Kan een rechter de vankantieweken van een gescheiden man vastleggen?

Kan een rare vraag zijn, maar echter heb ik een collega die elke jaar de eerste keuze zomervakanties pakt omdat hij aangeeft een rechter deze "voor altijd" al te hebben bepaald. Dat vind ik onmogelijk, de vakanties moeten volgens mij i.o.m. het bedrijf worden bepaald. Wat ik denk dat de rechter wel kan doen is de aantal vakantieweken voor elke ouder te bepalen, bvb 6 weken in totaal zomervakanties, 3 weken voor de vader en 3 weken voor de moeder, maar niet welke 3 weken, toch? Hij is gescheiden, heeft 2 jongens van 14 en 16 ongeveer. Heeft ook ooit aangegeven dat het over een "vriendelijke" scheiding ging.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4K
paulus811
4 jaar geleden
Het kan niet zo zijn dat door de scheiding van een collega jouw opname van vakantierechten beperkt wordt. Ik zou dit met de leidinggevende bespreken, want de werkgever kan dit niet faciliteren.
Inekez1
4 jaar geleden
"Dat vind ik onmogelijk, de vakanties moeten volgens mij i.o.m. het bedrijf worden bepaald." Dat kan toch gewoon beide? Vader en moeder hebben via de rechter geregeld wie wanneer de kinderen heeft. Vader heeft in overleg met het bedrijf afgesproken dat hij vakantie kan opnemen in de weken dat hij de kinderen heeft. Jij lijkt het te willen omdraaien. Collega moet zijn vakantie aanpassen aan andere collega's en dan maar hopen dat moeder van de kinderen en haar werkgever en collega's zo flexibel zijn dat hij de kinderen heeft in de weken dat hij vrij is. Dat werkt natuurlijk niet en levert over en weer een hoop geregel en communicatie en gedoe op. In dit soort situaties is er altijd iemand die de laatste keus (of geen keus) heeft. In dit geval zijn dat de collega's.
LeonardN
4 jaar geleden
De vakantie worden uiteindelijk altijd in overleg met het bedrijf bepaalt. Echter heeft die collega een vrij aardig argument door die vastgelegde afspraak. Het is niet zo dat het bedrijf zich hier per se aan moet houden, als ze hem geen vrij kunnen geven zal de man toch wat anders moeten gaan regelen. Aan de andere kant zal er ook weinig reden zijn om geen rekening te houden met die situatie.
Thecis
4 jaar geleden
@Inekez1
Die man die gescheiden is, heeft in principe een probleem. Namelijk dat hij altijd die eerste weken de kinderen heeft. Zoals @LeonardN dit ook zegt, dat is een aardig argument om die weken ook vrij te krijgen. En daar kan je zoveel mogelijk rekening mee houden. Maar het moet niet het probleem gemaakt worden van de andere werknemers. Het is ook geen verworven recht van die betreffende werknemer. Ik vind dat jij het nu omdraait.
tinus1969
4 jaar geleden
@Paulus811 waarom zouden die andere werknemers er eigenlijk last van hebben als iemand aktijd in dezelfde periode op vakantie moet ivm kinderen?
LeonardN
4 jaar geleden
@tinus Het maakt niet uit wat de reden is.
Maar het mag niet zo zijn dat het argument van die ene collega nu een soort afgedwongen vakantieperiode voor hem betekent, ALS andere collega's daar nadeel van zouden ondervinden.
Het gaat erom dat wat er in de rechtbank afgesproken is geen direct gevolg geeft voor de werkgever, en dus voor de mogelijke wensen van andere collega's. paulus811
"want de werkgever kan dit niet faciliteren."
Wat kan de werkgever niet faciliteren? Deze staat er vrij in om iedereen vakantie te geven als de werkgever dat goed vindt en dat uitkomt. De werkgever HOEFT het niet te faciliteren.
De vrager stelt overigens ook nergens dat het op dit moment een conflict (voor hem of andere collega's) oplevert, het kan ook een meer theoretische vraag zijn.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Puur hypothetisch:
De man verandert van baan. Deze baan houdt in: vakantie tijdens de bouwvak.
Dan heeft hij de plicht (in samenspraak met vrouw opgesteld in convenant) om de kinderen toch te hebben in het tijdvak.
De man heeft dan echt niet het recht op de werkvloer om dan vakantie te hebben. Dat is gewoon in de bouwvak.....
Zo’n convenant is puur opgesteld voor de ouders, los van het werk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Alvast bedankt aan iedereen voor hun geduld en aandacht.
Alleen voor de duidelijkheid: Ik draait het verhaal niet om, het is zo dat ikzelf de eerste keuze voor mijn zomervakanties nooit kan pakken en altijd moet wachten op mijn collega. Wij werken samen in dezelfde functies en kunnen nooit tegelijkertijd vakanties vieren. Dit omdat hij aangeeft dat hij of de eerste of de laatste 3 weken van de zomervakanties wilt hebben, elke jaar om en om, wat zeer lastig voor mij en mijn familie wordt. Ik zie op de wet geen enkel bewijs dat de vakanties van iemand door een rechter kunnen worden gekozen, bovendien omdat dit het leven van de directe collega's duidelijk kan verpesten.
In mijn bedrijf hebben wij elke jaar 3 keuzes voor de zomervakanties, eerste, tweede en derde keuze. Nou, hij pakt altijd de eerste, ik kies van wat over blijft en vind het niet fijn. Als dit doorgaat moet ik misschien een advocaat inschakelen.
Dit alleen voor de duidelijkheid.
Weer bedankt, prettige 2020 gewenst!
tinus1969
4 jaar geleden
@Simonsdochter de situatie die je schetst is een grote praktische beperking voor gescheiden ouders. Er zijn hordes vaders en moeders die door beperkingen in de (door de rechter vastgestelde) omgangsregeling niet van baan kunnen veranderen of verhuizen. Als ze toch gedwongen van baan veranderen (ontslag, overplaatsing) dan geeft dat enorme oroblemen en de noodzaak tot een nieuwe dure en onzekere gang naar de rechter.
tinus1969
4 jaar geleden
Aanvuling: Mensen die gaan scheiden denken nog wel eens dat ze meer vrijheid krijgen. Dat kan echter exact tegenovergesteld uitpakken.

Antwoorden (3)

Dat zou een rechter in een vonnis tegen uw bedrijf kunnen afdwingen. Maar zeker niet in een scheiding tussen tussen een echtpaar. Vacantie planning is in onderling overleg tussen werknemer en werkgever. Is dit vonnis bij uw werkgever bekend zoniet dan hoeft de werkgever er geen rekening mee te houden.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
tinus1969
4 jaar geleden
Een werkgever kan aangevraagde vakantie alleen wegens zwaarwegend belang weigeren; omgekeerd heeft de werknemer hier zelf een zwaarwegend belang - namelijk de vastgelegde omgangsregeling.
Ja dat kan; en het gebeurt ook geregeld (via de rechterlijke bekrachtiging van een echtscheidingsconvenant).
Dit heeft als groot voordeel dat er heldere afspraken zijn en discussie niet meer nodig is. Bij goede verhoudingen houdt dit de verhoudingen goed; bij slechte verhoudingen is dit de enige manier om eindeloze discussies af te kappen.
Er zijn hordes mensen die nu al kunnen vertellen of ze met de kerstdagen (van dit jasr maar ook volgende jaren) wel of niet de kinderen hebben.
Aanvulling; deze situatie is eindig, want zulke regelingen vervallen formeel bij de 18e verjaardag van het kind en worden vaak als se kinderen 16/17 zijn sluipenderwijs afgebouwd.
Toegevoegd op 13 januari 2020 12:22: tekst
4 jaar geleden
Inekez1
4 jaar geleden
+
Het is inderdaad helemaal niet ongebruikelijk dat wordt vastgelegd in welke weken de kinderen bij de vader of bij de moeder zijn. Dat is een afspraak tussen de ouders, niet een verplichting voor de werkgever. Die kan wel op zijn beurt afspreken met de vader dat die altijd vakantie kan opnemen in de weken dat hij de kinderen heeft. Collega's die de hele zomervakantie hun kinderen hebben en collega's die geen kinderen hebben, zijn flexibeler in hun planning en moeten daar een beetje rekening mee houden.
Thecis
4 jaar geleden
Dus de rechter kan de vakantie toewijzen?
Maar direct daarna zeg je volgens mij wat je bedoelt. Namelijk dat het ex-echtpaar samen afspraken maken (wel of niet via de advocaten) en wanneer dit rond is, dat de rechter dit bekrachtigt. Oftewel, de rechter wijst de vakanties eigenlijk niet toe, maar bekrachtigd de gemaakte afspraken.
Ik had er zelf nog niet van gehoord dat dit zo ging. Lijkt me heftig.
Thecis
4 jaar geleden
Excuus. Ik moet mijn reactie aanpassen. De vraag is of de rechter de afspraken kan vastleggen. En dat is inderdaad het geval. Ik zat in mijn hoofd dus met toewijzen.
tinus1969
4 jaar geleden
@Thecis overigens kan de rechter ook een vakantieregeling opleggen als de ouders er niet uitkomen. Ook dat gebeurt met enige regelmaat.
Vakanties, en meer algemeen de omgangsregeling, kan een enorme logistieke puzzel zijn. Het zou niet de eerste keer zijn dat de exen/ouders nieuwe partners met kinderen hebben en de vakanties dus voor al aan elkaar gekoppelde gezinnen afgestemd moet zijn...
LeonardN
4 jaar geleden
Het antwoord is NEE. Wat de rechter vastlegt is de periode wanneer de man de kinderen in de (zomer)vakantie toegewezen krijgt.
De rechter legt niets vast over ZIJN vakantie, en dat is de vraag. De vrager verwart juist deze dingen, je doet ook geen poging deze twee dingen te scheiden, of om uit te leggen dat de werkgever niet mee hoeft te gaan in dit verhaal. "Er zijn hordes mensen die nu al kunnen vertellen of ze met de kerstdagen (van dit jasr maar ook volgende jaren) wel of niet de kinderen hebben."
Precies en daarmee is ook geen vakantie van de gescheiden persoon vastgelegd, wel de zorg in die tijd. Zat bedrijven die niet aan kerstvakantie doen.
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN als de werknemer in die drie weken de kinderen heeft, heeft hij een zwasrwegend belang om dan ook vakantie te krijgen. De andere werknemers staan daar buiten.
LeonardN
4 jaar geleden
En een belang bij iets hebben is iets heel anders dan dat een rechter iets vastlegt. De werkgever zal dus, zeker als er geen andere werknemers met andere zwaarwegende belangen komen de bewuste collega die weken vrij geven, zolang dat dus allemaal kan.
Nee dat kan niet.

Ik denk dat jouw collega een scheidingsconvenant heeft voorgelegd aan de rechter met een verplicht ouderschapsplan. Dat ben je zelfs verplicht als de kinderen tijdens de scheiding minderjarig zijn.
In dit ouderschapsplan hebben de vader en moeder van de kinderen waarschijnlijk vastgelegd bij wie en wanneer de kinderen bij vader en moeder zijn, ook in de zomervakantie.
Waarschijnlijk heeft vader de kinderen dan elke zomervakantie de kinderen de eerste helft en moeder de tweede helft.
De rechter heeft dat goedgekeurd.

Dat wil niet zeggen dat de werkgever dan ook verplicht is om jouw collega dan altijd in deze periode vrij te geven. Dat zou mooi zijn.
Dat gebeurt in overleg, waarin je natuurlijk wel probeert zoveel mogelijk rekening te houden met elke werknemer.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
+Wat er tussen de man, vrouw en rechter is bedacht, afgesproken en vastgelegd, is geen garantie op zijn vakantie, zoals de vrager nu onterecht (maar wel begrijpelijk) lijkt te denken.
Ik hoor die collega al iets zeggen als: "De rechter heeft dit en dat uitgesproken DUS ik heb recht op die dagen vakantie!".
En zelfs als die collega en/of werkgever het al correct uitleggen is het nog maar de vraag hoeveel van de andere collega's dit juist opvatten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Klopt Leonard.
De ouders hebben inderdaad de plicht om het te regelen.
Maar dat geeft je niet het recht op de werkvloer.
Maar je weet inderdaad nooit hoe de man in kwestie het interpreteert.
Wordt wat als de hele afdeling gescheiden is en jonge kinderen heeft ;-)))
tinus1969
4 jaar geleden
@LeonardN, deze vader heeft dus een zwasrwegend belang, en de werkgever kan dus vakantie niet weigeren. De andere werknemers staan daar buiten. Zij hebben een eigen recht op vakantie. Als dat problemen oplevert moet de werkgever maar een uitzendbureau bellen.
LeonardN
4 jaar geleden
"en de werkgever kan dus vakantie niet weigeren."
Dat iemand een zwaarwegend belang heeft is nog niet direct een absolute reden om een gewenste vakantieperiode toe te moeten kennen. Ook werkgevers kunnen weer zwaarwegende belangen hebben* om niet een vakantieperiode toe te kennen of er kan een CAO zijn die bepaalde dagen of lengtes uitsluit, of de werknemer kan niet voldoende opgebouwde dagen hebben. HOE DAN OOK is het dus een BELANG en een wens EN NIET een vaststelling door de rechter die die vakantie als het ware daardoor afdwingt. Die bekrachtiging van de rechter van die afspraak is nu NIET een soort vrijbrief voor de collega. Dat idee (en dat idee lijkt de vrager te hebben) moeten we, lijkt me, ontkrachten. *Die je ook niet zomaar door een uitzendbureau op kan laten lossen.