Mag je, in Nederland, een keizersnede eisen, als daar geen medische noodzaak voor is?

Als er vrouwen zijn, die liever niet bevallen.. (bijv. omdat ze hun zakie strak willen houden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me er verandert niks. Wees niet bang het blijft het oude:)
Trouwens een keizersnede is veel pijnlijker achteraf en genezen duurt ook veel langer dan een normale bevalling.
İk ken mensen die keizersnede gehad hebben en als ze vertellen hoe het voelt ben ik blij dat ik mijn 2 dochters normaal heb kunnen bevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het al mogelijk is, zou ik er niet voor kiezen. Zeker een bikinisnede kan jaren last geven. Alle zenuwbanen (en ook die hele fijne, kleine zenuwen in de huid) lopen min of meer in de lengterichting van een lichaam of lichaamsdeel. Als de arts dwars snijdt (bikinisnede) snijdt hij al die zenuwtjes door. Een deel herstelt zich, maar een deel zal altijd gevoelloos blijven. Een operatiesnede in de lengte is meestal wel lelijker, maar geeft veel minder problemen. Meestal komt al het gevoel daarna weer terug.
Een gewone bevalling is flink pijnlijk, sommige zijn bijzonder pijnlijk. Maar na afloop ben je er heel snel overheen, veel sneller dan bij een keizersnee. En je zakie strakhouden? Als je het over je buik hebt, die lubbert uit van de zwangerschap, niet van de bevalling. bedoel je de vagina? Die is in eerste instantie na een bevalling heel erg ruim, maar kan binnen enkele weken weer redelijk strak zijn. En er zijn veel standjes waarin je met een ruime vagina toch een mini-pikje kunt plezieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, maar na twee keizersneden moet ik toch ECHT tegenspreken dat er ook maar iets gevoelloos blijft. Zal best in incidentele gevallen kunnen voorkomen, maar normaliter herstellen alle zenuwen zich uitstekend, zelfs na een herhaalde keizersnede.Ooks was ik in beide gevallen binnen drie dagen weer thuis en op de been, maar dat schijnt wel vrij uitzonderlijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even ter geruststelling: dit is een theoretische vraag.. wel bedankt voor de openhartige reacties! Ik was overigens in de (foute) veronderstelling dat een keizersnede tegenwoordig een makkie is, net als een blindedarmoperatie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, beslist niet. En dat zal het ook nooit worden.
Een blindedarm wordt tegenwoordig inderdaad vaak verwijderd via een kijkoperatie (laparoscopie) waarvoor een minimaal sneetje in de buik gemaakt moet worden. Voor een keizersnee, élke keizersnee, moet je nu eenmaal door 5 lagen huid en spieren heen snijden en die moeten ook allemaal individueel weer gehecht worden. Vooral de spieren en de baarmoeder zelf zijn hier de 'linke' stukken. Het is en blijft dus een hele grote ingreep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hun 'zákie'? Dat is voor het eerst dat ik die term hoor voor vrouwelijke geslachtsorganen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar duidelijk is het wel. In Amerika werd er inderdaad wel degelijk voor geadverteerd onder het motto : 'Keep your passage honeymoonfresh...'. Volgens mij was dat in de jaren 50 en zijn ze er wel een beetje van teruggekomen. Ha ; gevonden ook nog ! Ergens op driekwart van het artikel.
http://archive.student.bmj.com/back_issues/0299/data/0299mm.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keep your passage honeymoonfresh.. hebben ze daar ook t-shirts van? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, 't was de fifties........wellicht een apron / huishoudschort ? ?

Het beste antwoord

Voor zover ik weet behoort dat gelukkig nog niet tot de mogelijkheden. Het is een behoorlijk zware operatie onder volledige narcose of met volledige verdoving met alle risico's van dien, en dat doe je beslist niet voor je lol. In Nederland wordt eigenlijk alleen een keizersnede uitgevoerd als een natuurlijke bevallig geen optie is.

Maar als je er een heel goede reden voor hebt (en geloof me, een strakke doos houden is GEEN goede reden) zou je het eventueel kunnen bespreken met de gynaecoloog die je begeleid. In Duitsland is dit in bijzondere gevallen mogelijk, maar je draait dan wel zelf voor alle kosten op, waarbij je naast de operatie van 2000 tot 2500 euro nog enkele dagen tot een week ziekenhuisverblijf betaald (a een paar honderd euro per dag).

Trouwens, vrijwel ELKE vrouw ziet tegen de bevalling op, dus dat alleen al zou geen reden mogen zijn om een dergelijke operatie als optie te hebben. (In Amerika mag het trouwens geloof ik wel, maar daar zal ik maar even geen oordeel over uitspreken ;-) ) Het zakie strak houden is voornamelijk een kwestie van goed je bekkenbodemspieroefeningen blijven doen. Maar honeymoonfresh blijf je natuurlijk niet. Ik zie ook geen enkele echt gegronde reden om dat te moeten willen.

De idee dat een keizersnee een 'makkelijke bevalling' is, is - ondanks dat het bij mij twee keer van een leien dakje is gegaan - echt een groot misverstand. Niet alleen de napijn van de operatie zelf schijnt niet tegen een bevalling op te wegen (daar weet ik dus niks van, wel dat ik van mijn keizersnedes minder last had dan van een latere buikoperatie) , maar vooral de risico's moet je beslist niet onderschatten.

Er wordt trouwens wel hier en daar gediscussieerd over dit onderwerp ; daar komen ook zeker goede argumenten in voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante link, dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
.

Andere antwoorden (3)

Nee alleen als het echt nodig is krijg je een keizersnede.
Dit omdat een keizersnede een behoorlijke aanslag op het lichaam is en het is veel duurder.Operatiekamer,anestesist,assistent enz enz.

En met een keizersnede raden ze je aan maximaal 2 kinderen te krijgen {als deze beide met de keizersnee geboren zijn}
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn kinderen zijn ook beide met een keizersnede geboren en mijn vrouw heeft er vaak nog last van
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moest even nadenken over je laatste toevoeging ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoezo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik pieker er niet over, maar ik zou toch nog gewoon voor een derde kind mogen en kunnen kiezen, hoor. (met de zekerheid dat het weer een keizersnee wordt trouwens).
Ondanks twee spoedkeizersneden, Ze kunnen dan alleen niet meer garanderen dat er nog horizontaal gesneden kan worden ; de kans op een verticale incisie (waarvan je trouwens sneller herstelt, maar die lelijkere littekens achterlaat) wordt veel groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het wordt afgeraden
ze zeggen niet dat je geen kind meer mag krijgen dat bedoel ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Las weer eens te snel en vroeg me dus af waarom je vrouw last had van 'jouw' keizersnee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ik heb geen keizersnede gehad hahaha
nee dat mag niet mij mag dat niet volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwangerschap, een bevalling, het zijn behoorlijk ingrijpende gebeurtenissen in een vrouwenleven. En het laat zijn sporen na, niet alleen aan de buiten- maar ook aan de binnenkant.
De bevalling is niet het enige dat voor die veranderingen zorgt. Het groeien van het kind kan zorgen voor zwangerschapsstriemen op buik en benen (en denk niet, dan smeer ik wel met creme of zo, want heel vaak helpt dat niet!)
Wat je precies bedoelt met 'je zakie strak houden' is me niet helemaal duidelijk. Het geboortekanaal wordt natuurlijk flink opgerekt tijdens de geboorte van een kind, maar, net als de baarmoeder, trekt dat na de bevalling weer goed bij.
Zelf heb ik vier kinderen, drie via de 'gewone' weg, de vierde met een keizersnede. Als ik de vergelijking maak, dan is een keizersnede niet mijn eerste keus.
(Na drie bevallingen via de normale weg heb ik trouwens niet het idee dat mijn 'zakie' te ruim is of zo. )

Met het openmaken van de buik is er een grote kans dat ze een aantal zenuwen raken, met als gevolg een aantal plekken op de buik waar geen gevoel meer inzit. Toen ik dat aankaartte bij de specialist, bij de nacontrole, zei hij dat dat heel normaal is, en dat het soms overgaat, en soms niet.
Een keizersnede geeft een litteken. Het zit mooi laag, onder je slip, maar in bed gaat die slip wel eens uit, en is het dus toch zichtbaar voor je partner.
Kortom, keizersnede of normale bevalling, sporen laat het altijd wel na. Wil je dat echt niet, dan moet je niet zwanger worden!