Dat is niet zo heel moeilijk. Men kijkt naar de laatste dag van de menstruatie, en dan wordt daar de volledige gemiddelde draagtijd bij opgeteld. Er zijn zo veel gegevens over de draagtijd dat dit redelijk nauwkeurig is.

Echoscopie kan meten hoe groot een embryo of foetus is, en aan de hand daarvan bepalen hoe oud het kind is. De ontwikkeling van kindjes verloopt in het begin van de zwangerschap zo gelijk voor praktisch alle kinderen dat dit een volwaardige en nauwkeurige meting is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het berekenen van de uitgerekende datum wordt er gekeken naar de eerste dag van de laatste menstruatie, je bent dan dus nog niet zwanger, maar dit is een voor vrouwen vaak makkelijk terug te halen datum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het de eerste of laatste dag van de menstruatie was durf ik niet met zekerheid te zeggen... Je hebt me aan het twijfelen gebracht. Maar het klopt dat je dan nog niet zwanger bent. Draagtijd in Nederland wordt doorgaans berekend over 40 weken, terwijl je maar 38 weken 'echt' zwanger bent
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste, na drie kinderen weet ik dit zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof je ;-) ik ben ook in afwachting van de derde. Hoewel ik geen vrouw ben let ik goed op bij de artsen en verloskundige. De meeste dingen omtrent zwangerschappen weet ik wel, maar ook ik kan er een keer naast zitten natuurlijk.
Het gaat als volgt:

neem de eerste dag van je laatste menstruatie
daar trek je eerst drie maand af
tel er dan zeven dagen terug bij

Bijvoorbeeld:
Je laatste maandstonden begonnen op 26/6
daar trek je 3 maand vanaf = 26/3
tel er dan nog 7 dagen bij op= 2/4 is dus je uitgerekende datum!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Achteruit rekenen kan ook natuurlijk. +
Er wordt eerst altijd uitgegaan van de eerste dag van de laatste menstruatie, en dan precies 40 weken verder. Mits de cyclus regelmatig om de 28 weken was. Was je cyclus wel regelmatig maar korter, dan trek je die dagen er vanaf. Was je cyclus regelmatig maar langer dan 28 dagen, dan tel je die dagen er bij op.

Daarna wordt de ter ik echo gemaakt. Als deze gemaakt is tussen 10 en 12 weken na de eerste dag laatste menstruatie, dan wordt volgens de nieuwe richtlijn de echo-uitkomst als juiste uitkomst genomen.

De eerste twee weken na je laatste menstruatie ben je nog niet zwanger, want de bevruchting vindt pas plaats rondom de eisprong, maar internationaal worden die twee weken wel meegerekend, waardoor iedereen op 40 weken uitkomt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Spelfoutje: ter ik echo = termijnecho
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een regelmatige cyclus om de 28 wéken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed opgemerkt! Dat moet natuurlijk 28 dagen zijn.
Allereerst gaan ze uit van de eerste dag van je laatste menstruatie en tellen daar 40 weken bij op. Als je een termijn echo krijgt (rond de 10 weken tegenwoordig) passen ze de datum aan. Ze meten dan de foetus. Elke foetus is evengroot tot 12 weken. Dus als ze meten weten ze hoe oud het kindje is en hoe lang de zwangerschap nog gaan duren (op papier, want bijna geen kind houdt zich aan die 40 weken).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe bereken je de geboortedatum van je kind?
In dit artikel kun je lezen hoe dat gaat.