Op welke website kan ik mij het beste 'aansluiten' tegen het boren naar olie op de noordpool?

Zoals overal waar olie wordt gewonnen, heb je altijd 'kleine' lekken. Op de noordpool zijn de omstandigheden extra slecht als er zich daar een grote lekkage voor zal doen (waarschijnlijk gewoon een kwestie van lang genoeg wachten, voordat er ook daar een grote lekkage zal plaatsvinden). Olieveegarmen bijvoorbeeld hebben daar weinig zin vanwege het ijs dat er overal drijft.

Op de noordpool zijn er nagenoeg geen schepen voorhanden om een deel van de olie op te ruimen als er een lekkage plaatsvindt. Exxon zit er al (waarschijnlijk zijn ze beloond voor het crashen van de Exxon Valdex), en Shell zit er binnenkort of zit er net (waarschijnlijk zijn ze beloond voor hoe netjes ze het in Nigiria doen bijvoorbeeld). Shell geeft aan 9 schepen te hebben bij de noordpool om te helpen de olie op te ruimen als er een groot lek plaats gaat vinden. Ter vergelijk: in de Golf van Mexico zijn 6900 schepen ingezet bij de olieramp daar, en ze hebben slechts 17% kunnen opruimen.

Het is dus evident dat het gaan boren naar olie bij de noordpool uiterst onverstandig is.

Is er een website waar ik mij kan aansluiten bij protest tegen deze vreselijke praktijken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
1.1K

Antwoorden (1)

Als je geen bezwaar hebt tegen de soms criminele manier van actievoeren, kun je je aansluiten bij Greenpeace. Zij zijn momenteel bezig met een petitie.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo crimineel?
Noem één zaak waarbij de zaken die zij deden erger waren dan het bedrijf die ze aan wilden pakken.
bamibal
11 jaar geleden
Wat maakt het nou uit of het erger is of niet? Crimineel = crimineel, dat staat los van het doel dat je wilt bereiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, maar ik ken helemaal geen criminele voorbeelden van greenpeace.
Ik ken wel zanikerds die riepen dat het terroristisch was dat GP oude PC's opstapelde bij HP, omdat zij weigerden de oude PC's in te zamelen. Kortom: wat het bedrijf doet (milieu verpesten) mag wel; en als je er een ludieke actie van maakt is dat opeens terroristisch of crimineel? Onzin.
bamibal
11 jaar geleden
Nogmaals: een actie wordt niet minder crimineel door deze te vergelijken met de misstanden waartegen ze gericht zijn. Greenpeace brengt bij haar acties niet zelden mensen in gevaar. "Ludiek" is een mooi eufemisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Nogmaals: een actie wordt niet minder crimineel door deze te vergelijken met de misstanden waartegen ze gericht zijn." Nogmaals: dat had ik al erkend middels het woordje: "Klopt, ...". "Greenpeace brengt bij haar acties niet zelden mensen in gevaar. " Zoals?
bamibal
11 jaar geleden
Klopt, maar in je tweede reactie suggereer je opnieuw dat je vindt dat Greenpeace de wet mag overtreden *omdat* bedrijven dat ook doen. Bij het in gevaar brengen van mensen denk ik o.a. aan het blokkeren van spoorwegen, het dumpen van rotsen in visgebieden, maar vooral aan de eigen actievoerders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de wet inhoudt dat je wel gigantische rotzooi mag trappen en daar niet op wordt afgerekend door de overheden en als diezelfde wet inhoudt dat je dan door een vreedzaam protest een regeltje overtreedt die met name juist is opgericht om protesten in te dammen, dan vind ik inderdaad dat je dan de wet mag overtreden ja. Een wet zegt mij niet zoveel - men moet nog altijd zelf denken of een wet wel (moreel) rechtvaardig is. Maar dit terzijde. Blokkeren van spoorwegen: dat gaat vast over de volstrekt onnodige chloortransporten (om enkele miljoenen uit te sparen wil men een chloorfabriek niet verplaatsen - men riskeert liever duizenden doden als zo'n trein ontspoort in de buurt van een stad) of over kernafval transport. Dat is gewoon een vreedzame blokkade, daar is niks mis mee. "het dumpen van rotsen in visgebieden"
Ten eerste gaat het om een gebied waarvan was afgesproken dat daar niet meer gevist zou worden. Ten tweede weigerden de betrokken ministeries er te handhaven. Ten derde weigerden de ministeries er zelf rotsblokken neer te werpen om overtreding van de visserijwetten te voorkomen. Ten vierde zijn de vissers netjes op de hoogte gebracht. Ten vijfde zijn de Spaanse vissers er juist erg over te spreken, die nu meer vis vangen dan voorheen nadat men voor de Spaanse kust hetzelfde had gedaan. Ten zesde: het niet-voorkomen van het leegvissen is sowieso een grotere misdaad dan het wel voorkomen van het leegvissen van de oceanen. "in gevaar brengen van de actievoerders"
Je hebt blijkbaar geen idee hoe bewogen die actievoerders zijn, en hoe graag ze alles wat zij redelijkerwijs kunnen doen om onze totaal verpeste aarde nog een beetje te behouden voor nog veel meer rotzooi. Alsof de bestuurders van Greenpeace verantwoordelijk zouden zijn voor eventuele halsbrekende toeren die hun leden uit zouden halen. Als Greenpeace er niet was, zaten ze gewoon bij een andere organisatie of richten ze er zelf eentje op. Omdat het onder de noemer 'Greenpeace' valt, vervalt opeens de eigen verantwoordelijkheid? Dacht het niet.
Zoals 'de industrie' vaak werkelijk uiterst gepassioneerd niks om het (leef)milieu geeft, zo gepassioneerd zijn deze leden van GP als ze verder afglijden van het milieu een klein beetje mee helpen willen voorkomen.
Het zijn idealisten waar we niet zonder kunnen. Als er niet zulke idealisten waren... Vul zelf maar in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Nogmaals: een actie wordt niet minder crimineel door deze te vergelijken met de misstanden waartegen ze gericht zijn." Trouwens, met deze zin gooi je _alle_ criminele zaken op één hoop?
Want de ene actie is toch heel wat minder crimineel dan de ander. Een criminele actie op zich is natuurlijk altijd per definitie crimineel. Anders was het geen criminele actie. Dus volgens mij kan een criminele actie inderdaad (veel) minder crimineel zijn dan de misstand waartegen die gericht is.