Waarom lusten mensen bepaalde dingen niet of wel nadat ze zwanger zijn geweest?

Ik zelf eet sinds mijn eerste zwangerschap geen fruit meer. Vind het echt niet meer lekker. Daarvoor vond ik fruitsalades heerlijk Daarintegen vind ik speklappen na mijn zwangerschap weer geweldig. Ook was ik gek op zuur. Nu hoef ik er alleen maar naar te kijken en de rillingen lopen over mijn rug. Hoe kan dit eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Dat komt door je hormonen. Die doen gekke dingen met je smaak, humeur en andere dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwangerschap veroorzaakt een verandering in bijna elk systeem in het vrouwelijk lichaam. Zo wordt er o.a. meer water vastgehouden en wordt het bloed dunner. Dit, plus verhoogde niveaus van oestrogenen en progesteron worden verondersteld een rol te spelen bij de verandering in smaak. Voor dit proces gebruiken we de medische term: "Dysguesia".

Over het algemeen zal een jonge zwangere een verhoogd gevoel voor bittere smaken ontwikkelen. Zo kunnen er door een zwangere vrouw delen in ons voedsel geproefd worden waarmee het voedsel is samengesteld die vooraf onopgemerkt zouden blijven.

Dysguesia is niet te verwarren met de verlangens die zich voordoen tijdens de zwangerschap, vaak tot voedsel zoals ijs, augurken en chocolade. De zin in speciale smaken wordt weer veroorzaakt door de verhoogde hormoonspiegels en / of verhoogde lichaamstemperatuur en waterretentie. Sommige onderzoekers denken dat een gelijktijdige versterking van van de geur een rol kan spelen. Anderen stellen dat er een evolutionaire bescherming bij de vrouw is ingebouwd. Dat wil zeggen, ze helpen een zwangere moeder balans en vervanging te vinden in het voedsel zodat ze de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen zoals natrium en calcium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is goed mogelijk en kan per vrouw sterk verschillen. De meeste vrouwen krijgen een voorkeur voor bitter of zuur voedsel, maar ook kan het zijn dat ze dingen eet die ze voorheen niet lustte.