Ik pas op mijn broertje van 5. Hij is bang in het donker. Hoe leg ik hem uit dat hij nergens bang voor hoeft te zijn?

Hij is bang dat er steeds monsters in zijn kamer zitten!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Amadea
11 jaar geleden
Welke leeftijd heb jij dan, dat je ouders het aan jou overlaten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We zijn een grote familie. Ik ben 17. En ja hij is een laatkomertje! De 1na jongste is 12.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
broertje is blijkbaar niet bang als papa en mama thuis zijn...
Broertjes spelen graag spelletjes. In dat geval is negeren de beste optie.
Het licht in de gang aanlaten is de simpelste optie. Tegen dat pa en ma thuiskomen is het probleem opgelost.

Antwoorden (7)

Het is nog lang niet donker, dat scheelt.

Je kunt hem vertellen dat monsters niet bestaan, dat is een goed begin. Daarnaast kun je een (nacht)lampje aanlaten in zijn kamer.

Als je zelf bang bent in het donker is er niks aan te doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik moest gelijk aan dat kinderen voor kinderen liedje denken. Misschien kun je ook een waakbeer voor hem aanstellen
11 jaar geleden
Ga samen met hem, in het donker, kijken of die monsters er echt wel zitten.Neem een zaklantaarn mee en laat hem eerst in het donker en dan in het licht van de lantaarn zien, dat er niks zit.Vrijwel elk kind van deze leeftijd heeft hier last van; het is heel normaal.
En natuurlijk vertellen, dat monsters helemaal niet bestaan, behalve in de hoofden van volwassenen, die dat soort verhalen vertellen en opschrijven om er hun geld mee te verdienen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd, samen met je broertje gaan kijken :)
Ritsuka
11 jaar geleden
Leuk die laatste zin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thanx ;-)
Naar de bibliotheek gaan en een prentenboek lenen over bang zijn. Dat lees je hem voor, en je laat hem meekijken, als hij naar bed gaat.
Bijvoorbeeld: "Bang mannetje" van Mathilde Stein en Mies van Hout: Bang Mannetje is altijd bang. Bang dat de mensen hem uitlachen, bang om te zeggen wat hij te zeggen heeft en bang voor spoken. Dat kan zo niet langer en Bang Mannetje maakt een afspraak met de Toverboom. Om daar te komen moet hij door het Wilde Woeste Woud. Daar dreigen allemaal gevaren: een draak, een spin en een heks. De Toverboom heeft gezegd dat hij niet bang hoeft te zijn en dus is Bang Mannetje heel flink. Als hij tenslotte bij de Toverboom komt, is de Toverboom verbaasd dat Bang Mannetje niet bang is geweest. Hij geeft hem dan de naam: 'Best Wel Dapper Mannetje'. Moedig keert het Mannetje huiswaarts en doet al die dingen die hij daarvoor niet durfde.
11 jaar geleden
Of zoek een waterverstuiver / watersproeier, wat water in doen en plak een etiket op met tekst "monsterverjager of monsterverdelger" Leg dan aan hem uit dat je met 1 keer spuiten de monsters voor 1 nacht verjaagt wordt. Werkt prima bij mijn neefjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp je vraag en je wens om het niet bang te laten zijn, uitleggen dat ie niet bang hoeft te zijn is wel goedbedoeld maar niet de goede manier.
Vraag je broertje waar het monster zit, en laat hem het monster echt aanwijzen, ga er samen naar toe, ga samen met je rug naar het monster toe staan en zeg tegen het monster: 'Hee, monster, ja, jij daar, ga eens weg, kleine Henkie moet slapen..... Ja, ga maar naar buiten, lekker in een boom slapen.... Daar is de deur.... hij staat wagenwijd open. Kijk Henkie, daar gaat ie.... Dag monster! Daaag! Jij ook lekker slapen.'
En dat desnoods 5 keer op een avond, met 7 verschillende monsters.
En vooral niet uitleggen dat ie niet bang moet zijn, want dat is ie wel. En dat hoort ook zo - kleine kinderen zijn soms bang. Als je hem verbiedt bang te zijn heeft hij twee problemen: hij is bang voor monsters en hij wordt niet serieus genomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer dat ik niet 100keer kan plussen! Een kind serieus nemen! Helemaal mee eens. En 't werkt ook echt!
Als iemand een angst aan geeft, dan ga je er niet op in door te zeggen dat hij niet bang hoeft te zijn. Je overtuigt hem met iets wat hij niet kan geloven. Vraag hem juist waarvoor hij bang is. Ga daarover in gesprek en kijk of je de beelden waarvoor hij bang is, kan veranderen in vriendelijke objecten die juist rustgevend zijn