Stel je hebt een spiraaltje en bent vrijwel nooit meer ongesteld. Hoe weet je dan of je zwanger bent?

overtijd kun je dan ook niet meer zijn.. en zelfs wanneer je zwanger bent kun je nog wel eens een bloeding hebben. Dus zelfs wanneer je een bloeding hebt zegt het dan toch nog niets? Moet je dan elke maand een test doen of merk/voel je het wel als je zwanger bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Je bedoelt waarschijnlijk een hormoonspiraaltje (met een koperspiraal wordt je namelijk wél ongesteld, vaak zelfs zwaarder dan zonder spiraal).

Een hormoonspiraaltje is zeer veilig. De kans op zwangerschap is kleiner dan de pil. Je kunt er dan ook redelijk van uitgaan dat je niet zwanger bent.

Overigens houdt een hormoonspiraaltje de natuurlijke cyclus (eisprong) in stand. Het baarmoedervlies bouwt nauwelijks op waardoor je vaak niet ongesteld zal worden, maar uit ervaring kan ik melden Dat de hormonale veranderingen wel merkbaar blijven.

Ik merk dan ook aan lichte PMS-symptomen prima wanneer ik (afgezien van de vloeiing zelf) 'ongesteld' ben. Keurig iedere 28 dagen. Ik merk het als die regelmatigheid wordt doorbroken. Dat is tot nu toe één keer geweest, toen heb ik voor de zekerheid een testje gedaan. Vals alarm, waarschijnlijk was mijn cyclus even in de war geschopt door een stressvolle periode.

Eén keer in ruim zes jaar even voor de zekerheid een testje, één keer laten vervangen, verder geen omkijken naar gehad. Best een goede score, vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je uitleg!

Andere antwoorden (5)

in principe heb je een spiraaltje om niet zwanger te worden. Dus dan ben je niet zwanger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uhm..ook een spiraal is niet eens 100% betrouwbaar dus het kan gebeuren..
Door het spiraaltje kunnen de cellen (volgens mij) niet innestelen. Dus je kunt niet zwanger worden.

"Het spiraaltje remt de beweeglijkheid van zaadcellen en verandert het baarmoederslijmvlies zodanig dat een bevruchte eicel zich niet kan innestelen. Op die manier voorkomt het zwangerschap"

"Van de 100 vrouwen die een jaar lang een spiraaltje gebruiken, wordt er waarschijnlijk 1 toch nog zwanger."

Toegevoegd na 2 minuten:
Op de 2e link worden ervaringen uitgewisseld over zwanger zijn met een spiraaltje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de kans op zwangerschap is er wel.. goed, stel, je bent precies die ene vrouw op de 100, zal je dan aanvoelen dat je zwanger bent??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet, maar op de website die ik nog toegevoegd heb zeggen ze dat je meestal een miskraam krijgt als je alsnog zwanger wordt, omdat het kind zich niet kan innestelen. Je merkt het dus denk ik als je een miskraam krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je links gaan over het koperhoudend spiraaltje. Het spiraaltje dat Cindy bedoelt, is het hormoonhoudend spiraaltje (dat is het spiraaltje waarbij veel vrouwen niet meer ongesteld worden). Het hormoonhoudend spiraaltje is nog veel betrouwbaarder dan de koperspiraal, namelijk vergelijkbaar met sterilisatie bij de vrouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, er stond in de vraag niet bij om welk spiraaltje het ging. Vandaar de onduidelijkheid.
Als je al eens zwanger bent geweest herken je het vaak wel.
Ochtendmisselijkheid kan een heel goeie aanwijzing zijn, net als niet meer in je broeken passen zonder veel te hebben gegeten.
In principe zal het na een aantal maanden zichtbaar zijn.
Natuurlijk komt het (ook zonder spiraaltje) voor dat vrouwen ineens moeten bevallen zonder dat ze weten dat ze zwanger zijn. Maar meestal laat de natuur het je wel weten.
Ben je bang dat je zwanger bent, door een paar vage aanwijzingen: doe dan een zwangerschapstest. Dan heb je wat meer zekerheid. Anders een keer langs de dokter gaan, dat kan ook helpen voor je zekerheid.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met een spiraaltje wordt je naar mijn weten gewoon ongesteld elke maand.
en als het goed is beschermd het spiraaltje je juist tegen zwangerschap. maar geen enkel anti conceptie middel is 100% veilig. er kan altijd iets zijn waardoor dat eigenwijze zaadje toch nog bij dat eitje kan komen. maar de kans is wel heel klein.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige vrouwen worden een stuk minder vaak ongesteld door het spiraaltje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dat wisselt dus per persoon. ik werd altijd gewoon ongesteld namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een koperspiraaltje worden vrouwen gewoon ongesteld (vaak zelfs zwaarder), bij een hormoonspiraal wordt zo uit mijn hoofd ongeveer 80% van de vrouwen niet of nauwelijks ongesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok dan zal ik zo´n koperspiraal hebben gehad. weer wat geleerd thnx ;)
Paar maandjes wachten,dan merk je het vanzelf.