kunnen de b12 injecties schadelijk zijn als je zwanger bent, probeert zwanger te raken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (4)

Nee, juist een tekort aan vitamine B12 is schadelijk voor je gezondheid. Als je een flink tekort hebt moet je dat aanvullen, ook in het belang van je ongeboren kind. Dat geldt overigens ook voor andere vitamines, als je daar een tekort van zou hebben. Je moet altijd wel uitkijken voor overdosering maar ik neem aan dat die injecties door een arts zijn voorgeschreven aan de hand van een laboratoriumuitslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neeeeee, totaaaaal niet. Je kind kan door een erg tekort hartafwijkingen krijgen en andere erge dingen. Voor jou is t okk niet goed. Omdat je foliumzuur krijgt en dus dat hoger wordt, zullen jou b12 klachten veeel erger worden. Vroeg beginnen met injecties dus, voor jou en voor je kind.
Succes ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, integendeel. Het is een noodzakelijke vitamine, en als je die om welke reden dan ook niet opneemt via de maag, is inspuiten de enige manier om er genoeg van binnen te krijgen. En dat genoeg is zeker ook belangrijk voor een zwangerschap.

Ook is er een relatie (weet niet meer precies hoe het werkte) tussen vitamine B12 en B11 (foliumzuur) ; als je B12 tekort hebt kun je meen ik ook onvoldoende B11 opnemen. En hoe belangrijk dat is, is in de media meer dan voldoende gepropageerd de afgelopen jaren.
Ik heb er in elk geval een gezond kind aan overgehouden, en tot op de perinatologie (want een probleemloze zwangerschap was het niet) kreeg ik keurig mijn maandelijkse injecties, hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het via je maag opneemt, kunnen zeer hoog gedoseerde supplementen waar je op kauwt/die in je mond oplossen toch nog wel werken?
Die hoeven immers niet in je maag opgenomen te worden, maar komen via je mond op een andere manier in het bloed, onafhankelijk van intrinsieke factor.
Nee, als je genoeg b12 in je lichaam hebt wordt dit niet meer opgenomen. Het is niet schadelijk