Is er een verschil tussen jongens en meisjes borstvoeding?

Ik hoorde eens dat de borstmelk voor jongens en meisjes anders is. Maar is dat ook zo, en waaruit bestaat dan jongens en meisjes borstvoeding?

2.7K

Het beste antwoord

Ik dacht hetzelfde als afghano, maar er blijkt echt een verschil te zijn!

'Jongens'borstmelk bevat meer vet dan 'meisjes'borstmelk. In makaken is gevonden dat de vrouwtjes meer calcium krijgen en de mannetjes meer cortisol.

Dit zal met de hormonen van de moeder te maken hebben. Tijdens de zwangerschap produceert het embryo allerlei hormonen die ook bij de moeder in het bloed belanden.
Na de geboortje zullen hormonen beinvloed worden door het nauwe contact en geurtjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sterker nog: bij dieren is het zelfs zo dat de melk per tepel kan verschillen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat zit er dan in je melk als je een j/m tweeling hebt gekregen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goeie vraag pelle

Andere antwoorden (1)

De precieze inhoud van borstmelk verschilt per vrouw, maar over het algemeen is het het zelfde. Het verschil in borstmelk bij elke vrouw wordt veroorzaakt door verschillende (hormonale) factoren.

Maar jij vraagt je af of borstmelk verschilt voor jongens of meisjes. Het lichaam van een vrouw weet niet of de vrouw een jongen of een meisje heeft gekregen. Dat interesseert het lichaam van een vrouw ook niet. Het gaat er namelijk om, om een kind ter wereld te brengen. Om deze reden is borstmelk "hetzelfde" voor jongens en meisjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is niet waar, ik hoorde laatst op radio 1 dat ze dit verder aan het onderzoeken zijn, en dat het bij veel diersoorten en ook bij mensen zo is.
Maar dat ze nog niet weten hoe dit precies zit.
Minnetje van mij.