Hoe vraag je netjes aan de organisatie of ze je kerstpakket willen geven aan iemand die het beter kan gebruiken?

Ik kan niet naar de kerstborrel gaan van een vrijwilligersorganisatie. Nu weet ik niet wat het kerstpakket dit jaar is, maar meestal steken ze daar wel veel tijd in om iets bijzonders van te maken, een mooi boek ofzo. Maar ik vind het een beetje raar om daarvoor een andere keer een eind te reizen voor een kerstpakket. Eigenlijk mogen ze het van mij weggeven, is dat erg ondankbaar? Vorig jaar mailden ze ook een paar keer wanneer ik mijn kerstpakket kwam ophalen en nu wil ik eigenlijk direct zeggen dat ik het niet hoef te hebben omdat een ander het beter kan gebruiken misschien. Maar ze gaan ieder jaar weer op zoek naar iets origineels en dan voelt het ook respectloos om iets onbekends te weigeren. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken?

13 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Hoe maakt niet zoveel uit, zolang jouw argumenten maar helder zijn. Echter de timing is wel belangrijk, de boodschap wordt beter ontvangen zeg in oktober of zo, dan nu, een paar dagen voor kerst. Misschien moet je het nu aannemen en zelf geven aan iemand die het beter kan gebruiken. En volgend jaar tijdig "in de groep gooien".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Heel veel bedrijven geven werknemers de gelegenheid om hun kerstgeschenk aan een goed doel te geven.
Dus kun je een briefje/mailtje schrijven met:
"Bij veel bedrijven is het tegenwoordig gewoonte om de keus te geven om het kerstcadeau in ontvangst te nemen of de tegenwaarde aan een goed doel te schenken.
Is dat bij jullie ook zo? Indien dat het geval is, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar het goede doel.

Met vriendelijke groet, "
13 jaar geleden
Neem contact op met een mede-vrijwilliger die je misschien kent, of vraag de organisatie naar de contactgegevens van een van de anderen. Mail of bel die persoon om te overleggen en jouw idee duidelijk te maken. Die kent de plaatselijke situatie, en zal je waarschijnlijk kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je vraag.
Wat ikzelf zou doen is het wel aannemen. Dan stoot je niemand voor het hoofd. Het is een vrijwilligersorganisatie die hiermee blijk geeft de inzet van haar vrijwilligers zeer te waarderen.
En zelf kun je het dan daarna aan iemand doorgeven waarvan je zeker weet dat die het op prijs stelt. Weer iemand blij en het komt goed terecht. Dat geeft jou dan ook weer een fijn gevoel.

In meerdere steden zijn er voor de Kerst inzamelingsacties voor stadgenoten die het minder hebben. Van alles wat verzameld wordt, volledige kerstpakketten of andere giften, worden dozen samengesteld. Daar kun je het ook afleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je haalt de woorden uit mijn mond! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Eigenlijk is het antwoord al gegeven, maar als toevoeging op dat je beter kunt gaan en niemand voor de kop stoot, is het vooral belangrijk dat je gaat uit respect!

Toegevoegd na 3 minuten:
O ja, als je het pakket echt niet wilt, (om de reden die je uitlegt)kun je het beste op een subtiele manier zeggen dat je het waardeert, maar misschien beter aan iemand anders kunt geven. Dan kan je ze de volgende keer recht in de ogen kijken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het aannemen, en er zelf een plek voor zoeken. Er zijn organisaties die deze pakketten inzamelen en ze zelf uitdelen. Wat ook leuk is, is om je pakket bij iemand voor de deur te zetten die het kan gebruiken, zonder je bekend te maken. Zo weet je dat je pakket echt goed terecht komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige mensen antwoorden hierop dat je het wel kunt aanpakken..maar dat is nu precies wat jij niet wilt.

Je wilt geen lange reis maken teneinde een kerstpakket overhandigd te krijgen.

In jouw situatie zou ik die organisatie bellen en hen verzoeken jouw kerstpakket te verstrekken aan iemand die het wèl echt nodig heeft.

En mocht je toevallig iemand kennen die financieel heel zwaar heeft..dan kun je hen verzoeken het pakket aan die persoon toe te sturen.

Je hoeft helemaal geen gebruik te maken van een smoesje of zo.

Laat hen gewoon weten dat jij je al rijk genoeg voelt en dat er voldoende mensen blij gemaakt kunnen worden met een dergelijke verrassing.

Ik vermoed zelfs dat ze zo'n gebaar heel erg in en van jou zullen waarderen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan je niet netjes vragen. Een kerstpakket is een kado dat een werkgever aan zijn/haar werknemer geeft, als een blijk van dank. Ook al zit je er niet op te wachten: een kado weiger je niet!.
Haal het op, zeg dank u oid, en doe er dan mee wat je wilt. Maar het niet ophalen oid is heel erg onbeleefd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volg uw hart.

Kunt u dat beeld niet loslaten van die familie bij u in de buurt die het ontzettend moeilijk heeft door armoe of
handicap? Verblijdt ze dan met uw kerstpakket.
Dat zal voor u het mooiste kerstgeschenk zijn.

Vrolijk of Zalig Zerstfeest.