Wat gebeurt er als je weigert om de alimentatie te betalen?

Ik heb een vriend waarmee ik al een aantal jaar samenwoon. Daarvoor was hij getrouwd. Uit die huwelijk is een kind voortgekomen een zoon van inmiddels 7 jaar oud. Door huwelijksproblemen besloot hij de relatie te beëindigen en te scheiden. Sinds de scheiding (ook voordat hij met mij omging) weigert zijn ex-vrouw om zich aan omgansregeling te houden, vlucht ze elke keer naar buiteland als ze voor de rechter moet verschijnen, zet ze ''neptranen'' en belt ze de politie als hij voor de deur komt om zijn zoon op te halen enzv. Kortom, hij heeft zijn zoontje sinds de scheiding bijna nooit meer gezien. Het is een lange procedure met rechters, advocaten, kinderbescherming noem maar op. Het lijkt nooit te eindigen. Maar zij is niet strafbaar, terwijl het wettelijk bepaald is om zich aan de omgangsregeling te houden. Hij is wel weer verplicht om de alimentatie te betalen, terwijl hij zijn kind nooit ziet. Dat komt omdat het in Nederland zo geregeld is dat alimentatie en omgangsregeling als twee losse dingen gezien worden. Heb vooral met mijn vriend maar ook met zijn zoontje te doen. Zij vertelt ook nog leugens aan dat kind. Dat zijn vader hem vroeger sloeg en noem maar op.
Mijn vraag is dus wat gebeurt er als je weigert om de alimentatie te betalen?
Kan je er toch wat tegen doen om je kind toch te zien te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bereik je ermee als je geen alimentatie betaalt, behalve dat er dan minder geld beschikbaar is voor de zorg voor het kind? Als die ex echt zo erg is als je hier beschrijft, zal het stoppen met betalen alleen maar een aanleiding zijn om je partner verder kapot te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat 'n klote situatie! Sterkte voor je vriend en zijn zoon!

Antwoorden (4)

de enige manier is om dit via de officiele weg te blijven doen.
Het werkt inderdaad niet om geen alimentatie meer te betalen omdat je dan zelf in de problemen komt.
Dit is wel iets dat je kan voorleggen bij de rechter. Wellicht kan dit als extra dwangmiddel gebruikt worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
stel eventueel begeleide bezoeken voor. Is natuurlijk niet de manier waarop je vriend zijn zoontje wil zien, maar dat kan de drempel voor zijn ex wat verlagen en is er bewijs dat hij goed met zijn zoontje omgaat. Vervolgens kan dan het bezoek uitgebreid worden.
Je moet bedenken dat het voor het jongetje ook niet makkelijk zal zijn om zijn vader weer te zien. Ten eerste al omdat hij zijn vader niet kent, maar ook omdat je inderdaad niet weet wat er allemaal aan hem vertelt is. Hij zal heus doorhebben dat mama niet blij is als hij naar papa gaat.
Dus wat er ook gebeurt blijf altijd het jongetje in het vizier houden. Doe alles in het belang van hem en niet in het belang van de moeder of de vader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer uw ex-partner de kinderalimentatie of partneralimentatie niet betaalt, kunt u de hulp van het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) inschakelen. Hieraan zijn geen kosten verbonden. Wel gelden enkele voorwaarden om van de hulp gebruik te kunnen maken.
Op onderstaande website van de Rijksoverheid staan de officiele regels en links naar het LBIO.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het LBIO soms doen ze alleen niet zo veel dan zou je pro-deo een advocaat kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw vriend moet de alimentatie niet zien als een extraatje voor zijn ex, maar als een bijdrage in het levensonderhoud van zijn kind, voor wie hij voor de helft financieel verantwoordelijk is. De haat tussen vader en moeder doet een kind geen goed. Laat het kind in elk geval de verzorging krijgen waar het recht op heeft en laat je vriend dus betalen. Verder is van harte te hopen dat het kind van beide ouders de liefde mag krijgen die het verdient. Dat is nl. een voorwaarde om psychisch gezond op te groeien.