Als wij dat wisten, was het al het heden geweest, en niet meer in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waterstof. Is het meest voorhanden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb werkelijk geen idee...

Maar dit zullen ongetwijfeld duurzame bronnen worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kernenergie (fusie) en waterstof (maar waterstof moet als het ware eerst "opgeladen" worden).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gewoon olie.. Al die verhalen over dat alles uitgeput raakt zijn er gewoon om de prijzen omhoog te gooien
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
alle alternatieve vormen van fossiele brandstoffen : van waterstof tot kerernergie van bio-olie tot warmte-energie. geen enkel brandstof zal uniek zijn :het wordt duidelijk een mix van in functie van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wind en zonne energie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Energie uit algen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt me een goed idee!!
Nulpuntenergie en/of magnetischme.
waterstof eventueel als opslag/transportmedium. (accu)
En veel elektrische toepassingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
electriciteit of een of andere bio-brandstof
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
elektriciteit is niet per definitie bio...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
electriciteit of (een of andere) bio-brandstof
Energie uit gewassen zoals o.a. Maïs
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2 antwoorden zijn er:
a) De brandstof als grondstof, wat is de _bron_ van energie?
b) De brandstof als energie-drager, hoe krijg je energie naar de plek waar je het nodig hebt? (auto bijvoorbeeld)

a) wind, water, zon, algen, kern, olie, kolen, heel veel dus en steeds meer duurzaam
b) Nu nog vaak benzine, straks waterstof of electriciteit

Waterstof is mooi maar lastig op te slaan en te transporteren (gevaarlijk).
Electriciteit is mooi, de infrastructuur is er al. (tanken bij je voordeur. Dat snel-laden wat vorige week in het nieuws was is een mooie stap.)

Met beide vormen heb je helaas met omzettingsverliezen te maken. Als we daar uitvindingen in doen zijn we echt op de goede weg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat men de mogelijkheid dat kernfusie een belangrijke vorm van "brandstof" wordt niet moet onderschatten. Het kernfusie-experiment in Zuid-Frankrijk (ITER) zal moeten aantonen of kernfusie als energievoorziening op aarde mogelijk is. Dit kan nog wel even duren, maar als het mogelijk is dan is het denk ik geen slecht alternatief. De grondstoffen (deuterium en tritium) zijn in zeer grote hoeveelheden aanwezig in de zee. Ook ontstaat er niet per se kernafval bij kernfusie. Het probleem is vooral dat mensen bang zijn voor het onbekende.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat er in de komende jaren veel hybride auto's gaan rijden. Of dat nou een combinatie met elektriciteit of waterstof, of een combinatie van die twee... wie zal het zeggen???
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de (verre) toekomst komen eigenlijk alleen "eeuwige" energiebronnen in aanmerking. Dus zonne-energie, windenergie, waterkracht en getijdenenergie. Een afgeleide daarvan is het milieuvriendelijke waterstof (moet eerst gemaakt worden en daar is energie voor nodig). Ik heb gehoord dat een vierkant van 400 bij 400 kilometer aan zonnecellen voldoende is voor de hele wereld. De Sahara is daar groot genoeg voor...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat er EEN echte brandstof van de toekomst is...hoever wil je vooruit kijken? electriciteit zal in eerste instantie een belangrijke 'brandstof 'worden Hoewel we voorlopig nog niet zonder fossiele brandstoffen kunnen, gaan we steeds meer gebruik maken van alternatieven ( afval, biomassa, zonne en wind energie etc.) om electriciteit op te wekken. Een electrisch aangedreven voertuig heeft over het algemeen een hoger rendement dan een voertuig met een verbrandingsmotor. Branstofcellen( en dus waterstof) zullen ook een belangrijke rol gaan spelen om energie op te slaan en om te zetten. Door hogere rendementen en minder gebruik van fossiele brandstoffen kunnen we het nog even uitzingen.
Ik verwacht ook dat er zonnecellen zullen komen die veel meer energie kunnen opwekken dan nu het geval is. In combinatie met met brandstofcellen als opslagmedium kan dat de idelale energiebron/ brandstof worden.
In de verre toekomst wordt kernfusie wellicht reeel, maar dit zal nog lang op zich laten wachten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iemand anders thumbde 'wind- en zonneenergie' down maar wind- en zonneenergie zijn zoals zich 't er nu naar uit laat zien wel degelijk twee van de meest veelbelolvende technieken. Verder heb je nog aardwarmte, getijdenenergie, golfenergie. Enorme waterkrachtcentrales ben ik niet zo'n grote voorstander van vanwege o.a. de ingrijpende aanpassing in de omgeving.
Zelf denk ik dat vooral zonne-energie DE brandstof is van de toekomst. Sommigen komen dan met wise-ass opmerkingen dat niet altijd de zon schijnt (zoals 's nachts). Maar dat hoeft ook niet!! Stroom kan je gewoon globaal transporteren. Maar lokaal je stroom halen is beter; dus ook 's nachts; dus zullen er ook veel windmolens en andere energie-vormen mee blijven doen.

Als iedereen nu eerst maar eens snel overstapt op auto's zoals de Aptera, dan scheelt dat trouwens al gauw 75% van 't brandstofgebruik wereldwijd.

Als iedereen nu zou overstappen op kernenergie dan is ook de brandstof voor kerncentrales gauw op (iets wat velen niet weten). Verder heeft kernenergie 3 zeer grote nadelen:
1. 'T afval moet TIENDUIZENDEN zo niet honderdduizenden jaren lang ZWAAR bewaakt worden. Dat kost gigantisch veel maar wordt nooit meegenomen in de berekeningen. Een slechte vorm van leven op de pof.
2. Hoe meer kerncentrales er zijn, hoe meer kans er is op verspreiding van nucleaire wapens.
3. Het NIMMER aflatende faalgedrag van mensen zal er voor zorgen dat 't gewaarborgd is dat er ook in de toekomst vele ongelukken met radioactief materiaal en reactoren zullen gebeuren. Al maak je de boel nog zo passief veilig als maar mogelijk is - altijd zal de mens slimmer zijn en een methode kunnen bedenken om de boel toch weer te verknoeien. Mensen die denken dat iets als Tsjernobyl nooit meer kan gebeuren moeten hun struisvogelhoofd eens uit 't zand halen.

Zero-point energie is onzin. Dat kan natuurwettelijk gezien helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nul energie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kernenergie. Probleem is dat de afvalstoffen nog niet lekker afgevoerd worden kunnen, maar er kan enorme hoeveelheid energie mee opgewekt worden en dat hebben we nodig.

En op 2. Wind-, zonne- en waterenergie. Voordeel is dat de bron niet uitgeput raakt, maar we kunnen er nooit genoeg energie uit halen voor ons verbruik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De toekomst heeft geen brandstof nodig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een echte doordenker ;)
Waterstof-, kern-. zonne- en windenergie, afhankelijk van de ligging en de geografische omstandigheden van het land.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ELEKTRICITEIT duuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan niet anders: kern energie!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoop schone energie; waterstof of olie of misschien wordt er wel een nieuwe brandstof ontdekt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
zonne-energie, kijk de documentaire van Tegenlicht maar eens, in de url. Erg interessant, voor degene die even niks te doen heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jij
Menskracht