Zijn er goed onderbouwde argumenten tegen een corrigerende tik bij een kind van 11 maanden en zo ja hoe luiden die?

Ik probeer erachter te komen wat er wetenschappelijk gezien tegen zou kunnen zijn om bij (jonge) kinderen gebruik te maken van een corrigerende tik indien noodzakelijk.

Ik ben dus niet op zoek naar een heetgebakerde discussie over wie ik wel denk dat ik ben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Er wordt al heel lang over de 'pedagogische' tik gediscussieerd. Persoonlijk ben ik tegen. Dit heeft niets met wetenschap te maken, maar met ervaring.
Wetenschappelijk is niet bewezen dat een pedagogische tik een kind schade oplevert. Nu heb ik het over een tik op de handen als een klein kind bijvoorbeeld aan de knoppen van de stereo-installatie komt. Het kind snapt daad en gevolg, als de tik tenminste direct na de overtreding gegeven wordt. Praten helpt op deze leeftijd niet, want het kind snapt zinnen als "hier mag je van mama niet aankomen" nog niet. Wat het kind wel begrijpt is lichaamstaal. Je kunt het kind boos aankijken en je boosheid onderstrepen door op een boze toon "nee" te zeggen.

Als wetenschappelijk was aangetoond dat de pedagogische tik, op wat voor leeftijd dan ook, schadelijk was, was deze tik bij wet verboden.
De pedagogische tik kan zelfs te verkiezen zijn boven bijv. morele chantage. Psychische schade die een kind hierdoor kan oplopen, kan groot zijn. Dit gaat uiteraard niet op bij een kind van elf maanden. Daar kun je met taal nog vrij weinig mee.
Het gevaar van de pedagogische tik schuilt in het feit dat sommige ouders beginnen met een tik en eindigen met slaan.

De wetenschappelijke bewijzen over de pedagogische tik spreken elkaar ook tegen. Het ene onderzoek toont aan dat een kind dat zo nu en dan geslagen is beter kan omgaan met agressie. Een ander onderzoek toont aan dat de pedagogische tik leerachterstanden oplevert.

In principe kan een pedagogische tik een effectief opvoedkundig middel zijn, mits het een tik is op hand of bil en geen slaan wordt en mits het niet uit woede is, maar een direct gevolg van een bepaalde overtreding. Maar voor deze tik zijn alternatieven te bedenken die net zo effectief zijn.

Het gevaar zit in de tik die soms te hard en op een meer kwetsbare plek wordt uitgedeeld. Dit is uiteraard geen tik meer, maar een klap. Alleen is de grens moeilijk aan te geven. Menige ouder van een mishandeld kind dacht dat hij/zij bezig was het het uitdelen van een 'pedagogische' tik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Beweer je trouwens dat die wet of dat wetsartikel er nooit is doorgekomen die het verbiedt? Ik kon het zelf eigenlijk nergens vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In 2007 is de wet op de kindermishandeling aangepast. Hierin staat beschreven dat je geen lichamelijk geweld tegen je kind mag gebruiken. Slaan mag dus niet, maar deze wet is zo geformuleerd dat de discussie over de pedagogische tik daarmee niet afgelopen is.
Zie: http://www.justitie.nl/onderwerpen/jeugd/jeugdbescherming/Kindermishandeling/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, zoals ik het lees staat het belangrijkste deel in het Burgerlijk Wetboek, dat maakt de corrigerende tik dus nog niet strafbaar, tenzij ze het als kindermishandeling willen omschrijven natuurlijk, ook dat lijkt me trouwens niet apart strafbaar, tenzij het ook aan de omschrijving van mishandeling uit het strafrecht voldoet. Vreemde situatie eigenlijk, verwachten ze dat kinderen hun ouders gaan aanklagen voor een onrechtmatige daad wegens overtredig van artikel 247 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek? Heel merkwaardig allemaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is meer een handvat dat als iemand aangifte doet over kindermishandeling dat men dan een wet heeft om op terug te grijpen, zodat men, indien nodig, in kan grijpen ter bescherming van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een van de weinigen die tenminste serieus antwoord gaf en het is ook nog eens een nuttig antwoord, dus heb ik dat van jou gekozen als beste antwoord.

Andere antwoorden (19)

Je leert ze verkeerde dingen, geen wetenschap die dat kan weerleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp denk ik niet hoe je dit bedoelt.
Een kind van 11 maanden begrijpt het verschil nog niet tussen goed gedrag en ongewenst gedrag. Hij zal dus ook niet begrijpen waarom hij een tik krijgt. Hij is nog druk bezig de wereld te ontdekken.

Overigens vind ik dat corrigerende tikken niet horen bij een goede opvoeding.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, het is een vergelijking die niet helemaal opgaat, maar een hond begrijpt ook niet wat hij verkeerd doet, tenminste dat nemen we gemakshalve aan. Toch is het ook in een roedel honden gebruikelijk om door middel van geweld te bepalen wie de leider is.
Antoni
14 jaar geleden
Er zijn grote verschillen in (gewenst) gedrag tussen mensen(kinderen) en honden. De vergelijking gaat mank, zoals je al aangeeft. Wat betreft je vraag: Ik denk dat er al veel te bereiken is met stemverheffing en zeggen "Dat mag niet!" bij een kind dat iets doet, wat niet mag. Verder het kind afleiden en steeds als het kind het ongewenste gedrag vertoont, hetzelfde doen. Dan leert een kind vanzelf wat wel en niet mag. Oudere kinderen is natuurlijk uit te leggen wáárom iets niet mag, maar daar ging je vraag niet over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn inderdaad grote verschillen in (gewenst) gedrag tussen honden en kinderen, waar de vergelijking echter mijns inziens wel opgaat is dat het in beide situaties niet gewenst is om onnodig geweld te gebruiken en in beide situaties is het niet kunnen overzien van de gevolgen kennelijk een argument. Mijn vraag gaat dan ook meer over de situatie als je er niet meer uitkomt met stemverheffing en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
herhalen, herhalen en nog eens herhalen! Nee, dat mag niet en weer stemverheffen en streng kijken, maar geen tik, dat snapt het kind van 11 maanden niet.
Het is een kwestie van geduld dus.
Zou zo'n jong kindje het verband kunnen leggen tussen jou corrigerende tik en zijn gedrag kunnen leggen?

Ik vraag me af hoe je dit wetenschappelijk vast kan leggen; zeg maar, je controle vastleggen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vraag ik me dus ook af, ik vraag me tevens af of het echt van belang is dat het kind een verband kan leggen tussen zijn gedrag en het gevolg, daarom stel ik deze vraag dus ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet bezig met een scriptie Dutcheese, wel interesseer ik me voor dit soort onderwerpen, te meer daar er volgens mij veel vanuit gevoelens voor of tegen dit soort zaken wordt geredeneerd. Ik vraag me echter oprecht af of er geen objectieve criteria te bedenken zijn die je als leidraad zou kunnen gebruiken in de dagelijkse praktijk. Ik heb het overigens duidelijk over uiterste middelen die je in alle rust (en dus nooit uit boosheid) zou moeten toepassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed ik verwoord het een beetje krom misschien, maar daar ben ik dan ook een ster in. Ik bedoel dus dat de tik in sommige situaties noodzakelijk kan zijn, tenminste dat is dus mijn mening, nogmaals alleen als andere middelen falen. Ik ben dus benieuwd wat daar op tegen zou kunnen zijn vanuit wetenschappelijk oogpunt, ik snap de problemen met mogelijke mishandeling en dergelijke, maar ik zie niet of en zo ja wat er aan geldige redenen zou kunnen zijn om het eventueel niet te doen (corrigerende tik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is natuurlijk ook een gevoelig onderwerp. Bij de generatie van mijn ouders was het nog heel normaal om kinderen voor straf tegen het hoofd te slaan (een 'oorvijg'). Tegenwoordig kunnen we het er denk ik allemaal over eens zijn dat dát excessief is. Maar de ene tik is de andere niet. Ik vergelijk het wel eens met hoe ik mijn kat opvoed, ook zo'n weerloos wezen dat het niet zal begrijpen als ik uitleg waarom iets niet mag. Soms, als mijn kat ondanks mijn 'nee!' weer eens zo brutaal wordt dat ze haar kop in de zak chips steekt, geef ik haar een tik. Op de neus. Het is een tikje met één vinger, niet hard genoeg om pijn te doen, net genoeg voor een schrikreactie. En het heeft het gewenste effect: ze loopt niet bang van me weg, maar trek wel haar kop terug uit de chipszak en gaat in plaats daarvan zitten wachten of ze een kruimel krijgt. Als we over dierenmishandeling net zo uptight zouden doen als over kindermishandeling, dan zou dit verhaal een storm van protest teweegbrengen. Opvoeden met geweld! Maakt niet uit dat het niet alleen geen schade, maar zelfs geen pijn doet, het is mishandeling! Het enige dat je haar leert, is dat geweld de manier is om je zin te krijgen (overigens heeft ze nog nooit, *nooit* in zeven jaar een nagel naar me uitgeslagen). Er zou op dezelfde manier gereageerd worden alsof ik poeslief bij de staart uit de zak chips gevist had, een paar goede slingers gegeven, en met al mijn kracht tegen de boekenkast vijf meter verderop aan had gesmeten. Het is hetzelfde met kindermishandeling. Een gecontroleerde tik op een luier of een tikje op de vingers, niet hard genoeg om pijn te doen, net genoeg om een schrikreactie te veroorzaken, wordt 'geweld' genoemd. Het wordt gezien als hetzelfde als je kind in woede iedere hoek van de kamer laten zien. Er wordt gespeculeerd dat het kind later zelf 'gewelddadig' zal worden (als het kind echt zou kopiëren: er zijn ergere dingen dan een kind dat een ander kind een zacht tikje op de vingers geeft!). Geweld is geweld, vinden de tegenstanders, vanuit een puur emotionele reactie. Nog even, en we mogen niet meer met stemverheffing 'nee' tegen een kind zeggen. Ongecontroleerd schreeuwen is immers óók een vorm van geweld, dus alle stemverheffing moet verboden worden als te gewelddadig...
Corrigerende tik maakt kinderen minder intelligent

Kinderen tussen de twee en vier jaar die vaak fysiek werden gestraft, scoorden na vier jaar gemiddeld 5 punten lager bij een IQ-test dan leeftijdsgenootjes die nooit klappen hoefden op te vangen.

Bij de 5 tot 9-jarige proefpersonen scoorden de kinderen die regelmatig werden gecorrigeerd met een klap gemiddeld 2,8 punten lager.

De onderzoekers maakten de resultaten van hun studie bekend op de International Conference on Violence Abuse and Trauma in San Diego.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze kende ik inderdaad, toch bedankt.
Bij mij komt direct de vraag naar boven wanneer zou je de corrigerende tik willen gebruiken?Elke keer als het kind iets doet wat niet mag?Ik denk dat dat niet goed is het kind denkt dat het gewoon is als het iets doet wat hij of zij niet mag doen van jou.Het kind zal als je dit altijd zou blijven doen denkend dat het gewoon is en later zal het kind het gedrag gaan overnemen.Geen corrigerende tik maar even bij het armpje pakken is beter denk ik maar ook hier geldt niet te vaak je moet dat soort dingen gebruiken denk ik wanneer je het met je stam niet altijd af kan.Zodat het als een schrik reactie voor je kind is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan alleen tegens verzinnen.

Een corrigerende tik is een vorm van geweld.
Wil je je kind opvoeding met als voorbeeld dat je geweld gebruikt? Dat voorbeeld wordt overgenomen, daar is geen ontkennen aan. Dus hij zal eenvoudiger geprikkeld worden om ook geweld te gebruiken. Voor hem logisch, want hij denkt dat het hoort.
En wij denken: Goed zo, hij komt voor zichzelf op.

Bovendien is de "tik" ook een uiting dat die persoon (ouder) zelf niet met emoties kan omgaan. Niet zijn eigen emoties, maar ook niet met de emoties van het kind.
In het kort is het dan zo dat het kind LEERT om geen emoties meer te tonen. Het mag niet boos zijn, niet verdrietig, niet angstig, enz.
Als een kind geen emoties mag uiten, dan zal het terugvallen op oergedrag, zijn houding, en voor een jongen is dat ook vechten en schreeuwen. Vechten voor een plaatsje waarin hij gezien wordt. Letterlijk en figuurlijk.

Dit geldt niet alleen voor kinderen van 17, 13, 11, 8, 5 of 11 maanden.

In het kort: De ouder kan niet met emoties omgaan. Hij leert het kind om ook niet om te gaan met emoties.
En wij maar denken dat het erfelijk is.

Het kind (iedereen trouwens), wil gezien worden. Wat denk je dat die agressieve jeugd wil: gezien worden, nou dat lukt he.

----

Ook verbaal kan je emoties in de ban drukken, dat is net zo erg als een corrigerende tik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat zelfs niet een dat wat je vraagt: Er is geen corrigerende tik, het is mishandeling, ook al die corrigerende tik...

Dus nooit doen...

Alle correctie is het volgende: Wees zulk een voorbeeld voor dat kind dat het jouw spiegelt in liefde... Als je een corrigerende tik wil uitdelen, dan gaat die naar de uitdeler, want DIE ZIT FOUT, niet dat onschuldige kind...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar baseer je dit op Xinix? En dan doel ik met name op je eerste zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er bestaat geen corrigerende tik, er bestaat alleen maar afstraffing... en geconditioneerde reflex... Dat iets corrigerende tik heet betekent nog niet dat het een corrigerende tik is... Het is mishandeling. punt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je herhaalt gewoon wat je eerder zei. Het hoeft niet zo te zijn dat je het bij het verkeerde eind heb, maar waar baseer je dit op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
GEEN ENKEL KIND BEGRIJPT HET, is dit dan voldoende bewijs... Je schiet je doel voorbij als het kind het niet begrijpt... Is het niet zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland wordt zolangzamerhand alles gecriminaliseerd, waaronder ook dit onderwerp. Maar om die reden moet ik kennelijk de advocaat van de duivel gaan uithangen over dit onderwerp, terwijl het in heel veel landen heel normaal gevonden wordt en ik gewoon benieuwd ben of dat verschil tussen Nederland en elders eigenlijk wel ergens op gebaseerd is, ik ben dat een beetje zat allemaal, je had ook net als Babyfaced met een verwijzing naar een wetenschappelijke studie kunnen komen natuurlijk.
nee er zijn geen argumenten daarvoor. Mijn dochter is nu 20 mnd en heb nog nooit een tik gegeven oid. Opvoeden is kwestie van herhalen dus als iets niet mag nee zeggen en uitleggen waarom. En over and over again.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat het ook wetenschappelijk niet werkt bij een kind. Negatief gedrag kun je het beste negeren, in plaats van corrigeren, omdat negatieve aandacht ook aandacht is, en het kind dus beloond wordt met aandacht, door het slechte gedrag. Zeker in die leeftijdsfase....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een corrigerende tik bij een kind van 11 maanden heeft geen opvoedkundige waarde.
Het kind is geestelijk nog niet voldoende ontwikkeld om de "tik"en het "foutje"aan elkaar te koppelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar stemverheffing begrijpt het kind wel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stemverheffing, ja, begrijpen nee, het kind kan de link niet leggen, net zoals bij de tik
Daarna gaat hij/zij weer op ontdekking uit en stap er weer op af.
Je kunt beter het voorwerp wegzetten totdat hij/zij begrijpt dat het van Mama is.
Dit voorkomt veel verdriet, want een tik levert angst op en dat wil je vast niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op mijn onlangs gesloten vraag over wanneer een kind een duidelijk besef van goed en kwaad heeft werd ook geantwoord dat het pas rond het 12de levensjaar zo zou zijn. Als dat klopt op de manier waarop ik het begrijp en datgene wat jij hier zegt ook dan heeft corrigeren / straffen in het geheel geen zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Straffen heeft nooit zin.
Een kind corrigeren wel. Het is meer een kwestie van geduld en uithouding vermogen.
Je hebt er meer aan een kind af te leiden, maar tevens en voortdurend benoemen van "pas op dat is van mama" en daarna weg te zetten en een speeltje ervoor in de plaats te zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus straffen heeft geen zin, dan heeft opvoeden denk ik verder ook geen zin. Het wordt tijd dat we onze kinderen maar gewoon hun gang laten gaan denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik probeer dus aan te geven dat straffen negatief is en corrigeren een positieve manier is om het kind te sturen.
Het kind zijn gang laten gaan is ook een negatieve vorm van opvoeden.!
Een (corrigerende) tik heeft totaal geen nut bij een kindje van 11 maanden.
Het beste is om het kindje zoveel mogelijk complimentjes te geven bij goed gedrag.

Bij slecht gedrag het kindje goed aankijken, zachtjes bij de armen beetpakken, en zeggen:
(naam) dat mag niet!

Zonodig blijven herhalen, daar leert een kindje meer van dan een tik te geven.

En bij oudere kindjes kan je ze in de hoek zetten,
Bij het in de hoek zetten, vertellen waarom je dat doet, omdat je dit of dat gedana hebt en dat mag niet.
zoveel minuten als hun leeftijd.
Nadat ze de hoek uitkomen, een gesprekje, excuses.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met onderschrijving van al het bovenstaande: zou het een argument kunnen zijn dat jij jouw kind leert om veel later als het kind volwassen is en jij op seniore leeftijd van hem/haar afhankelijk bent JOU te slaan omdat JIJ iets moet leren of zgn onaangepast gedrag laat zien?
Weet jij dat er ook zoiets als 'bejaardenmishandeling' bestaat? Hoe zou dat toch komen? Waar wordt dat geleerd? Wie kaatst moet de bal verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je hier ook maar een greintje onderbouwing voor, dat is namelijk de eigenlijke vraag, ik zit niet te wachten op een mening die eindeloos herhaald wordt door velen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste mlodewijk. Mijn advies is dan je verdiepen in klassieke en operante conditionering / de cognitieve gedragstherapie. Dat is wetenschap. Sorry als je je 'bezeurt voelt', is niet mijn bedoeling. Daarnaast is het toch volstrekte logica? Is ook een wetenschap. En de genoemde wetenschappelijke onderzoeken naar IQ; is wetenschap. Dat lijkt mij heel wat meer dan 'een greintje' en herhaling, toch?
Verdiep je ook eens in boeken van Alice Miller: In den beginne was er opvoeding, en andere boeken over 'zwarte pedagogiek'. Verdiep je eens in de Duitse jeugdgeneratie die de RAF produceerde, waarop waren nu wezenlijk hun ideen van maatschappijverandering gebaseerd? Namelijk: ongewenst gedrag genees je met fysiek geweld. En: werkt het? NEEN. Het enige werkzame principe daaraan is dat geweld geweld oproept (geen slogan!). Ook interesant: hoe komt het dat in de jaren 1910-1914 de hele europese samenleving juichend jubelde over de komende "oorlog die aan alle oorlogen een eind ging maken". En? Werkte het?
Zo kun je eindeloos doorgaan.
Slaan is onmacht. Ongestraft kunnen slaan betekent totale afhankelijkheid van die ander. Je neemt een hypotheek. De rekening volgt. De keuze is aan jou.
En nog veel belangrijker (ook wetenschap:) Ken Uzelve.
Daarbij is menselijk gedrag niet altijd te voorspellen en van vele factoren afhankelijk: de black box.
Werkzame principes kennen we wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, ik wil je niet persoonlijk aanvallen of zoiets, maar je bent niet de enige die antwoord geeft op deze vraag zonder daadwerkelijk de vraag te beantwoorden, van de huidige antwoordern zijn er twee die in de buurt komen. Roepen dat slaan slecht is en dat soort dingen weten we nu wel, ik vroeg om goede argumenten tegen een corrigerende tik, dat is al een heel ander verschijnsel dan slaan zoals jij het noemt en zo kan ik nog wel even doorgaan. De 1914-1918 vergelijking is er helemaal een die mank gaat, maar dat begrijp je hopelijk zelf ook wel.
Wat versta je onder 'n corrigerende tik? 'n Tik op de vingers of 'n 'pak slaag'??
'n Tik op de vingers kan ik niet zien als wetenschappelijk slecht. Ik weet dat 'n tik op de vingers soms 't laatste redmiddel is, als je dan 'n kind hebt die 't moeilijk heeft met luisteren. Ja, ik heb ervaring.
Maar door deze corrigerende tik luisteren mijn kinderen wel. Ik ga niet de hele dag herhalen (ook niet met 11 maanden nee).
Als 'n kind je kan aankijken en uitproberen (jaja, 'n kind moet z'n grenzen leren) heeft alleen maar herhalen géén nut meer (is mijn mening).
Nee, 'n corrigerende tik (en dan heb ik 't ALLEEN maar over 'n tik op de vingers) , indien nodig (dus dan moet je eerst alles hebben geprobeerd), is wetenschappelijk niet bewezen slecht en on-opvoedkundig.

Wat ik nog even wil zeggen is dat 'n pak slaag, of iets anders dan 'n tik op de vingers, niet kan!

Ik weet dat ik nu héél wat -netjes kan verwachten en 'n hele rij reacties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, er zijn geen goed onderbouwde argumenten voor een corrigerende tik bij een kind van 11 maanden.
Er zijn wel genoeg goed onderbouwde tegenargumenten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf tegen corrigerende tikken ,omdat een kind van elf maanden nu eenmaal op onderzoek uit is .Het kind is zijn wereld aan het ondekken. Die tik is geen succeservaring, het kind snapt er niets van.Een tip is dan ook leidt het kind af en zet er een positieve ervaring voor in de plaats.Ik vind het goed dat je deze vraag stelt ,want je kunt ook uit machteloosheid een tik uitdelen.En deze vraag houdt jou bezig .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elf maanden lijkt me nog een beetje te jong, al is dat wel de leeftijd dat ze met de tengeltjes overal aan gaan zitten. Op die leeftijd volstaat echter meestal een beetje stemverheffing en het fysiek verwijderen van het kind van het object van ongewenste aandacht. Heel misschien bij slechte luisteraartjes een tikje op de vingers, dat niet pijnlijk hoeft te zijn.

De leeftijd voor een incidentele pedagogische tik (en dan nog niet eens bij alle kinderen, maar sommige vragen er gewoon om) op de billen (pamper meestal) ligt rond de twee, drie jaar. Daarna is het als het goed is niet meer nodig. Op die leeftijd kunnen ze af en toe vreselijk jennen en zuigen, en niet elk kind is te straffen door het streng toe te spreken of apart te zetten. Ik dacht altijd van wel, na mijn eerste, tot ik mijn tweede kreeg ;-)
Zelf schijn ik ook een kind te zijn geweest dat pas wilde horen als ze voelde. Van mijn drie zusjes ben ik ook de enige die rond die leeftijd wel eens een pak voor de broek heeft gehad.

Er wordt tegenwoordig vreselijk moeilijk over gedaan, alsof een welgemikte duidelijke tik (fysieke correctie) hetzelfde is als kindermishandeling ofzo, maar dat zijn meestal mensen die OF geen kinderen hebben, OF ze al zo oud hebben dat ze niet meer weten hoe wanhopig peuters je kunnen krijgen, OF als kind zelf wel heel erg geslagen zijn. Op die leeftijd echter zijn ze nog niet altijd voor rede (woorden) vatbaar, en moet je soms even een cirkeltje doorbreken om weer tot ze door te kunnen dringen. MIsschien dat een emmer koud water of even goed door elkaar rammelen ook werkt, maar ik durf te betwijfelen of dat betere of minder invasieve methoden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel argument voor zinloos geweld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat er goede argumenten zijn voor geweld.
Een TIK is en blijft een TIK.

"ik heb er een behoorlijk TIK van meegehad..."

Elke tik vertelt het kind dat het niet de moeite van het leren waard is. Dat het niet pappa's of mamma's moeite waard is om hem of haar beter te leren omgaan met welke frustratie dan ook.

Ik zou adviseren kijk eens naar "supernanny" met Jo Frost, en kijk dan nog eens of je een onderbouwing zoekt voor een tik!

Ik zal dat nooit okay vinden.

Toegevoegd na 9 minuten:
Misschien kun je je eens afvragen waarom je hier zoveel sterke reacties op krijgt...
Het was niet mijn intentie om je vraag NIET te beantwoorden... maar ik heb wel mijn geheel eigen mening hierover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het NIP heeft hier uitgebreide documentatie over. Het verstoort de hechting en de veiligheid van de baby.

Toegevoegd na 3 uur:
Je stelling is eigenlijk al verkeerd. Je schrijft: een corrigerende tik indien noodzakelijk.
Het is nooit noodzakelijk om een baby te slaan.