hoe krijg ik mijn dochter zover dat ze geen speen meer wil.

het is natuurlijk slecht voor haar gebit en ontwikkeling van de spraak. afpakken werk natuurlijk na een tijdje wel. alleen hoorde ik laatst iemand zeggen dat de speen in de zak van de sint was gedaan door haar dochter zelf. zijn er nog meer ideeën en hoe pak je dat aan?

Toegevoegd na 5 minuten:
ze is overigens 2.5

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Mijn dochter was helemaal verknocht aan haar speen en ik heb me ook afgevraagd hoe dit aan te pakken. Het toeval wilde dat de speen s'avonds voor het naar bed gaan kwijt was, overal gezocht maar de speen was niet meer te vinden. Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt en haar verteld dat er voor haar leeftijd geen spenen meer te koop waren en het werkte!! ze heeft er niet meer om gevraagd en is gewoon lekker gaan slapen.

Succes
ps...dat kwijtraken kun je ook beïnvloeden;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

het hangt er een beetje vanaf hoe oud je dochter is. als ze nog heel jong is, kan een speen echt geen kwaad. als ze eenmaal een jaar of 2/3 is, kan je proberen door haar een stukje fruit te geven op het moment dat ze haar speen wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leuke van jonge kinderen is dat ze veel gewoon aannemen omdat jij het zegt.
Een vriendin, heeft haar zoontje verteld dat als zijn speen 'op' was hij geen nieuwe kon krijgen want voor grote kinderen verkopen ze geen spenen, niet te geloven maar de speen werd weggegooid en het heeft geen probleem gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stiekem een beetje oorsmeer op de speen smeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoals nelly3 al zegt kun je op de leeftijd al heel goed afspraken maken met kinderen.
Mijn dochter kreeg toen ze drie werd een groot bed. Daar hoorden geen spenen in. Dat nam ze zonder moeite aan.

In mijn werk kwam ik wel eens wat moeilijkere gevallen tegen. Om (ook de ouders) het een beetje te ondersteunen kun je een stickerlijst maken. Elke keer zonder speen is een sticker. Zo ga je de strijd niet aan en "beslist" je dochter het eigenlijk zelf. Kinderen doen veel voor een sticker. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat het niet lukte. Zolang de ouder het maar volhoudt. Kinderen weten vaak hun ouders goed te bespelen en kunnen dan heel zielig om een speen vragen.
Dan moet je proberen je dochter af te leiden.

Je moet overigens wel eerst voor jezelf bedenken of ze helemaal geen speen meer mag of dat ze die op bepaalde momenten nog wel mag ('s nachts of als ze pijn heeft bijv)
Je moet je daar dan ook aan houden.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loopt ze de hele dag nog met speen of alleen tijdens slapen?
Mijn dochter heb ik na een jaar gezegd dat ze er alleen nog mee mag slapen.
Ze is nu 2,5 en valt er mee in slaap, ze plopt dat ding zelf uit na half uur, maar anders check ik altijd na een uur en trek hem eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk en goed dat je er al zo bewust mee bezig bent (is ook vaak anders)omdat je nog best op tijd bent heb je de tijd aan je zijde. De gegeven antwoorden vind ik heel goed en is misschien al ruim voldoende, toch zie ik het een beetje breder, gezien haar nog prille leeftijd zul je nog nog wel veel meer van dit soort situaties krijgen. Daarom is het ook goed om te zien wat die antwoorden je vertellen, namelijk de sticker is belonen van gewenst gedrag (een onderdeel van operante conditionering) Het andere voorbeeld is afleiding en die kent ook vele vormen. Je hebt ook vormen van (positieve manipulatie laat het kind geloven dat het heel trots kan zijn als het dat (kinderachtige) speentje niet meer wil en stel er iets (van de grote) tegenover. Bijvoorbeeld dat het uit een mooi glas mag drinken (belonen) Het gaat dan om een stukje creativiteit. Dat is niet altijd makkelijk maar kan wel eenvoudiger worden als je je goed in je kind kunt verplaatsen.
Een manier die ik naast de andere ken is ontmoedigen en negeren. Voor het kind is die speen nog heel belangrijk maar als jij er steeds minder interesse in toond (verstoppen en beetje bij beetje de speen vaker en langer weghouden om het kind de gelegenheid te geven de speen te ontgroeien maar in geen geval dwingen! Sta in de begin fase ook open voor terugval als het kind troost zoekt door een moeilijke omstandigheid (ziekenhuis opname of andere ingrijpende gebeurtenis)
Geniet als ouder ook vooral van elke kleine vooruitgang en straal dit uitnaar je kind en wees altijd positief en doe je dat een beetje theatraal en met veel mimiek dan zal dit zeker de communicatie tussen jou positief beïnvloeden en het afscheid van de speen doen vergemakkelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van mijn kinderen duimde erg veel, en ik wilde dat op een gegeven moment doorbreken. Toen heb ik gezegd dat hij in de huiskamer niet meer mocht duimen. Verder was het vrij.
Dan gebeurde het wel dat hij beneden wilde duimen, maar omdat het niet mocht ging hij naar boven. Prima. Maar eigenlijk wilde hij toch liever beneden zijn, dus koos hij dan eieren voor zijn geld.
Toen hij eenmaal was gewend om een tijdje dingen te doen zonder die duim, ging het steeds beter. Nu is hij 21 en hij is er af ;-) (grapje, het heeft wel een poosje geduurd maar het is gelukt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de speen aan een paar heliumballonnen doen (even testen in de feestwinkel bij hoeveel deze opstijgt) en dan samen met je dochter deze oplaten op een mooie plek met een goed verhaal eromheen.
13 jaar geleden
Wij hebben onze kans gegrepen toen de speen kapot was en we geen nieuwe in huis hadden. We hebben hem duidelijk uitgelegd dat er geen andere speen was en onze zoontje heeft toen zelf de speen weggegooid. En eigenlijk was hij vrij snel daarna van die gewoonte af. Hij was toen tegen de 2 jaar.