Wat is kwalijker voor het millieu: 1 auto in 20 jaar oprijden, of elke 4 jaar een nieuwe leasebak?

En maakt het dan uit hoeveel KM/Jaar je rijdt?
Ik neem aan dat het maken van een auto ook behoorlijk slecht is voor het millieu...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Antwoorden (7)

denk het eerste, de auto's worden steeds verbeterd en ook kwa milieu-eisen, dus kies maar een lease-bak
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1 auto in 20 jaar omdat er dan een stuk minder auto's gemaakt hoeven te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eén auto in 20 jaar oprijden is schadelijker voor het milieu. Dit omdat elke 4 jaar een nieuwe leasebak aan de nieuwe milieu eisen voldoet...

Maar...

Never buy a new car if you will be a miljonair...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is dus een mooie vraag die in een cradle-to-cradle analyse past. Hierbij worden alle effecten meegewogen die invloed hebben, van grondstoffen tot afbraak van restproducten. Zo zal die ene auto maar 1 keer gemaakt en over zee getransporteerd hoeven worden, maar zullen die 5 auto's wel schoner zijn per km (uitgaande dat ontwikkelingen gelijke tred blijven houden).

De belasting in de zin van grondstoffen en fabricage voor 5 autos zullen waarschijnlijk wel veel hoger zijn dan de voordelen die de extra zuinigheid met zich meebrengen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou tbv het milieu de leasebak kiezen.
Prijstechnisch ook beter voor je portofeule
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Gummers;

Vraag je af wat er met die extra vier auto's gebeurt nadat je die hebt ingeruild en je hebt je antwoord, die blijven namelijk gewoon lekker rijden. Al die auto's moeten worden ontwikkeld, geproduceerd en verkocht wat ook allemaal energie en grondstoffen kost. Dat kleine beetje minder uitstoot van een wat oudere auto ten opzichte van een splinternieuwe weegt daar echt niet tegen op. Alleen willen de almachtige autolobby en de belastingdienst natuurlijk niet dat je dit geheim ontdekt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Paleistwouw;

Sorry voor de 'Ha, die Gummers'-aanhef; macht der gewoonte....