wat te doen bij een afgesproken omgangsregeling, maar je ex houd zich er niet?

sinds 2009 hebben ik en mn ex een omgangsregeling, maar mn ex houd zich er niet aan.
mn dochter leid daar ook veel onder maar dat kan hem niet schelen.

ik maak me zorgen over mn dochters toekomst, dat ze later last van de nare herinneringen zal hebben soort trauma eraan over houd door mn ex omdat het hem niet kan schelen...

Toegevoegd na 22 minuten:
in ieder geval communiceren met elkaar gaat al niet.
en ik praat met mn dochter over de situatie maar op een positieve manier. ik praat niet negatief over haar vader want dat hoef ik niet te doen… dat ziet ze allemaal in wat hij doet tegen mij en haar.
hij loopt te stoken, hij praat gemeen over mij en mijn vriend, hij loopt ruzie te maken wanneer hij ze komt op halen.
ik blijf altijd rustig VOOR mn dochter om te laten zien dat het niet aan mij ligt wat ook zo is.

ik doe weleens moeder - dochter gesprekje en dan komt haar vader ook wel eens als onder werp mn dochter zei een x in zo’n gesprekje dat ze bang was voor dr vader,,,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud is je dochter?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
pas op dat je je dochter niets aanpraat, kinderen voelen ook haarfijn aan wat een ouder wil horen/ waar ze een ouder blij mee maken en zoeken zo bevestiging.
laat haar wel alleen de werkelijkheid geloven, ze zal er dan idd terzijnertijd achterkomen, anders komt ze er achter en wil jou nooit meer zien.
stel dus geen suggestieve vragen aan je dochter. verder als antwoord op je vraag: je bent de moeder, je trekt hoe dan ook an het langste eind en een trauma kan jij ook voor een groot deel voorkomen(oa door wat je al doet, je bent er voor haar en praat over dingen) en misschien eens met de vader praten. Wij hebben de situtie precies andersom.
Bij ons erg jammer dat de vader aan het kortste eind trekt.
Moeder komt zelden afspraken na en vertelt aan de kleine dat ze weer teveel gedronken had en een kater heeft (de kleine is 2,5, moeder verteld haar dit over de telefoon wanneer de kleine bij ons is) om maar een van de vreemde dingen te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien kan je nog eens met je ex praten, toch proberen voor je dochter, en als het echt de afspraken zijn zoals op papier die hij niet nakomt zit hij er wettelijk naast, maar of je aan die ellende wil beginnne....tzijn toch altijd de kinderen die de dupe zijn....wij hebben het ook niet gedaan. sterkte

Antwoorden (5)

Dat ligt eraan waar hij zich niet aan houdt? Is dat te laat terugbrengen en te laat of te vroeg ophalen, of te weinig tijd met het kind doorbrengen of totaal het kind andere regels bijbrengen of expres tegen jou opstoken of het kind verwaarlozen of mishandelen (fysiek of geestelijk of sexueel).

In alle gevallen contact opnemen met je advocaat die je tijdens de scheiding had en het probleem hier voorleggen, dan kan die beoordelen hoe ernstig het is en of er via de rechter sancties kunnen worden opgelegd of dat je ex eventueel het recht op omgang verliest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij hem mag ze alles.
van aaall de regels die we hebben afgesproken b.v. goede voeding + drinken, structuur, discipline, enz houd zich maar aan 2 regels.
dat zijn de regel die jij zei, ophalen en brengen. de rest boeit hem allemaal niet, ook zn eigen dochter niet terwijl hij wel elke keer recht zaken begint.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Te veel snoep kan een vorm van mishandelen zijn, je kind vetmesten is ongezond, zo ook laat opblijven en opvoedingsregels negeren of expres anders doen om het de moeder moeilijker te maken is ten nadele van het kind en valt dus in principe ook onder geestelijke mishandeling want in dat geval gebruik je je kind om wraak op de moeder te nemen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat je kind zegt dat ze bang is voor haar vader,
door de dreigingen wat hij doet bij haar wat geestelijk veel met je kan doen.
een belangrijk voorbeeld, als je eerlijk bent tegen mama geef ik je klappen.
of een msn titel, vader maakt kind dood. wat zou je dan denken als je kind bij zo'n vader zit
Over het algemeen in in gesprek blijven met je ex goed advies. Ik bespeur wel enige negativiteit in je woordkeuze. Hieruit maak ik op dat de relatie tussen jou en je ex niet goed is.

Hou in het achterhoofd dat negatief spreken over de vader van je kind traumatischer kan zijn dan hem niet zien. Wanneer jouw dochter de negatieve gedachten van jou overneemt is het logisch dat zij haar vader ook niet meer wil zien.

Probeer om in ieder geval neutraal te spreken over je ex en geef je dochter de ruimte om haar relatie met haar vader vorm te geven. Geef je ex hier ook de ruimte voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je het goed doet! je laat je dochter haar eigen mening vormen.
het is triest dat het zo gaat, je ex lijkt het over de rug van je dochter te willen uitvechten.
jammer genoeg kun je je kinderen niet tegen alles beschermen, jou normen en waarden zijn niet die van je ex, jou opvoeding is anders, erg lastig.
ik denk dat het zaak is de echte schadelijke dingen te scheiden, van de minder schadelijke. je kunt niet alles op je schouders nemen!
ik accepteer dat mijn ex de kinderen schandelijk verwent eens in de twee weken en in de vakantie, met snoep, en laat op bed, hele andere normen en waarden, gelukkig weet ik dat hij van ze houd en mijn kinderen weten dat het bij mij anders gaat dan bij mijn ex. ze hebben ook wel door dat het niet een top opvoeder is, kinderen weten heus hoe het hoort.
maar het is hun papa!
wat ik bedoel is eigenlijk dat als er dingen gebeuren die je dochter schaden, dan ga je daar achter aan, misschien via je ex schoon familie? of via een mediator/advocaat.
het is niet leuk voor je dochter, maar als jij het goed blijft doen, leert ze relativeren, blijf proberen er een evenwichtig mens van te maken. en dan bepaald ze zelf op een moment, wat ze van haar vader wil. en als dat in het nadeel is van je ex, dan is dit zijn eigen schuld. iedereen heeft wel een spook in het verleden, jammer genoeg. je wilt als moeder het beste voor je kind, als ze dat voelt en weet, dan heb je de helft al gewonnen.
veel wijsheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de leeftijd van je dochter,dat mis ik in het verhaal.
Als je dochter nog heel jong is en je perse wilt dat je ex de omgangsregeling naleeft kun je het beste een advocaat bezoeken en hem/haar verzoeken een brief namens jou te sturen naar je ex.De advocaat kan je verder adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nouja, dat is eigenlijk heel simpel.

Kijk na wat er in het echtscheidingsconvenant staat.
Daar moet je ex zich aan houden (en jij ook).
Als hij zich daar niet aan houdt, dan kun jij hem verbieden je dochter nog te zien.

Mocht hij moeilijk gaan doen om die reden, (terwijl hij het dan zelf verkloot heeft maar goed..) dan kun je het met een advocaat regelen. Wanneer hij zich niet aan het convenant houdt (ouderschapsplan ook o.a.) dan is dat strafbaar, want de rechter heeft het vastgelegd.

Misschien ook handig om eens op internet te zoeken over die juridische regeltjes.
Dan weet je waar je aan toe bent (of gaat zijn)

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan je ex nooit verbieden om je dochter nog te zien. Dat denken veel vrouwen ten onrechte. De rechter is de geen die dat verbieden kan niet de moeder.