Trouwen of erkennen als er een kindje op komt is?

Ik vind het nogal verwarrend allemaal.
Trouwen is in mijn ogen het beste om te doen,omdat naar mijn mening volgens de wet al veel dingen geregeld is.
Maar als je niet wil trouwen wat moet je dan allemaal doen om (als vader) het kindje te erkennen?
En wat komt er verder allemaal bij kijken als er een kindje op komst is als het om bijvoorbeeld trouwen (achternaam,ouderlijke macht etc) of erkennen gaat?

Ik loop me suf te zoeken,maar ik kan eigenlijk niet echt iets vinden wat het allemaal duidelijk beschrijft of die twee dingen gaat vergelijken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Als het zijn kind is kan hij het erkennen. Dit kan hij doen bij de gemeente.Hij is dan verplicht het kind te onderhouden, maar niet verantwoordelijk voor de opvoeding en verzorging. daarvoor moet de man het ouderlijk gezag aanvragen.
Je krijgt als ouders automatisch gezamenlijk ouderlijk gezag als je na de geboorte van het kind een geregistreerd partnerschap aangaat, maar alleen als de vader het kind heeft erkent. Je kunt natuurlijk al eerder bij de notaris een geregistreerd partnerschap regelen, maar dit gaat nu dus over het ouderlijk gezag en je bent nog niet officieel ouders van een kind.
Zonder geregistreerd partnerschap moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. De moeder moet er dan ook toestemming voor geven. Wanneer je samen het gezag wilt uitvoeren moet je een verzoek indienen bij de rechtbank. Voorwaarde is wel dat de vader het kind heeft erkend. Kortom, er zijn veel dingen die je moet regelen, die heb je allemaal niet bij een huwelijk, daarbij is alles automatisch geregeld. Kijk maar eens bij mijn bron;
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je vriendin een kind van je krijgt, kun je dat erkennen als jouw kind. Gewoon, bij het gemeentehuis.
Je moet een en ander wel vastleggen bij een notaris, als je alles veilig wilt stellen mbt ouderlijke macht.
Je kunt het kind gewoon jouw achternaam geven, als je vriendin daarmee instemt.

Als je trouwt tijdens de zwangerschap hoef je verder niks te doen.
Als je trouwt na de zwangerschap eigenlijk ook niet, als je alles al van te voren had vastgelegd (zie boven).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook niet getrouwd en heb 2 kinderen van mijn partner.
Maar wij hebben het tonertijd laten erkennen.
Maar ik had horen zeggen dat dat niet meer kan.
Dit moet nou notarieel vast gelegt worden of zo iets of op een andere manier.
Volgens mij om fraude te voorkomen.
Ik denk door kinderbijslag fraude.
Ik moest toen voor mijn jongste dochtertje een legitimatie aan vragen, want we gingen op vakantie.
En toen zei ik zet maar in de paspoort van me partner, maar dat kon niet.
Ik vroeg hoezo niet, het is zijn kind hoor hij heeft het zelf laten erkennen.
Toen kreeg ik te horen dat dat niet meer geld.
Ik dacht nou laat te veel gedoe voor een legitimatie maar ik heb toen voor mijn dochtertje maar een ID kaart laten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt erg mee om zaken te regelen voor het erkennen van een kindje. Ga eens naar het gemeentehuis, daar hebben ze een heldere folder erover. Nadat je het erkend hebt, is het nog van belang om te zorgen dat je de gezamenlijke voogdij krijgt. Dat gaat via de kantonrechter, maar dat is ook een redelijk simpele administratieve procedure.

Wij hebben onze twee kinderen erkend en de voogdij geregeld. Een testament is niet echt nodig, behalve als je wilt regelen wie er voogd moet worden als (een van) de ouders onverwachts overlijden. Wettelijk is er al heel veel geregeld in het erven voor je kinderen.
Voor je partner is het wel heel prettig om een testament te hebben, anders gaan jouw bezittingen bij overlijden alleen naar je kinderen (en niet naar je partner).

Bij trouwen is bovenstaande veelal via de wet geregeld. Maar erkennen/voogdij etc is sneller geregeld dan een trouwerij. Ik vind wel dat een relatie in de maatschappij vaak meer waarde lijkt te hebben als je getrouwd bent. Terwijl dat natuurlijk absolute onzin is. Maar ik betrap me er vaak op dat ik zeg ' mijn man' ipv mijn vriend. Maar dat is puur een emotionele reden om toch nog eens te trouwen.
.En je bent meer 'getrouwd' doordat je kinderen hebt, dan door het boterbriefje'.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, voogdij moet je vervangen door ouderlijk gezag. Dat gaat via de kantonrechter en kun je d.m.v. een formulier doen. De voogdij gaat wel via het testament.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet wilt trouwen met de moeder van je kind, ga dan na waarom niet. Als je je niet wilt binden, wil je dat later dan wel? Vind je dan dat het kind evenveel bij de moeder hoort als bij de vader, als de ouders niet echt verbonden zijn?

Stel je zegt er is een kans dat we niet bij elkaar blijven. Wie zorgt dan voor het kind? Zal dat de moeder zijn dan maak je het haar lastig als je nu al je rechten gaat najagen, terwijl je je niet met haar wilt verbinden. Waarom zou je dan wel je achternaam bijvoorbeeld aan het kind willen verbinden. Is dat dan niet vooral een ego zaak?
Als je oprecht van binnen voelt: ik wil betrokken blijven bij mijn kind, er zijn voor het kind, een steun voor hem/haar zijn, mijn leven lang, dan stel ik voor dat je op het gemeentehuis gewoon vraagt wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet getrouwd bent, ben je als biologische vader niet automatisch de officiële vader van het kind. Je zult je kind moeten erkennen. Je kind erkennen regel je bij de burgerlijke stand van de gemeente waar je woont.
Je zult zelfs al "de ongeboren vrucht" moeten erkennen.

Wanneer je niet getrouwd bent, krijgt alleen de moeder het ouderlijk gezag over het kind, ook al heb je als vader het kind erkend.
Om als ongehuwde vader het ouderlijk gezag te krijgen moet er een verzoek tot aantekening van ouderlijk gezag worden ingediend bij de griffie van het kantongerecht. Je kunt alleen ouderlijk gezag krijgen als je het kind ook hebt erkend.
In de bronnen vind je ook meer informatie over het geven van de achternaam, aangifte, geboorte, erkenning en gezag.
Maar ook over trouwen, samenlevingscontract en geregistreerd partnerschap.

Als je trouwt heb je dat allemaal niet nodig.
Maar dan nog speelt de kwestie van achternaam van het kind, want ook dan kan je die zelf - samen - kiezen.
Trouwen is ook een contract.
Dat kun je dus ook heel simpel regelen, op een gratis moment in het stadhuis.
Denk er dan wel aan dat nog steeds standaard "gemeenschap van goederen" geldt, dat kun je veranderen in huwelijkse voorwaarden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volg jou gevoel. Gewoon trouwen. Zwangere vrouwen hebben veel meer behoefde aan zekerheid, geborgenheid en duidelijkheid dan anders.je bent nogal met je eigen gevoel bezig nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En als *zij* nou degene is die niet echt warmloopt voor het huwelijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eum, Loek037: de vraagsteller IS een vrouw. SuzyQ: je slaat de spijker op z'n kop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps! Ik was even te snel met mijn conclusie. Mijn excuses.
Trouwen is het afsluiten van een contract, waarbij er een modelcontract wordt gebruikt. Er zijn allerlei voorwaarden, die niet allemaal met het krijgen van kinderen te maken hebben, en een hoop van die voorwaarden staan vast. Als je niet trouwt en dingen apart regelt, zit je niet vast aan de voorwaarden die de staat heeft bedacht voor een huwelijk, maar kun je samen veel meer voorwaarden zelf vaststellen.

Mijn advies is dan ook: zoek uit waar je nou eigenlijk precies allemaal mee akkoord gaat als je 'ja, ik wil' zegt tegen de ambtenaar van de burgerlijke stand. Dus niet alleen dat het zo handig is dat erkenning van een kind en ouderlijke macht dan automatisch geregeld zijn, maar álle rechten en plichten die bij het huwelijk horen.

Komt dat overeen met hoe jullie je leven samen willen indelen, dan is trouwen de beste optie. Denk dan overigens ook aan eventuele huwelijkse voorwaarden (raad ik iedereen aan!). Trouw je vóór de geboorte van het kind, dan ben je voor de wet automatisch de vader.

Komt het totaalpakket van rechten en plichten die bij het huwelijk horen niet goed overeen met hoe jullie je leven willen indelen, dan ben je beter af met dingen apart te regelen. Denk daarbij aan samenlevingscontract, erkenning ongeboren vrucht, erkenning kind, kiezen achternaam, ouderlijke macht, testament, vast laten leggen wie voor jullie kinderen zal zorgen als jullie beiden overlijden etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het valt best mee.
Eerst moet je naar het gemeentehuis om het kind te erkennen. Stelt niks voor.
Als het kind er is moet je het melden bij de rechtbank. Dat kan schriftelijk of persoonlijk. Stelt eigenlijk ook niets voor.
Wat je goed geregeld moet hebben is je testament/voogdij bij de notaris, maar dat moet natuurlijk altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je minderjarig bent -- in ons geval is dat zo (allebei 15 jaar)-- dan wordt een voogd aangewezen,bij mij de vader van mijn vriendin.
Ze mag --als ze 16 is,naar de rechter gaan om een verzoek voor ouderlijk gezag indienen.
Ikzelf mag dit óók gaan doen wanneer ikzelf 16 word.
Dan word ik de rechtmatige erkende vader voor de wet.

In jullie geval zullen jullie--wanneer jullie zouden besluiten níet te trouwen--- het kind moeten erkennen d.m.v. een notariële akte te laten vastleggen of de vader moet de erkenning laten vastleggen bij de Burgerlijke Stand van de gemeente en in dat laatste geval moet de moeder ---jijzelf dus-- schriftelijke toestemming geven.

Jullie moeten dan wél ff een geregistreerd partnerschap ondertekeken.

Wanneer jullie toch besluiten te trouwen,is er volgens mij niks aan de hand,want dan krijgen jullie automatisch het ouderlijk gezag over jullie kindje.