waarom zijn kinderprogramma`s op tv tegenwoordig zo agressief?

vechtende Pokemon, spoken bij Hello Kitty, boeven bij Piet Piraat, pesten in meisjestekenfilms, en vooral die enge figuren rondom Alfred j. Kwak, boeven bij Mega Mindy, geesten, mummie`s noem maar op. Het gaat wel erg ver.

Waar is die tijd gebleven van Vrouwtje theelepel, Dommel de vrolijke grappige hond, of megalollige Boes? Ovide en zijn vriendjes? De tekenfims met vrolijke invloed?

Mijn kind is te oud voor Nijntje, en Noddy e.d. maar vind heel veel dingen nog erg eng. Als die toch worden bekeken, komen er nachtmerrie`s. Dora gaat nog wel.

Toegevoegd na 3 uur:
ps. we praten over kinderen van 4 tot 6 jaar.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik vraag het me ook af hoor. Wat is er mis met de leerzame dingen als Sesamstraat? Valt binnen de doelgroep en is compleet onschuldig! Zo ook ehh David de kabouter...

Misschien heeft het iets te maken met de makers. Deze mensen willen niet steeds herhalen en moeten steeds iets nieuws bedenken en laten we eerlijk zijn, het leven is tegenwoordig ook niet meer zo vreedzaam, dus als dat als inspiratie dient...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dus de krokodil in het diepe meer en de vos in het enge bos gaat nog wel?

Misschien moet je eens met je kind naar de nieuwe Harry Potter gaan. De bioscoop zat hier afgelopen weekeinde vol met 6-7 jarigen...

Maar die enkele keer dat ik Boes, Dommel en Ovide tegen kom met zappen kijk ik ook nog altijd met veel plezier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die tekenfilms zijn er nog steeds, alleen zijn ze eerlijk gezegd vaak van braafheid het aanzien niet waard (mede omdat ze zich richten op een jongere doelgroep).
Vroeger waren er ook gewelddadige tekenfilms; de meeste zelf. Denk aan Tom en Jerry, Tweety en Sylvester, noem maar op. Dat we de brave een beetje vergeten zijn, zegt misschien al iets.

Mijn ervaring is echter dat het ook afhangt van waar je naar kijkt. Ik heb alleen dochters, dus bij ons is het nauwelijks Jetix en veel Nickelodeon, en daar moet ik eerlijk gezegd de eerste echt gewelddadige tekenfilm nog zien. Waar mijn kinderen naar kijken zijn voornamelijk school-series met alledaagse kinderprobleempjes. Meiden houden van herkenbare, alledaagse verhaaltjes waarmee ze zichzelf kunnen identificeren.

Jongens houden echter meer van stoere heldenverhalen met monsters en griezels en boeven waarmee ze zich zouden wíllen identificeren (met de held dan). Al tegen dat ze een jaar of vijf, zes zijn beginnen ze Bob de Bouwer en Thomas het Stoomlocomotiefje saai te vinden en meer actie te willen.

De films zijn er dus nog wel, net zoals er vroeger ook actiefilms waren, en ze zullen er ook altijd blijven, want er is publiek voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet de indruk heb dat alle kinderen dat eng vinden, vooral niet als je met ze meekijkt en uitlegt naar wat voor onzin ze eigenlijk kijken. Wel spannend, maar dat is ook net de opzet. En in noodgevallen zít er natuurlijk altijd nog een knop op dat ding, althans, bij mij wel. Tegenwoordig mogen ze ook wel teevee kijken zonder ´begeleiding´ (ze zijn tenslotte 9 en 13 en ik kan inmiddels geen tekenfilm of nagesynchroniseerde tienerserie meer zíen) , maar zeker tot een jaar of 7 ,8 keek ik ALLES maar dan ook ALLES mee. Alleen een incidentele vaker gekeken video mocht nog wel eens als elektronische kinderoppas fungeren. Maar onder begeleiding mogen/mochten ze dan ook vrijwel alles kijken. Teevee is een te belangrijk medium om zomaar aan te zetten ; ze moeten er echt mee leren omgaan.
Het meest kwalijk op teevee vind ik zelf de reclame en ....echt waar...de Teletubbies ! Eerst had ik dat niet zo door, tot mijn dochter zij ' ...en Noenoe is de mamma.' . Want die ruimt alle teringbende op die de Teletubbies elke aflevering in grote mate maken.....:roll:
Het gevaar schuilt hem JUIST niet in de meest in het oog springende dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar voor onder de zes is er toch nog heel veel zoets op teevee ?? Overgangsprogramma's maken lijkt me eerlijk gezegd heel moeilijk. Het is echt ; onder de 5 , 5 tot 10, 9 tot 12, 13 plus enzo. In de eerste twee groepen zijn de onderlinge verschillen natuurlijk het grootst, maar eigenlijk is dat een leeftijd waarop ze nog helemaal geen teevee hoeven te kijken.
Een goede aanrader is dvd's lopen. Knofje bijvoorbeeld, of Madelief. Geweldloze maar niet overdreven brave kinderseries van Nederlandse makelij waar kinderen heel veel in herkennen.
Het is niet agressief, JIJ vindt het agressief. Het is gewoon een zachte afspiegeling van de maatschappij. Vroeger had je My Little Pony, maar in de toekomst zal dat paard flink met z'n hoeven rondtrappen. Mensen hoeven dat softe gedoe niet meer. Het is onrealistisch. Die kinderen weten ook wel dat op veel plekken gevaar heerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp het probleem niet echt. Programma's als Pokemon zijn eenmaal niet geschikt voor zulke jonge kinderen. Dat je je kinderen daar toch naar laat kijken kunnen de makers van zulke programma's niets aan doen. En oudere kinderen die kunnen dat wel begrijpen en dan is dat een stuk minder eng.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tom en Jerry, Roadrunner, vroeger zat er ook geweld in kinderfilms. Zelfs in Pipo de clown en Pipi Langkous zaten boeven. Ik heb ooit een nachtmerrie gehad van Pipi Langkous bij de piraten.
Spanning hoort bij het leven: er zit gevaar op straat (als je niet oplet wordt je overreden), je kan verdrinken in water of gebeten worden door een hond. Een kind leeft niet in het paradijs maar hier in de realiteit. Bovendien is een spannende film gewoon leuk, in een goed verhaal zit altijd een probleem anders kabbelt het verhaal maar een eind weg en valt ook een kind in slaap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger was het echt niet veel anders, tom en jerry, daffy duck en bugs bunny, ivanhoe,floris ,de vloek van woestewolf ,q en q en tweety en silvester,geweld in welke vorm dan ook is een onderdeel van het leven en daar worden kinderprogramma's over gemaakt niet in de laatste plaats omdat dat de programma's zijn waar naar gekeken word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinder TV is per serie niet agressiever dan vroeger. Er is wel méér kinder TV dan vroeger, waardoor het misschien lijkt alsof het agressiever wordt. In mijn geval was er in mijn jeugd -pakweg 27 jaar geleden, ik was toen zeven- maar op 1 net kinder TV, ik geloof door de week alleen 's avonds vroeg, op woensdag- en op zaterdagmiddag en later ook op zondagochtend. tegenwoordig kun je de hele week de hele dag kijken.