Een TL buis die niet meer werkt moet is chemisch afval. Een TL buis die stuk is in gruzelementen is kan gewoon bij het huisafval?

Is deze in eens geen chemisch afval meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Milieu
8.3K

Het beste antwoord

Het klopt dat bij het breken van de TL buis het grootste deel van het gif verdwijnt (Immers: De reden dat het KCA is, is vanwege de kwikdamp in de TL buis.). Toch moet de rest naar het KCA:

http://www.milieucentraal.nl/pagina.aspx?onderwerp=Tl-lamp#Tl-lamp_apart_inleveren

Tl-lamp kapot?
Hoewel kwik giftig is, ontstaat er niet direct gezondheidsgevaar als een tl-lamp breekt. Om enig risico uit te sluiten, is het wel verstandig om ramen te openen, direct nadat de buis kapot is gegaan. Kwikdamp verdwijnt dan uit de kamer.

Veeg de kapotte resten van de tl-lamp op met een papiertje; draag daarbij wel handschoenen om eventueel direct contact met de inhoud van de tl-buis te voorkomen. Gebruik geen doekje of stofzuiger, want dan kan het kwik zich alsnog verspreiden.

Stop de brokstukken van de lamp, samen met het papiertje en de handschoenen, in een plastic zak en lever die in bij het klein chemisch afval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zit gas in een tl buis waardoor hij licht geeft als hij kapot is is dat gas dus ontsnapt. Dan kunnen de scherven in de glasbak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De scherven horen NIET in de glasbak!