Normaal geen last van PMS, onbeschermde seks gehad, en nu ineens wel PMS. Zwanger?

De nacht van 1 op 2 januari onbeschermde seks gehad met mijn man, nadat we terug kwamen van de kroeg (blijkbaar mijn vruchtbaarste dag, nagerekend).
Ik slik de pil, maar vergeet het af en toe (meestal wel binnen 24 uur weer ingenomen) Afgelopen week ben ik grieperig geweest, enorm moe en ik eet bijna alles wat los en vast zit, verder ook last van gevoelig borsten een raar apart gevoel in mijn onderbuik en ik moet iets vaker naar het toilet. Volgende week (17-1) moet ik ongesteld worden.

Zoals de titel vermeld normaal heb ik geen last van PMS, is het mogelijk spontaan van de ene op de andere keer wel PMS te hebben, of ligt de kans van een mogelijke zwangerschap toch wat hoger.

Alvast bedankt,
Tamuril

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Om te beginnen: er valt helemaal niet na te rekenen wanneer je vruchtbaarste dag was. Je slikt immers de pil. De pil onderdrukt je eigen cyclus totaal, waardoor je geen eisprong en dus geen 'vruchtbaarste tijd' hebt.

Als je de pil vergeet, dan kan dat misgaan, maar ook dan valt er niets uit te rekenen. Het is volkomen onvoorspelbaar óf en wannéér je een eisprong hebt.

Het is mogelijk dat je nu zwanger bent. Sterker nog, die kans lijkt me groter dan de kans dat je PMS hebt. Want nogmaals, je slikt de pil, de pil onderdrukt je cyclus, dus vóór je stopweek vált er helemaal niets te PMS'en. Aan de andere kant zou het wel héél vroeg zijn om nu al zwangerschapssymptomen te hebben als je alleen 1 januari onbeschermde seks hebt gehad. De grootste kans lijkt me nog wel dat je symptomen gewoon van een griepje of dergelijk ongemak komen.

Voor de zekerheid zou ik toch een zwangerschapstest doen. Omdat door het slikken van de pil niet te voorspellen is wanneer een eisprong geweest kan zijn, moet je in dit geval het advies negeren om vanaf de dag dat je ongesteld moet worden te testen. Test in plaats daarvan minstens 19 dagen nadat je onbeschermde seks hebt gehad.

Dan hou je rekening met vijf dagen dat sperma in je lichaam kan overleven (je kunt dus zwanger raken van seks vijf dagen vóór de eisprong) plus veertien dagen na de eisprong om een betrouwbaar resultaat te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

... Tja, het kan vriezen en het kan dooien! Een zwangerschapstestje zou je uit je onzekerheid kunnen halen. Rennen!!

Hier kan iedereen je vertellen wat wel en niet zou kunnen, maar je zal aannemen dat het dan maar niet zo is, en je zit over 9 maanden met een baby die je niet had verwacht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ALTIJD een kans op zwangerschap als je onbeschermde sex hebt, dus nu ook (als je de pil die dag bent vergeten). Trouwens voor mijn pil geldt: als je binnen 12 uur na het tijdstip dat je hem normaal zou innemen de vergeten pil alsnog inneemt ben je nog "op tijd". Na 24 uur ben je sowieso te laat en loop je risico. Lees de bijsluiter er even op na voor de zekerheid, het kan misschien per pil verschillen.

Je bent er nu misschien wat meer op gefocust en voelt nu allerlei dingen die er misschien altijd al wel waren of nu toevallig wat sterker opkomen. Dat hoeft niks met een eventuele zwangerschap te maken te hebben. De enige manier om erachter te komen of je inderdaad zwanger bent is een zwangerschapstest als je overtijd bent. Een andere manier is er niet. Alleen dan weet je het zeker, aan het gespeculeer n.a.v. vage klachten heb je niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het zijn dat je de laatste maanden een andere pil slikt dan voorheen? Ik heb het zelf eens gehad, kreeg in een keer allemaal zwangerschapskwaaltjes. Later bleek dat het door de andere pil kwam, was gelukkig niet zwanger.

Haal zo snel mogelijk een test, dan pas weet je het zeker.