Ik ben 12 weken zwanger en ik heb op mijn buik geslapen.Is dit erg voor mijn kindje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Nee hoor dit kan helemaal geen kwaad. De baby zit goed beschermd in het vruchtwater en kan enorm veel "druk" weerstaan. Heb je ooit een visje gekocht en meegenomen in een zakje water? Je moet zo'n visje maar eens proberen te prikken met een vinger, dit lukt je niet, hij is heel goed beschermd door het water om hem heen, zo is het met jouw babietje ook! Trouwens als je buik te dik wordt om om je buik te liggen, laat je het vanzelf wel. Mijn kindjes gingen enorm protesteren als ik in een positie ging liggen die ze niet fijn vonden. Ik kan je verzekeren dat je dan vanzelf wel wakker wordt, maar dit is in een later stadium.

Fijne zwangrschap, geniet maar lekker van deze speciale tijd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je kindje ligt veilig in je baarmoeder, omgeven door vruchtwater. Als jij op je buik ligt zal het niet zo zijn dat je kindje er erg veel last van heeft, zeker niet als je "pas" 12 weken zwanger bent. Je kindje is pas (ongeveer) 9 cm groot en zal niets hebben gemerkt van het feit dat jij op je buik hebt geslapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit zal nog geen kwaad kunnen. In de eerste maanden van de zwangerschap kun je nog wel op je buik slapen, later zal dat door de omvang niet meer gaan. Slapen op de zij is beter.
Ik slaap het beste op mijn buik in, maar tijdens mijn zwangerschappen gaf mijn lichaam heel duidelijk aan dat dat op een bepaald moment niet meer ging.
Maak je maar niet teveel zorgen, luister goed naar je lichaam en geniet van je zwangerschap!

En als je je om wat voor reden dan ook bezorgd maakt, kun je ook je verloskundige of arts raadplegen.

Voor meer informatie over goed slapen tijdens de zwangerschap: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jonge vader heb ik ook vaak met deze vragen gezeten. Daar ging het meer in het algemeen "hoe is mijn kind in de baarmoeder beschermd".

Het antwoord is dat je kind enorm veilig is in de baarmoeder en dat het heel veel kan hebben. Dus ook op de buik slapen. De kans is groter dat jij het straks niet meer prettig vindt dan dat het kind schade op loopt.

Het beste is op de linkerzij te slapen wegens bloeddoorvoer. Maar in alle gevallen gaat het op voor je eigen lichaam. Een kind zal nergens last van hebben.

Ik ben echter geen medisch expert en als je het idee hebt dat je kind het er niet mee eens is of als je ergens last van krijgt zou ik altijd adviseren om een expert te vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
:) in de tijd dat ik het antwoord aan het typen was, zijn er 3 bijgekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, zolang je het kan. Jouw "kindje" zit veilig in de baarmoeder.
Misschien wel leuke site voor je:
http://www.trotsemoeders.nl/2008/11/15/12-weken-zwanger/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben er vanuit gegaan dat zolang ik kan slapen op mijn buik, het geen kwaad kan. Op een gegeven moment wordt het echt vervelend en dan moet je op zoek naar een andere houding. Vraag het na bij je verloskundige en bespreek je bezorgdheid, zij/hij kan jouw situatie beter beoordelen en je geruststellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mijn oudste deed ik dat ook, tot de laatste nacht, voordat hij geboren werd. hij is gezond, en twaalf jaar oud. nee, is dus niet erg. en als je op je buik kunt liggen gewoon doen dus. je lichaam is een wonder op zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Nee dit kan absoluut geen kwaad. Je buik zal straks waarschijnlijk wel in de weg gaan zitten als je op je buik slaapt, wat je rust niet ten goede komt. Een tip: probeer alvast eens op je zij te gaan liggen, misschien went dat. Op je rug kan ook alleen bestaat de kans dat je dan duizelig wordt omdat je baarmoeder tegen een ader kan drukken die langs je rug loopt. Het schijnt dat liggen op je je linkerzij het beste is in verband met een betere doorbloeding.
En weet je? hoeveel zwangeren (en moeders) zouden er op hun buik slapen terwijl ze het niet in de gaten hebben? sommige mensen bewegen immers best veel tijdens hun slaap. Ik denk echt dat je je geen zorgen hoeft te maken