Heeft iemand ervaring met Epi-no, om de geboorte van een kind te vergemakkelijken?

Zo ja, wat is dan je ervaring daarmee? Werkt het echt? Zijn er tips? Waar moet ik op letten?

Ter verduidelijking, zie website: www.epino.nl

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog niemand?
Je kan op de website wel al het een en ander lezen over de epi-no, maar ik ben zo benieuwd naar andere ervaringen. Want de website kan een heleboel mooie verhalen vertellen omdat ze graag willen verkopen, maar dat zegt nog niet altijd alles...

Het beste antwoord

ik werk in de kraamzorg( en ben zelf vier keer bevallen), maar heb (nog) geen ervaring met de epi- no. heb wel even op hun website gekeken, maar ben eerlijk gezegd niet echt enthousiast. wat een gedoe om je boeltje op te gaan rekken van tevoren! aangezien er een heel babyhoofd doorheen moet, lijkt het me dat je op het laatst met een ballon in je vagina rond zou moeten lopen die zo groot is als een babyhoofd. anders heeft het geen enkele zin. het gaat nl om oprekken van je bekkenbodemspieren.wil je nog wat aan je spieren hebben na je bevalling, zodat je niet incontinent wordt, lijkt me dit geenzins aan te raden en bovendien scheuren vrouwen in de busch- buschlanden net zo goed regelmatig uit. dit wordt alleen nooit gehecht.
Mijn ervaring (en ook die van de verloskundigen waar ik mee werk), is dat ontspanning tijdens de bevalling het allerbelangrijkste is tijdens de bevalling. Dit bevordert de ontsluiting aanzienlijk. Goede begeleiding, waarbij je je op je gemak voelt is daarom ook heel erg belangrijk. Tijdens het persen is het heel belangrijk dat je perineum langzaam wordt opgerekt, zodat de doorbloeding goed blijft (tijdens je ontsluiting kun je de doorbloeding goed houden door bijv. op zo'n skippybal te zitten). Dit kan door bijv. in warm water te liggen/ zitten of door een warme doek tegen je perineum, tussen de persweeën door. verder is het belangrijk om goed naar de verloskundige te luisteren wanneer je moet persen en wanneer je moet zuchten. grote kans dat je dan ook gewoon zonder knip of scheur kunt bevallen. heb vertrouwen in je eigen lichaam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel Gonzo voor je uitgebreide antwoord! Vertrouwen in je eigen lichaam is inderdaad heel belangrijk, net als de ontspanning en rust om je heen etc. Ik denk alleen zelf wel dat de Epi-no nuttig kan zijn, mits gebruikt onder goede begeleiding en met ontspanningstechnieken. En mits de bekkenbodemspieren daarna ook weer goed geoefend worden.
Ik denk dat het oprekken van de bekkenbodem beter is als het geleidelijk gebeurt in 3 weken lege tijd, dan wanneer het binnen mum van tijd van niets naar volledig moet oprekken met meer kan op blijvende beschadiging.
En gelukkig wordt het oefenen beperkt tot 1 of 2 x per dag een kwartiertje ofzo. Je hoeft niet met dat ding te blijven rondlopen. En dat oefenen geeft denk ik juist vertrouwen dat je het kunt, omdat je al iets weet hoe het voelt en weet hoe het moet. Ik zie er wel wat in, zeker nadat ik nu gezien heb hoe het precies werkt. Maar het is iets nieuws, en daar moeten we vaak met z'n allen flink aan wennen. We doe het vaak dan maar liever gewoon op de oude vertrouwde manier.. ;-)