naar welke instantie moet ik me wenden als ik kindermisbruik vermoed?

ik werk in de kinderopvang en nu wil ik weten waar ik anoniem informatie en inlichtingen kan opvragen als ik het vermoede heb dat een kind sexueel misbruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord staat er al...echter ook een waarschuwing.
Google eens op bolderkar affaire http://nos.nl/artikel/87987-slachtoffer-bolderkaraffaire-naar-rechter.html oa http://nos.nl/artikel/153876-vergoeding-in-bolderkaraffaire.html krijg je dan... Een melding heeft, ook als die onterecht is, zware gevolgen voor een gezin.Zie de 2 links.
De kinderbescherming handelt nl. vaak zonder bewijzen en vaak absoluut niet in het werkelijk belang van het kind.
Het gezin, eigenlijk de veilige plek voor een kind, zal zeer vaak door zoiets uiteen gereten worden.
Dit kan tot claims leiden, mi. ook jegens de melder (laster is het dan) Meldt dus pas als je vermoeden aan zekerheid grenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben jullie geen zorgteam dat zulke dingen op zich neemt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De website http://www.kindermishandeling.be geeft je alle mogelijke contactopties waaruit je kan kiezen voor overleg, een gesprek, een melding, een vraag: Ofwel via
- persoonlijk contact
- telefonisch
- per mail
- via briefwisseling Sterkte ! Dit is niet makkelijk, voor het kind nog veel minder...

Antwoorden (8)

Advies en Meldpunt Kindermishandeling. Je hoeft niet direct een melding te doen, je kunt in ieder geval advies vragen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Informatie, inlichtingen en advies vragen kan anoniem. Melding kan niet in alle gevallen anoniem, maar dat kun je navragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
anoniem navragen ;-))
Kijk eens op onderstaande link daar kom je verder mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het verstandig om bij n vertrouwenspersoon als je eigen huisarts advies te vragen. het amk is zoals al gezegd was de instantie waar je moet zijn. het risico daarmee is dat er n traject wordt ingezet dat niet te houden is... bovendien zal actie via het amk sneller verlopen als je n professionele 2nd opinion op zak hebt. veel wijsheid toegewenst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedenk goed voor jezelf waarom je dit vermoeden hebt.
Ga voorzichtig te werk, het belang van het mogelijk misbruikte kind staat voorop. Hebben je collega's of het zorgteam ook een vermoeden van misbruik?

Het Nederlands Jeugd instituut adviseert je, wanneer je je zorgen maakt over een kind, contact op te nemen met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK).
Hier kun je je vermoedens met een deskundige bespreken en informatie inwinnen over acties die je kunt ondernemen.

Dit kan volledig anoniem: je hoeft je naam of de naam van het kind niet te noemen en je hoeft ook niet te zeggen op welke manier je met het kind te maken hebt.
Dit gesprek is er in eerste instantie alleen op gericht om jou te adviseren. Het is bovendien vertrouwelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bespreek het eerst met de ouders. Hoe moeilijk dit ook lijkt, niet alle vermoedens zijn ook daadwerkelijk misbruik en als het misbruik is, dan hoeft dat niet per se door de ouder te gebeuren. Een melding bij het AMK is bijzonder stressvol voor een gezin als er niks aan de hand is, ook al beslist het AMK uiteindelijk ook dat er geen problemen zijn. Zeker als je de ouders niet eens over je zorgen hebt gesproken, kan hun vertrouwen in de zorg en hulpverlening flink beschadigen. Vergeet niet: je vermoedt. Je weet niks. Een gesprek met hen is daarom wel zo eerlijk. Als dat gesprek je niet gerust stelt, kun je altijd nog het AMK bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat weet je niet. Ik zag wel de hele goede tip in andere antwoorden, om het met meer ervaren collega's te bespreken. Maar ga niet halsoverkop het AMK bellen om je vermoeden, want je kunt er heel veel mee kapot maken, ook voor het kind, als je ernaast zit.
Ik ben het met pindadopje eens. Een melding bij het AMK werkt vaak averechts. Beter is het om met de ouders te gaan praten. Wat je dan moet zeggen, is heel precies wat je gezien hebt. Onthoudt je beslist van een oordeel. Zeg dus niet dat het volgens jou misschien kindermishandeling is. Door precies te zeggen wat je zag, weten de ouders dat er op gelet wordt. Door geen oordeel te geven, zullen ze zich veilig voelen, en wellicht zelf maatregelen nemen.
Het AMK is voor jou misschien veilig, maar daar werken ook maar mensen en die maken fouten. De ouders kunnen het ervaren als 'achter hun rug om'.
Wees dus moedig, concreet en respectvol.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vraag bij je werk ook na, wanneer er hiervoor een protocol komt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook mijn eerste reactie was AMK maar dat is wel iets wat je goed moet afwegen want je kan er ook veel (onnodig) leed mee veroorzaken. Anderzijds, wat ook vaker gezegd wordt: het belang van het kindje staat voorop. Met de ouders gaan praten zou ik eerlijk gezegd ook niet direct doen. Ik zou als ik jou was om te beginnen een leidinggevende/ervaren/betrokken collega binnen jouw team betrekken in je vermoeden. Ga niet teveel in je eentje doen maar laat je door iemand adviseren die van de hoed en de rand weet. Alle goede adviezen van "goede vraag" leden ten spijt, wij kunnen met zijn allen de situatie niet half zo goed inschatten als mensen in jouw directe omgeving met ervaring, die de weg kennen. Spreek je vermoedens ook uit alleen al om jezelf later niet voor de kop te hoeven slaan wanneer blijkt dat je gelijk had. Voorzichtig handelen dus maar blijf je gevoel volgen dan kan je eigenlijk niet fout. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, maar ik ben het TOTAAL niet eens met de eerdere antwoorden.
Je kan idd niet voorzichtig genoeg zijn als het om kinderen en misbruik gaat. Maar daarom MOET je het juist melden.

Je stelt niet voor niets een vraag op dit forum erover (ik bedoel, je hebt er kennelijk al langer over nagedacht, je gaat niet over een nacht ijs).

Ik heb zelf OOK bij het AMK gelopen. Maar omdat IK zelf melding had gemaakt. Ik ben gescheiden. Iedere x als mijn dochter thuiskwam, nadat zij bij haar vader was geweest, dan was zij regelrecht ONHANDELBAAR. Haar vader heeft haar en mij bedreigt en gezegd dat hij haar armen zou breken (o.a.). Daar heb ik melding van gemaakt bij de politie en zij (automatisch) bij het AMK.

Het AMK heeft mij meerdere malen gebeld en bijgestaan. Ze zijn bij mij langsgekomen om mijn dochter te "onderzoeken". IK had niets te vrezen van hen omdat het onderzoek zich NIET tegen mij richtte.

Het was puur op mijn dochter gericht (en haar vader). Ze gaan heel omzichtig te werk. Ze houden het belang van het kind in zicht.

Ik vond het heel fijn om met het AMK te kunnen bellen. Om tot een oplossing te komen. Om tot inzicht in de situatie te komen.

Ik verklaar het AMK zeker niet heilig. Maar als je twijfels hebt, moet je zeer zeker ingrijpen.

Het zal je alleen maar sieren.
Wellicht kan je WEL eerst met je leidinggevende praten over je vermoedens.

KINDEREN MOETEN BESCHERMD WORDEN.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik moet WEL toegeven dat het werken met AMK ook stressvol voor MIJ is geweest.

Je voelt alsof je leven onder een vergrootglas ligt.
Je wilt het beste doen voor je kind en je voelt je gecontroleerd.

Maar buiten dat: vond ik het een positieve ervaring!