Kan je een boete krijgen voor het achterlaten van een olievlek onder je auto?

Mijn auto druppelt olie onder het blok *schaam schaam*
(afspraak voor reparatie is gemaakt)
Nu heb ik er sinds een paar dagen een krant + baksteen onder gelegd, maar er is inmiddels wel een vlek ontstaan, op meerdere parkeerplekken.

Nu stond er net 10 minuten lang een auto van de gemeente (zo'n witte truck met het logo van de gemeente) naast mijn auto, was dat een ambtenaar? Kunnen ze voor zoiets boetes uitdelen? Er is niets achtergelaten op mn auto.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Milieu
24.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je mag niet zomaar een afvalstof achterlaten, volgens mij. Al is het waarschijnlijk gewoon toeval dat 'ie naast je stond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met de krant onder mijn auto is het natuurlijk wel opzichtig dat ik degene ben die die vlekken heeft achtergelaten.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou...ik heb meerdere dagen rond gereden zonder dop op het olie reservoir. Gevolg, olie zat overal behalve in het reservoir zelf. Er liggen nog overal olie vlekken op straat (tegen de tijd dat ik het door had kon ik er niets meer aan doen). Ik heb er nooit wat over gehoord.

Het beste antwoord

Of de mensen die zich naast jouw auto bevonden je een boete mogen geven is minstens twijfelachtig..omdat het maar de vraag is of zijn bevoegd zijn milieudelicten op te sporen dan wel te beboeten. Ik ga ervan uit dat dit niet het geval was.

Wanneer echter de politie constateert dat jij het milieu vervuilt..kun je absoluut beboet worden.

Wellicht kun je bij een eventuele stap naar de rechter als verzachtende omstandigheid aanvoeren dat je reeds eerder een afspraak met je garage hebt gemaakt voor de reparatie èn..

Dat je alle mogelijke pogingen hebt ondernomen om vervuiling van het milieu tegen te gaan..door onder je auto oude kranten plus die baksteen te plaatsen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het bewezen kan worden dat je onachtzaam bent geweest, kan ik me best voorstellen dat je een boete kan krijgen.
In die zin heb je het geluk dat er in Nederland uitermate weinig milieu-politie rondloopt. (Slecht. Onze oceanen gaan dan ook naar zijn grootje, omdat er nauwelijks gehandhaafd wordt op de regels die toch al heel laks zijn.)

Ik heb eens mijn carter stuk gereden (binnen bebouwde kom). Ik belde direct de gemeente om ze te waarschuwen. De brandweer kwam langs om de boel op te ruimen en weer stroef te maken. Verder niks meer van gehoord :).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je eerder een waarschuwing kunt krijgen .
Stel dat je een bekeuring krijgt en je gaat ertegen in beroep .
Hoe kan men bewijzen dat die olie van jou auto komt .
En van die olie op die andere parkeerplekken .
Het kan ook van een andere auto`s komen ?