Hoe kan je als rokende ouder je kind verbieden om te roken?

Het klinkt namelijk zo hypocriet!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
11 jaar geleden
Zelf het goede voorbeeld geven en stoppen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
100% mee eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker zelf niet roken! niemand neemt je nog serieus als je met een sigaret in de hand zegt dan iemand niet mag roken..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...een hele goede reden om te stoppen, trouwens..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En meeroken is ook heel schadelijk!

Het beste antwoord

toen ik begon met roken en mijn ouders (die alle 2 ook roken) er achter kamen (doordat er allemaal filters in de goot bij mijn raam lagen) moest ik dat opruimen en toen een paar dagen later mijn vriendje op bezoek kwam en mijn kamer in kwam (mijn ouders hadden de deur open gedaan voor hem) had hij een asbak bij zich en de boodschap dat we deze maar moesten gebruiken.. ik een beetje in de war en shock mijn zus erbij gehaald en stiekem met zijn drieën een sigaretje gerookt zo van mag dit echt?! hoe chill en stoer ik het toen der tijd ook vond ik dat ik als 13 jarige binnen op mijn kamer mocht roken ik had gewild dat iemand me had tegen gehouden. nu ben ik inmiddels 20 en rook ik +- 23 sigaretten per dag , 200 euro per maand gaat in rook op. ik vind het helemaal niet hypocriet ik zou willen dat mijn ouders me toen hadden tegen gehouden. ik zou alle nadelen proberen duidelijk te maken zoals de kosten en hoe naar die verslaving eigenlijk is en hoe moeilijk het is om te stoppen als je eenmaal goed verslaaft ben. wie weet dat beter dan een iemand die zelf rookt? en als je voor eerlijk gaat doe dan samen stoppen kan ze ook gelijk zien hoe moeilijk het is voor iemand die al langere tijd rookt om te stoppen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Op dezelfde manier als dat je als bier drinkende ouder je kind verbiedt te drinken. Je kunt dat prima uitleggen hoor: het is een verslaving en je kunt er zelf ook spijt van hebben dat je eraan begonnen bent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo kun je ook je kind verbieden snoep te kopen van het zakgeld terwijl je het zelf wel doet en je kind verbieden 's avonds laat thuis te komen terwijl je dat zelf wel doet.

Als je kind volwassen is of als het niet meer thuis woont heb je niets meer over je kind te zeggen en dan kan het altijd nog gaan roken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kunnen ze ook niet, want je kan altijd het wel stiekem doen of het gaan proberen uit nieuwsgierigheid.

Wat ze wel kunnen doen is adviseren om er niet mee te beginnen (denk dat ze dat meer bedoelen) omdat je ouders al weten wat het met je leven kan doen.

En wees verstandig roken stinkt, maakt je sneller oud en kost handen vol geld ;)

Toegevoegd na 8 minuten:
Lees nu pas dat de VS 33 jaar is, verhaal blijft hetzelfde maar dan alleen is dit gezien vanuit een kind..
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor de opmerking over geld! Mss dat het extra helpt als je de kosten van een pakje sigaretten gaat vergelijken met beltegoed :-) hoeveel minuten kan je bellen of internetten voor 1 pakje sigaretten?! {^_^}
Roken schaadt de gezondheid en moet buiten bereik van kinderen gehouden worden, omdat ze lichamelijk en geestelijk nog moeten ontwikkelen als zelfstandige. Normaliter en volgens de wet zijn ze dat wel als ze de leeftijd van 18 jaar bereiken, daarom is het ook toegestaan vanaf die leeftijd om rookwaren te kopen.

- Lijkt me een goed plan omdat te vertellen aan je kind, je bent namelijk de baas over je eigen kind(eren).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien klinkt het hypocriet, maar je doet dat om je kind zo gezond mogelijk de maatschappij in te zetten: dus vanuit goede bedoelingen. Net zoals je ze behoedt voor / leert over drugs, het verkeer, ongezond eten etcetc.
Overigens vind ik het onzin om je puber-kind roken te verbieden: dat is meestal JUIST een reden voor pubers om het eens even lekker te gaan uitproberen.
Beter is duidelijk te maken/ uit te leggen, dat jij als ouder verslaafd bent, dat het ongezond en super duur is en dat jij dus, zacht gezegd, niet zo handig bezig bent.... en bepaald geen voorbeeld!
Daarnaast voorlichting geven en wat bij mijn zoon helpt: ontzettend gore foto's laten zien van doorgerookte longen....
Overigens heb ik hem op jonge leeftijd, toen ik vond dat hij er ongezond in geïnteresseerd was, een flinke teug laten nemen van een sigaret. Flink inhaleren..... een enorme proestbui was het gevolg en de belangstelling was totaal verdwenen.
Misschien opvoedkundig gezien geen hoogstandje, maar wel zeer effectief!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
lol, +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van die Gore foto's heeft mij geholpen te stoppen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Super!!!
En dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ je natuurlijk, had ik al gegeven hoor!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat had ik begrepen ;-))
Dat kan natuurlijk wel, maar het komt niet erg sterk over. Kinderen richten zich meer naar het gedrag van hun ouders als voorbeeld dan naar hun vermaningen. Misschien is dit een goede reden om te stoppen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat het een beetje afhangt van de leeftijd van het kind. Zo heb ik een buurman die verkondigde dat 'zijn' kind NOOIT zou mogen roken, terwijl hijzelf én zijn vrouw behoorlijk wat sigaretjes roken. Toen zijn dochter 10 was beweerde ze zélf dat sigaretten stinkstokken zijn en dat ze er niet aan zou beginnen.

Inmiddels is ze 16 en rookt al meer dan een jaar, helaas.

Naar het schijnt roken kinderen, die opgroeien in een gezin waar gerookt wordt makkelijker.

Ze kunnen er ook sneller bij en stelen al eens een sigaretje van ma of pa.

Verbieden lijkt mij een beetje zinloos, ze roken ook passief, helaas...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je doen, want als ouder mag je zelf bepalen hoe je je kind opvoedt. Het komt inderdaad wat hypocriet over, als je je verbod kracht bij wilt zetten, zul je het zelf 'voor moeten leven', door zelf ook te stoppen of altijd 'buiten bereik van je kind' te roken. Dus buiten gaan staan als je een peuk opsteekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Boven alles: verbieden werkt meestal averechts.

Dan: wat je ook aan je kinderen mee wilt geven.. je staat het sterkst in je opvoeding als je zelf het goede voorbeeld geeft. Dus het beste advies zal altijd zijn: stoppen met die bende.

Ik ben het dan ook niet eens met het excuus dat anderen opgeven: "ik ben ouder/volwassen dus ik mag dat". Je kind is niet gek, sterker nog.. het is een exponent van jezelf en neemt jouw gedrag als leidraad in hun leven mee. Ze kunnen het positief draaien ("mijn ouders hebben altijd gerookt en ik heb gezien wat het met ze doet, dus ik zal nooit roken") of negatief ("mijn ouders rookten ook, dus het was voor mij niet echt moeilijk om te beginnen"). Neem je dat risico voor lief, of ga je hem of haar echt proberen te behoeden?

Mocht je tot dat laatste besluiten, dan heb ik een paar tips.
-> Laat zien dat jij het heel moeilijk hebt met stoppen. Dan worden ze direct geconfronteerd met jouw oprechtheid. Dat versterkt de band en het onderlinge begrip.

-> Laat zien hoeveel geld je aan het besparen bent als je zou stoppen en ga aan het eind van de maand iets leuks doen samen. Geld is geld en leuke dingen met je kind doen is altijd goed voor de band.

-> Blijf erover praten. Maak er geen taboe van en veroordeel hem of haar niet. Hij of zij moet altijd het gevoel hebben dat wat hij of zij ook zegt, jij er altijd voor hem of haar zal zijn om te helpen.

Succes met stoppen! ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertel je kind waarom jij rookt. Vertel waarom je eigenlijk niet wilt roken, hoe moeilijk het is om te stoppen (lichamelijk, geestelijk). Kortom vertel jouw verhaal en jouw gevoelens.
Verbieden is niet zo effectief: jij kunt onmogelijk voorkomen dat je kind gaat roken, hoe zou je dat doen? Jouw kind motiveren kan wel en heeft een veel grotere kans van slagen.
Vertel ook over de verleidingen van het roken en over jouw zorgen als je kind gaat roken.
Misschien kun je een poging doen om te stoppen met roken: lukt het dan is het geweldig. Lukt het niet dan laat je zien hoe moeilijk het is om te stoppen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mee eens, dikke +