innestelingsbloeding
De innesteling kan gepaard gaan met wat bloedverlies, de zogenaamde innestelingsbloeding. Deze innestelingsbloeding vindt dus circa een week na de bevruchting plaats, vlak voordat de vrouw normaliter ongesteld moet worden. Wanneer de blastula zich niet innestelt wordt deze afgestoten met de eerstvolgende menstruatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Innesteling vindt - als alles goedgaat - plaats zo'n 5-10 dagen na de bevruchting. Zeg maar een dag of 7. De bevruchting zal plaatsvinden rond je eisprong, en dat betekent dat je met een beetje een gemiddelde cyclus zit op 21 à 22 dagen ná de eerste dag van je laatste menstruatie. De eisprong vindt immers plaats zo'n 14 dagen na het begin van je menstruatie, en een eventuele innesteling zit daar dan weer een dag of 5-10 na.

Maar dat is allemaal heel globaal natuurlijk, en dan moet je ook uitgaan van een gemiddelde cyclus van precies 28 dagen, en met een eisprong op precies 14 dagen na de eerste menstruatiedag. Er zijn maar weinig vrouwen die precies zo'n cyclus hebben.

Misschien heb je iets aan deze site: http://www.vruchtbaredagen.nl/nl/wanneer-innesteling/ en zo zijn er meer online calculators waar je kunt invoeren wat jouw cyclus ongeveer is, en die dan uitrekent wanneer een eventuele innesteling zou plaatsvinden.

Tegenwoordig zijn er steeds meer testen waarmee je al heel vroeg kunt testen, heb je die al gehaald? Spannend hoor, succes, ik hoop dat alles goed zoals je wilt!