zijn er financiele vergoedingen als je zoon de diagnose autisme heeft gekregen?

zo ja welke en waarvoor? het is bij mij aan de orde en zou graag weten waar je allemaal recht op heb. niet om mijn rekeningen te betalen maar om mijn zoon te helpen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.8K

Het beste antwoord

Globaal gezegd kun je aanspraak maken op 3 regelingen:

PGB: persoonsgebonden budget. Hiermee kun je zorg op maat inkopen. Je kunt er ook voor kiezen om zorg in natura te krijgen; dan krijg je geen 'zak geld' maar krijg je hulpverleners. Dit vraag je aan bij het zorgkantoor of bij Bureau Jeugdzorg.
TOG: tegemoetkoming onderhoudskosten gehandicapt kind. Een klein geldbedragje dat ouders die veel meer dan gemiddelde zorg aan hun kind moeten besteden, kunnen krijgen als ondersteuning. Dit vraag je aan bij de SVB. Hierna komt er iemand bij je thuis om de indicatie te stellen. Er wordt dan gekeken hoe zwaar de zorg is die jij aan je kind moet besteden. Boven een bepaalde zorgzwaarte heb je recht op TOG.
Rugzak: Dit is een regeling die bedoeld is om je kind in het regulier onderwijs te houden. Hiervoor moet een indicatiestelling worden gedaan door een regionaal expertisecentrum (REC). Dit is geld en begeleiding die naar de school van je kind gaat.

Als je hulp nodig hebt in het regeltjesdoolhof, kun je die krijgen bij MEE.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi compleet antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk antwoord Stippel, ik waardeer dat, dat mensen zoals o.a. jij omgaan met vragen! Dikke +!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik sluit me bij de rest aan,
ik hoor heel veel mensen die pgb hebben , en er moeite mee hebben om er mee omtegaan voor de juiste zorg, heeft ook met uurkosten temaken,
ik zelf heb TOG voor mijn LVG dochter,
en alle hulp die ik krijg voor haar komt uit de pot AWBZ
perfect ....ik heb verder nergens omkijken na,
en indd stichting MEE ben ik ook heel tevreden over
wens je sterkte

Andere antwoorden (1)

`Het is heel belangrijk dat uw zoon een juiste medische indicatiestelling heeft, wellicht is daarvoor een bezoek aan psychiater /GGZ de beste keus.
Door de juiste indicatiestelling wordt zichtbaar WAT voor soort hulp uw zoon nodig heeft.
Met dat gegeven kun je naar het CIZ of een andere
Indicatiesteller.
Het is belangrijk dat u goed voor ogen hebt welke
bovennormale inspanning van u (w huisgenoten) geleverd moet worden.
Sommige mensen kunnen geen baan erbij nemen omdat al hun tijd en energie opgaat aan de zorg voor het kind.
Als kinderen of thuiswonende jongvolwassenen zonder uw zorg in een ABWZ inrichting zou belanden, is het zo geregeld dat u -ALS U ER BEROEP OP DOET- een PGB krijgt,
waardoor u oa. de derving aan inkomsten (via een baan)
mogelijk gecompenseerd krijgt.
Deze regeling werkt niet met terugwerkende kracht, vanaf de datum van indicatiestelling ontstaan pas de formele rechten.
Heel veel ouders die hun (autischische of anderszins beperkt functionerende) kinderen weten niet dat de Staat daar een goede regeling voor heeft.
Als U jaar in jaar uit 24 uur per dag , 7 dagen per week u en uw gezin opoffert om uw kinfd uit de ABWZ instelling te houden , is het voor uw gezin ook belangrijk dat u meer mogelijkheden krijgt, zoals oppas, vakantie en andere
dingen die nu mogelijk niet te verwezelijken zijn.
Pak wel door en laat u niet met een kluitje in het riet sturen NADAT de medische diagnose gesteld is,
sommige PGB indicatiestellers zijn bewust terughoudend in het toekennen en de mate van toekenning van PGB, om zo geld uit te sparen.
Besef dat als bovenstaande op uw situatie van toepassing is, u niet vraagt om een gunst, maar een RECHT claimt.
Formeel deel ik het volgende mede:
Bovenstaande geeft een persoonlijke mening weer,
gebaseerd op ervaring. Er kunnen geen rechten aan ontleend worden.