Wat kunnen de gevolgen zijn als je over datum bent met je bevalling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Kimath
13 jaar geleden
Over datum klinkt zo raar, alsof je dan bedorven bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
whahaha dan is het kind waarschijnlijk bedorven XD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
was ook mijn eerste associatie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, daar heb je de komende 18 jaar nog tijdens de opvoeding voor elkaar krijgen. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nu in het Nederlands (sorry):
Nee, dat kun je de komende 18 jaar tijdens de opvoeding nog voor elkaar krijgen. ;-)

Antwoorden (5)

Je komt vaker op controle, want jij en de baby worden nu extra goed in de gaten gehouden. Eigenlijk heb je 5 weken de tijd om te bevallen zonder dat het te vroeg of te laat is, van 3 weken voor tot 2 weken na de uitgerekende datum.
Als bij de controles blijkt dat je kind het eigenlijk wat zwaarder gaat krijgen (dat merken ze aan de hartsleg bijvoorbeeld), of als jij het niet meer trekt, kan de verloskundige je strippen. Dat kan de bevalling op gang helpen. Maar dat werkt niet altijd. Als je baby er echt uitmoet, of als de twee weken na de uitgerekende datum voorbij zijn en de bevalling is nog niet begonnen, wordt je ingeleid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je placenta kan op gegeven moment uitgewerkt zijn en dan krijgt het kind geen voedingsstoffen meer, maar je kunt rustig 2 weken over tijd zijn. Je wordt goed gecontroleerd en ze laten het echt niet te lang zitten.
De verloskundige weet wel tot hoever ze kan gaan en als het tijd is en de baby heeft nog steeds geen zin om te komen, dan leiden ze de bevalling in met een gel of ander middel. Mijn kind had na ruim 2 weken nog geen zin maar ik was al gepland voor een keizersnee omdat hij een dwarsligger was. Ik ben dus bevallen zonder te hebben gevoeld wat een wee is. Hij had alleen wat minder huidsmeer vanwege het uitgewerkt zijn van de placenta, maar voor de rest was hij alleen super kwaad dat hij uit zijn 'hangmat' gehaald werd ( want zo lag hij in mijn buik) en ik kon het me nog goed voorstellen ook.:)
13 jaar geleden
Dan bederft de Baby
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt joh...wat een humor. -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was jouw houdbaarheidsdatum ook verstreken?
de meeste verloskundigen hebben het protocol dat ze je doorsturen naar een gyn. na 41 weken zwangerschap. ze willen graag dat een kindje geboren wordt vóór de 42 weken, omdat de risico's op complicaties bij de baby dan wat groter worden. de gyn. zal regelmatig een echo maken om te kijken of er nog voldoende vruchtwater is en een ctg om de conditie (hartslag) van de baby in de gaten te houden.
als de baby het nog goed naar de zin heeft in je buik, grijpen ze pas actief in bij 42 weken. het ligt eraan of je al ontsluiting hebt (ze kunnen dan meteen de vliezen breken en een infuus geven) of dat de baarmoedermond nog potdicht zit. dan zullen ze eerst dmv gel proberen je baarmoedermond weker te maken. over strippen wordt heel verschillend gedacht. er zijn verloskundigen/ gyn. die dit liever niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men smeert een bepaalde gel op je baarmoeder hals om die te laten rijpen. Is het na 14 dagen, wat de max is, nog niet goed genoeg dan word je ingeleidt. de weeën worden dan kunstmatig op gang gebracht, en het kindje alsnog gehaald. Alle voorgaande berichten niks meer aan toe te voegen. kan nog hooguit een keizersnede worden, maar men zal te alle tijden eerst een normale bevalling proberen als alles verder goed is.
Mijn eerste kwam 11 dagen overtijd met kunstmatig opgewekte weeen, afgewisseld met op een gegeven moment normale weeen die elkaar afwisselden, doch werd uiteindelijk een keizersnede, omdat het hoofdje te groot was. Ze woog dan ook negen pond. Mijn tweede kwam keurig op tijd wel via de normale exit, ook zij woog negen pond. Ik heb geen ervaring met andere vrouwen die overtijd zaijn, maar vanmuit mijn ervaring zeg ik: laat het hoofdje opmeten voor men een een normale bevalling begint... scheelt een hoop gedoe en pijn misschien...