Is er een verband tussen McDD/ASS en dyslexie?

Hallo allemaal,
Bij mijn zoon (8jr) wordt binnenkort een dyslexietest gedaan, omdat hij met spelling en met technisch lezen een E scoort op Cito-toets.
Is er een verband tussen McDD/ASS en dyslexie?
Ik vraag me namelijk af hoe we dit probleem nu weer moeten aanpakken. Hij weigert extra werk (huis/schoolwerk is voor op school en niet voor thuis) en zijn werk te verbeteren.
Alvast dank voor jullie reacties.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Kinderen
1.9K

Het beste antwoord

Deskundigen zijn het hier niet eens met elkaar.

De aard van de gestoorde hersenfunctie is namelijk nogal verschillend. Dyslexie wordt gedefinieerd als een specifiek taalprobleem (de koppeling tussen woordklanken en woordbeelden komt niet goed tot stand) en autisme is meer generiek en emotioneel.

Maar uit recent genetisch onderzoek blijkt dat beide afwijkingen dicht bij elkaar liggen (in het DNA).

Er is rond dyslexie ook een benadering die uitlegt dat dyslexie enerzijds sterk verwant is aan ADHD en ADD en anderzijds met (licht) autisme. In ieder geval is er sprake van sterke overlap: kinderen die zowel autistisch zijn als dyslexie hebben (dit heet co-morbiditijd, met ADHD is dat 25 % en ADD waarschijnlijk veel hoger)

Dus ja, er is een duidelijk verband in die zin dat beide problemen vaak samen voorkomen.

Hoe je dat moet aanpakken weet ik niet. Het is namelijk erg afhankelijk van persoonlijke mogelijkheden en omstandigheden. Er zijn gespecialiseerde bureau's die doorgaans goede resultaten boeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
comorbiditeit i.p.v comorbiditijd