Waarom worden huizen standaard niet gebouwd met opvang van regen voor het toilet?

Aan regen geen gebrek in Nederland. En, zoals pas in het nieuws, met stijgende prijzen voor schoon drinkwater, is het te eigelijk te gek voor woorden dat we onze bolus doorspoelen met kraakhelder schoon drinkwater.

Waarom worden huizenbouwers niet verplicht om een systeem te plaatsen dat regenwater opvangt en dat gebruikt om het toilet door te spoelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vraag ik me dus ook al jaren af...
Ik weet wel dat ze in sommige nieuwbouwwijken (ik geloof iets gelezen te hebben over Alphen) een grijs en wit watersysteem hebben. Grijs is dan regenwater, en wit drinkwater.

Antwoorden (3)

Omdat dat nog steeds duurder (in geval van droogte moet je ook een gewone waterleiding hebben) is en je hebt een groot reservoir nodig.

Je kunt zelf ook op elke regenpijn een waterton zetten natuurlijk met een gietertje in de wc, is een stuk goedkoper.

Toegevoegd na 9 minuten:
Nog een interessant artikel gevonden waarbij ze andere landen vergelijken met Nederland:

In Nederland is de doorlatendheid van de bodem in bepaalde delen van het land een belemmering. In gebieden waar dit niet zo is, met name de zandgronden, vormt infiltratie naast gebruik een mogelijkheid om minder hemelwater op de riolering te lozen. De gemeenten Nijmegen, Arnhem en Deventer zijn voorbeelden van gemeenten waar regenwaterinfiltratie door particulieren en bedrijven sterk wordt gestimuleerd.

De gemeente Nijmegen heeft net als de gemeente Arnhem een waterservicepunt opgericht. Er wordt subsidie verleend voor het afkoppelen van regenwater, namelijk € 5 per m² (dak of terreinverharding) voor ondergrondse infiltratie van regenwater en € 10 per m² voor bovengrondse infiltratie.

Bij gebruik van water wordt de inkoop van drinkwater bespaard. Dat is in Nederland echter zo goedkoop dat deze besparing de investering niet snel verantwoord maakt. Bij grotere verbruikers als bv. scholen met veel toiletspoelingen is de waterbesparing al interessanter. De winst wordt vooral geboekt door de overheid die minder investeringen in de openbare ruimte hoeft te doen.

Bron: http://www.hetwaterendestad.nl/content/view/108/141/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn eerste associatie maar die wordt dus bevestigd door de feiten. Wel jammer maar een plus voor je naspeuringen.
Het is te duur.
Bovendien neemt zo'n regenwatertank veel ruimte in, en ook dat is duur. Ofwel: je krijgt minder huis voor je geld.
Als je de tank in de kruipruimte zou bouwen heb je een pomp nodig om de stortbak te vullen. Ook weer duur, en het gebruikt nog stroom ook.
Als je, voor droge perioden, een koppeling tussen de gewone waterleiding en je regenwatersysteem moet maken is dat weer problematisch: hoe garandeer je dat er geen vervuiling (bacterien) vanuit het regenwater in het drinkwater kunnen komen.

Kortom: het is economisch niet aantrekkelijk, technisch lastig en het is geen pluspunt voor je huis.

Overigens kun je ook prima de was doen, en zelfs douchen met regenwater. Idealiter zou je fleswater kunnen drinken en al het andere met regenwater doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In belgie is dit verplicht bij elke nieuwbouw en bij elke grotere verbouwing. Raar dat men in nederland niet op eenzelfde lijn zit!