Is er een boek dat mensen kan leren om op o.a. emotioneel niveau beter met anderen om te gaan?

Een familielid van mij moet echt eens leren hoe ze met haar kinderen van 18 en 20 moet omgaan, want er ontbreekt veel, zoals waardering en het verstand om op emotioneel niveau te kunnen nadenken. Ze is bijna een dictator thuis, verwacht dat alles naar haar zinnen wordt gedaan, maar kent geen enkel gevoel van normaal doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K
Reddie
9 jaar geleden
Ach, ze gaan al bijna het huis uit.
Het is nu een beetje laat voor verandering, en als ze het al zoveel jaar hebben volgehouden moet dat laatste rukje ook wel lukken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ik zal je zeggen dat het nog 2 jaar duurt voor allebei. En er zijn veel verschillende situaties geweest en het wordt alleen maar erger. Ik wil een boekadvies btw, geen levensadvies, no offence
Ritsuka
9 jaar geleden
de kinderen hebben een dak boven hun hoofd, elke dag eten op tafel en gaan netjes naar school en krijgen nieuwe spullen/kleding neem ik aan?
dan is er niet veel te zeggen over de manier van opvoeding, zolang er geen mishandeling plaatsvind. Als deze persoon altijd al zo is geweest gaat een boek geven niet helpen denk ik.
de kans is groot dat ze juist boos word wegens de kritiek.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuk stukje voor je:
http://www.ontwikkelzelf.nl/artikel/4487/herken-jij-je-schaduwkanten.html
:)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vind het vreselijk voor die kinderen, en ik hoop echt dat de geestelijke schade(die er ongetwijfeld al is) niet te ernstig is!
Deze vrouw zou eens moeten weten wat ze aanricht! Het zou verboden moeten zijn dat zulke mensen kinderen mogen hebben, het doet me goed te weten dat er mensen zijn zoals jij,die er alles aan probeert te doen! Respect!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rustig maar Belinda1968,
Vraagsteller maakt ook maar een subjetief waarneming.
Normen en waarden van mensen verschillen nog wel eens.
Wat de een "normaal" vindt of een "dictator" verschilt nog wel eens.
KAN dus best mee vallen. Is via internet niet te bepalen. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komt er dus eigenlijk op neer dat je de vraagsteller niet serieus neemt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Komt er op neer dat we niet te snel de conclusie moet trekken dat de vraagsteller gelijk heeft.,
Vraagsteller zal heus de beste bedoeling hebben maar daaruit kunnen we niet opmaken (te weinig info over WAT er werkelijk gebeurd is) dat de persoon waar het over gaat een onmens is en kinderloos zou moeten zijn...
We oordelen altijd vanuit onze eigen normen en waarden.
Maar daarom hebben we nog niet gelijk. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraagsteller, oftewel ik, is in feit de 20-jarige waar ik over begon. De 18-jarige is mijn zus en de boosdoener is mijn moeder. Ze heeft al jaren een zeer luie houding. Alles moet volgens haar wil en anders rot je maar op. Zelfs de scheidingsprocedure met onze vader 10 jaar geleden ging op een zeer slechte wijze. Mijn moeder heeft absoluut geen verstand van waardering en kan absoluut niet praten over onderwerpen die niet in haar straatje passen. Het is heel slecht maar ik de band met mijn moeder 2 jaar geleden al kwijtgeraakt en ik woon hier alleen nog omdat het de beste oplossing was voor school. Ze realiseert zich niet dat ze met haar manier van doen en denken mijn zus en mij kwijtraakt. Wij gaan ook niet terugkomen. Zelfs nadat ik een jaar naar Rotterdam was verhuisd zonder iets te zeggen (anderhalf uur met de auto van ons huis vandaan), gaat er nu nog geen belletje rinkelen wat er precies mis was gegaan, zo blind is ze dus. Ik kan me sterk genoeg houden, maar zien hoe mijn zus emotioneel gewoon zeer verdrietig is, dat valt mij erg zwaar en maakt me heel erg bezorgd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijk, dan wordt het op eens een heel ander verhaal Maxyman.
Laat ik beginnen met dat ik het vreselijk vindt dat jij en je zus in deze situatie zitten.
De relatie tussen jullie en je moeder is in de afgelopen jaren behoorlijk beschadigd en zal (lijkt mij) zonder professionele hulp ook niet via een website vraag op te lossen zijn. (En al zeker niet door een boek te lezen.)
Sterkte met jullie situatie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja zoiets dacht ik al. Ik, en anderen, hebben verschillende opties al geprobeerd en ik dacht dat extra suggesties misschien zouden helpen, maargoed het viel te proberen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ken ook zo'n dictator: mijn moeder.. Het enige wat ik kan zeggen is dat het je altijd zal blijven achtervolgen. Ze zal zich blijven gedragen als een dictator. Probeer het los te laten en je eigen weg te vinden. Mocht je ooit zelf kinderen mogen krijgen dan heb jij een mooi voordeel: jij weet hoe het NIET moet! Sterkte met het laatste stukje leven met een narcist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wens jullie ook heel veel sterkte, ik heb ook z on moeder gehad, en sommige dingen achtervolgt mij nu nog, vandaar mijn misschien eerdere gelijke afwijzing naar de moeder! mijn gevoel was toch goed!
Heel veel geluk liefde en vooral sterkte en kracht gewenst lieve Maxyman, voor jou en je zus!

Het beste antwoord

Misschien kun je hier iets mee, de ouder leert communiceren binnen het gezin, het gaat niet alleen over kleine kinderen, maar ook over oudere kinderen en zelfs over je partner.
Een specifiek boek over de omgang met jong volwassen zonder handicap of beperking is nog niet geschreven voor zover ik weet, dit is in ieder geval een leerzaam boek voor iedereen die problemen heeft met communiceren binnen het gezin. Dit boek gaat vooral over hoe te communiceren, maar ook het omgaan met elkaar wordt uitgebreid besproken. Dit zijn 2 zaken die een belangrijk punt zijn binnen de emotionele band.
http://kiind.nl/articles/609/InonsgezingaatallesprimaMaarsoms....html
Als er veel onbegrip is binnen een gezin, dan komt dat vaak van 2 kanten, deze jong volwassenen zijn nog niet zo lang uit de puberteit, daar kan natuurlijk al veel mis zijn gegaan, wat de ouder heeft doen besluiten haar handelswijze anders aan te gaan pakken. Mogelijk is het bij deze 2 hard nodig ze wat harder aan te pakken. Mogelijk hebben ze moeder flink dwars gelegen, waardoor moeder nu snel op de kast gejaagd is. Bekijk het ook eens door haar ogen, beeld je eens in wat jij zou doen als jij op dit moment in haar schoenen zou staan, wordt ze wel met respect behandeld? Als moeder, als vrouw en niet als de huisslaaf, de vlieg in huis? Praat eens met deze 2 jong volwassen en dan met de moeder, probeer naar beiden goed te luisteren en combineer de 2 verhalen, mogelijk komt je dan tot een goed inzicht. Hiermee wil ik niet zeggen dat jij het verkeerd hebt gezien, maar wel dat je wat ruimer wat kijken en luisteren voordat je iemand veroordeeld, waarschijnlijk is dan het boek helemaal niet meer nodig (als ze het al wil lezen).
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien is het volgende boek aan te raden. De auteur is psycholoog. Het voegt nieuwe kennis over de hersenen en oude spirituele wijsheid samen. Deel een bespreekt recente ontwikkelingen in de neurowetenschappen. Deel twee introduceert 15 oefeningen die uiteindelijk tot betere relaties met anderen moeten leiden. Deel drie bevat 7 aanvullende oefeningen voor inlevingsvermogen, het oplossen van conflicten en het bereiken van innerlijke kalmte door 'loslaten'.

Een pad ontstaat door lopen : hoe je negatieve emoties de baas wordt / Thérèse Jacobs-Stewart. Amsterdam : Forum, 2003. ISBN 90-225-3335-2

De centrale stelling is dat reacties geworteld zijn in diep ingesleten neurale kanalen van emotionele gewoonten. Met oefeningen, voorbeelden, resultaten van modern hersenonderzoek en eigen ervaringen legt de schrijfster aan de lezer een pad voor dat de lezer zelf zal moeten banen. Het is een evenwichtig boek dat vraagt om langzaam te worden gelezen, waarbij de lezer steeds een kleine stap wordt bijgebracht in het leren kennen van de eigen emoties. (In de hoop dat daarbij doordringt dat jong volwassen kinderen ook emoties hebben, en daar invloed op uitgeoefend wordt).