mag je op je 16e uit huis om te gaan samenwonen met je vriend van 19?

Ik wil graag weg thuis, ik ben 16 jaar oud & heb het vooral niet meer naar m'n zin thuis, ik heb een lieve moeder, maar zie het thuis gewoon niet meer zitten.. Ik wil graag samen met m'n vriend gaan samenwonen, heb je daar toestemming voor nodig? Is het eventueel mogenlijk?

Mvg

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

Naar mijn mening is het zo dat jij hartstikke verliefd bent op je vriend en dat je daarom het allerliefst altijd bij hem wilt zijn.

Het is trouwens heel normaal dat geliefden liefst zo snel en zoveel mogelijk samen willen zijn.

Omdat je dus dolgraag met hem wilt samenwonen, gaan je thuis steeds meer dingen tegenstaan en voel je je almaar meer belemmerd in je vrijheid.

Maar nu het antwoord op je vraag.

Zonder toestemming van je ouders mag je, wettelijk gezien, niet het huis uit.

Je ouders blijven namelijk verantwoordelijk voor jou alsmede voor jouw financiën.

M.a.w. als jij schulden zou maken, komen de schuldeisers bij je ouders aan de deur. Ik vrees dat ze daar dan niet blij mee zouden zijn.

Misschien, als je eens met je ouders praat en hen uitlegt WAAROM je het huis uit wilt, dat zij de hand over het hart strijken en toestemmen in je vertrek.

Je zegt dat je een lieve moeder hebt. Die relatie met je ma moet je dan toch niet verstoren, meid. Zij houdt van jou en jij van haar. Maak die band dus niet kapot.

Het antwoord is dus: Je hebt toestemming van je ouders nodig om uit huis te gaan..en wel tot je achttiende verjaardag..

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vervelend voor je, maar ik denk dat veel jongeren het op hun 16 niet zo naar hun zin hebben thuis.
Je moeder moet toestemming geven als je uit huis wilt. Verder moet je je wel realiseren dat je veel kosten hebt als je niet meer thuis woont. Hiervoor moet je dus, áls je moeder akkoord gaat, ook een goed plan voor hebben. Daarnaast vraag ik me af of het verstandig is, maar dat is jouw vraag niet...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je ouders er toestemming voor geven en jou financieel blijven onderhouden zolang je geen eigen inkomsten hebt, kun je in principe het huis uit gaan.

Of het verstandig is, is een andere zaak.
En of het echt noodzakelijk is, ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien gaat het thuis niet zo goed, maar hou er rekening mee: als je nu bij hem gaat wonen ben je afhankelijk van hem en zijn inkomen. Er van uit gaande dat jij alleen een bijbaan hebt, kun je daar niet mee rond komen in een hele maand.

Je hebt toestemming nodig van je ouders dat sowieso, maar ik geloof dat je alleen begeleidend mag wonen en pas vanaf je 18e op jezelf mag wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult toestemming nodig hebben van je ouders. Dat moet. Anders kan je altijd nog contact opnemen met instantie als Jeugdzorg als je echt wilt en je ouders het echt niet toestaan. Als hun het met je eens zijn, kan er heeel misschien iets geregeld worden. Het word dan wel heel juridisch en ingewikkeld maar dat is dan je enige optie.