Moet je sommige vrienden loslaten?

Ik vraag me af of je sommige vriendschappen beter zou kunnen verbreken omdat het je alleen maar negatieve energie kost. Of moet je het niet verbreken maar laten verwateren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Ik denk dat als je een vriendschap verbreekt, je ruzie krijgt, of afkeer vanaf de andere kant. Als je de vriendschap laat verwateren is er een schuldgevoel van beide kanten, dan is het niemands fout, of de fout van allebei. Dat is beter, denk ik.
Maar op zich zou ik eerst de vriendschap beter te maken, dat je er iets aan hebt en dat het geen negatieve energie kost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Niet sommige, maar allemaal, ooit, daar ontkom je niet aan... en jezelf trouwens ook...

Maar alle vrienden die zuigen, moet je maar beter meteen lozen, hoe eerder hoe beter... Energie in een bodemloze put gooien steeds maar weer, is zinloos...

en zelf verbreken is veel beter dan dat aan de ander overlaten...

Laat je hart je leermeester zijn, dan krijg je nooit spijt van een en ander...

succes met je vrienden-herschikking...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een keuzevraag. Als je hoop hebt op latere verandering ten goede dan zou ik voor verwateren kiezen.
Als je zeker weet/voelt dat het nooit meer goed komt dan verbreken.
Zo maak je een rationele afweging op grond van emotionele gronden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je maakt de keuze tussen verbreken en verwateren. derde mogelijkheid : uitpraten , zeggen waarover het gaat en dan samen een beslissing nemen. Is minder radicaal en eerlijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negatieve energie is sowieso niet goed. Als het echt alleen maar negatieve energie kost en geen positieve energie dan kan je het wel verbreken of verwateren. Verwateren lijkt me trouwens beter, want als de vriendschap echt hecht is geweest dan geeft verbreken zo'n klap ;)
Maar je moet ook weer niet te snel opgeven, alleen als je er echt geen vertrouwen in hebt dan dumpen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ja, ja en ja. Ik spreek helaas uit eigen ervaring :S

Wanneer 'vrienden' negatieve energie kosten betekent dit eigenlijk dat zij hoogstwaarschijnlijk wel iets positiefs uit de vriendschap halen, maar jijzelf niet. Dit is geen echte vriendschap als je het mij vraagt. Wanneer voor jouw gevoel de balans er niet is, of weg is blijf je energie stoppen in een bodemloze put. Door het 'te laten verwateren' staan deze mensen vroeg of laat weer op je stoep en moet je alsnog verbreken.

Ik ben zelf momenteel ook aan het 'zeven' en ik kies ervoor om te verbreken. Het is verbazingwekkend en pijnlijk om vast te stellen hoeveel 'vrienden' er werkelijk overblijven maar dit betekent wel dat ik de waardevolle vrienden overhoud, hoe weinig dit er ook zijn. De weegschaal hoeft voor mij echt niet in balans te zijn, maar wanneer hij doorslaat is dit een teken dat er iets niet goed gaat en daar kun je alleen zelf iets aan veranderen.

Steek je energie in vrienden die jou op hun beurt ook weer energie kunnen geven, heel veel succes met deze lastige keuzes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang het echt vrienden van je zijn, en jij van hen, niet.
Als je meer een 'blok-aan-mijn-been' gevoel krijgt bij jullie 'vriendschappelijke' relatie, is het verstandig om jezelf een af te vragen hoe dit komt.

Valt de 'vriend' je constant lastig met zijn of haar problemen, en praat deze hier 5 kwartier in een uur over, is het verstandig om jezelf assertief op te stellen door te zeggen: 'Goh, zal je niet eens met iemand gaan praten. Iemand in een zelfde situatie, of je arts / psycholoog.'
Zo iemand moet je niet gelijk als een baksteen laten vallen, dat kan alleen maar tot pijnlijke situaties leiden.

Heb je het idee dat je gebruikt wordt door een 'vriend', dan is dat geen vriend. Wees dan ook niet bang om te zeggen waar het op staat, en de vriendschap direct te verbreken. Ruzie maken is dan niet erg.

Kost de vriendschap alleen maar negatieve energie waardoor je jezelf voor je gevoel minder kan ontwikkelen, vertel dit dan eerlijk maar subtiel. Waarschijnlijk zal degene zich beledigd voelen, omdat je jezelf op dat moment de prioriteit gunt. Dit is meestal maar voor korte duur. Je kan dan nog steeds vrienden blijven, die elkaar alleen wat minder zien.

Hoe dan ook, het al dan niet verbreken of verwateren van vriendschap is geheel je eigen keus. Zolang jij achter deze keus staat, is het de juist. Na het bitter komt het zoet.

Bekijk ook wel eventjes bij wat voor type persoon je het doet, en wat voor methode je daardoor toepast. Heeft deze veel 'vrienden', staat deze persoon stevig in zijn schoenen waardoor hij/zij wel tegen een stootje kan? etc.

Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja gelijk dumpen dit soort vrienden .
als het je negatief energie kost
betekend dat zij op een of andere manier van jou profiteren

maar als je het laat verwateren .. komen ze naar je toe en ze gaan weer uitpraten of laten jou zegje doen het houd jou en hen voor een lange tijd bezig. het schommelt voor een lange tijd zeg maar ... maar intussen weten zij ook weer dat als het toch goed komt dat ze weer van jou kunnen profiteren
en dat gaat ook weer negatief energie kosten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het is soms beter voor je zelf.
Als ze je gebruiken zeker .
En daar kom je meestal te laat achter.
Vertrouw je beste vrienden niet alleen je zelf.
Heelaas ik spreek uit ervaring