Mijn zoon heeft een vorm van autisme en een licht verstandelijke beperking,zou eigenlijk begeleid moeten gaan wonen.

Volgend jaar word hij echter 18 en hij heeft zich voorgenomen dan zijn eigen plan te gaan trekken.Op zich logisch natuurlijk,maar bij voorbaat een plan wat zeker gaat mislukken.Ik bedoel hij kan niet met geld omgaan en kent de waarde ervan niet en hij is zeer fors beinvloedbaar dus een reële angst van ons is dat mensen hem gaan gebruiken (denk aan drugsscene) enz.
Heeft iemand tips zodat onze zoon toch enigszins begeleid en onder toezicht word gehouden.Evt namen/adressen van instanties voor jongeren vanaf 18 jaar.
Ik zou er erg mee geholpen zijn,alvast bedankt voor het mee denken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Pieter2011
12 jaar geleden
Spannend hoor! Hier vind je talloze instanties in Brabant met begeleid wonen projecten:
http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&q=brabant%2Bbegeleid+wonen&oq=brabant%2Bbegeleid+wonen&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=1951l10002l0l22l22l0l16l2l0l170l751l2.4&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=978f5cba210008ac&biw=767&bih=475 Misschien kun je om te beginnen eens met de GGZ overleggen en ook via woningcorporaties krijg je vaak goede info. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat moet dan wel voor zijn 18e gebeuren lijkt mij want daarna mag hij zelf uitmaken of hij wel of niet begeleid wil wonen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Dat hangt er, denk ik, vanaf in hoeverre hij in staat is om zelfstandig te wonen. Ook dat zou je eens met de GGZ kunnen bespreken. Volgens mij zijn er tegenwoordig zóveel leuke en goede projecten voor autistische mensen dat jullie vast wel een plek kunnen vinden waar hij het enorm naar zijn zin heeft! En dat jou het gevoel geeft dat hij "in goede handen" is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb geen pasklaar antwoord, maar wel een tip: regel het NU! Straks als hij 18 is, wordt het veel moeilijker. Als hij een dusdanig nivo heeft, dat hij echt zijn eigen boontjes nog niet kan doppen, dan is wellicht zelfs onder curatele stellen een optie. Maar zet dat dan wel nu al in gang. Sterkte!

Het beste antwoord

Bij LunetZorg of de severinus, informeer maar daar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Waar woon u in wat voor plaats? Want het is vaak op bepaalde delen in NL lastig iets te vinden. Maar in Arnhem is er als je het eenmaal weet goeie woning en veel te vinden.

Hij kan niet zomaar op zichzelf wonen of een plan maken, zeker niet als ie niet goed met geld om kan gaan. Dat gaat geheid mis.
Je hebt MEE, Sara, en Siza en nog een paar instanties, daar kun je terecht met begleid werken en wonen.
Eerst was er doorstroom en dat was als je het eenmaal kon, op je zelf ging wonen, zodat er weer een ander in kon.
Nu kun je net zolang blijven als je wil, en je kunt geholpen worden in allerlei dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kan begeleid gaan wonen: vele sites als je op internet "begeleid wonen autisme" intoetst, bijvoorbeeld:

http://www.entrea.nl/entrea_nl/begeleid_wonen.php

http://www.plushome.nl/?gclid=CIHPrPeEuKkCFUSt3godmSGP-Q

Misschien heb je ook iets aan de organisatie MEE:
http://www.mee.nl
Zij bemiddelen in vele itiaties.

En natuurlijk de NVA:
http://www.autisme.nl/home.html?mnu=tmain100:shome&s=1&l=nl&t=1308147480

Toegevoegd na 2 minuten:
itiaties=situaties...sorry ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft hij een PGB? Dan kun je een coach/buddy voor hem zoeken.

En zoek eens uit of je beperkte handelsbekwaamheid kunt aanvragen, zodat hij niet al zijn geld achter elkaar opmaakt. Kun je ook doen door zijn geld op een en/of rekening te zetten. Heb je zicht op zijn besteding.

Stel deze vraag ook eens aan Balans. Daar is zoveel deskundigheid! Heel veel ouders met deze angst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hallo neem eens contact op met de stichting ...MEE ,een stichting voor mensen die anders zijn ,zoals je zoon ,ze begeleiden mensen en ouders in een dergelijke situatie, je kunt je zoon niet verbieden te doen wat hij wil gaan doen maar het is bewonderenswaardig dat hij met zijn anders zijn in elk geval plannen maakt . adressen zijn te vinden op internet onder www.mee.nl
succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is al 2x gegeven!
Welke plaats?
In Utrecht is er het SBWU.
Iedereen zijn eigen appartement, rustige buurt, vlak bij station.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, maar is een beetje ver. Wij wonen in Noord Brabant.