Wat gebeurd er als een zwart gat en een wit gat tegen elkaar botsen?

Een zwart gat trekt dingen aan, maar een wit gat stoot ze af. Stel nou dat een zwart gat, groter dan een wit gat, een wit gat tegenkomt. Wat gebeurt er dan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Een wit gat bestaat op dit moment nog slechts in theoretische berekeningen, dus of je vraag in de praktijk ooit uit zal komen is voorlopig nog twijfelachtig.

Maar dat gezegd hebbende:

Stel je een wit gat eens voor als een emmer vol met water.
Het zwarte gat is in deze vergelijking een lege emmer.

Nu ga je die twee bij elkaar brengen door het water van de volle emmer in de lege emmer te gieten.

Is je volle emmer kleiner dan de lege emmer, dan zal er ruimte over blijven voor meer water.
Is je volle emmer groter dan de lege emmer dan zal niet al het water in de lege emmer passen.

In het eerste geval heb je dus een groter zwart gat dan een wit gat. Wanneer ze bij elkaar komen zal het witte gat volledig opgaan in het zwarte. Het zwarte gat zal echter een deel van zijn kracht verliezen (dus lichter worden).

In het tweede geval 'wint' het witte gat. Ook die zal voor een deel geneutraliseerd worden, maar er zal ook een deel overblijven.

Zijn beiden exact gelijk, dan neutraliseren zij elkaar. Dan blijft van beiden slechts de herinnering over.

Het 'overstomen' van energie en materie tussen beide gaten zal een heftige gebeurtenis zijn, dat staat vast.

Opm.
De emmers in mijn vergelijking zijn slechts containerbegrippen. Het water moet érgens in. :-) Maarbehalve dat spelen ze geen rol in de vergelijking.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Super bedankt, mijn spreekbeurt voor aardrijkskunde zal nu vast super goed gaan!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar van zwarte gaten is het bestaan toch ook niet bekend?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Niet... ?!? Jawel hoor ! Hier heb je een lijstje met een aantal van die dingen:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_black_holes
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
maar ik kwam op internet dit stukje tegenhttps://www.ninefornews.nl/natuurkundige-levert-wiskundig-bewijs-dat-zwarte-gaten-niet-bestaan/
dus ik dacht dat het nog niet zeker was of ze bestonden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Hmmm.... Ik kom op Wikipedia tóch een kandidaat tegen van een verschijnsel dat een wit gat ZOU KUNNEN zijn. https://en.wikipedia.org/wiki/GRB_060614 Voor wat betreft de theorie van Laura Mersini-Houghton waar jij naar verwijst in je reactie. Het verschijnsel van de ineenstortende ster met een enorme zwaartekracht bestaat wel degelijk. Mevrouw Mersini-Houghton stelt ter discussie of daarbij werkelijk een singulariteit en een waarnemingshorizon ontstaan. Singulariteiten en een waarnemingshorizon zijn nog alleen theoretisch onderzocht (we kunnen er eenvoudig weg niet zelf gaan kijken)
Op basis van kleine verschillen in uitgangspunten kun je in dit soort extreme omstandigheden gemakkelijk tot verschillende conclusies komen. En zolang het theorie is, is er altijd wel een wetenschapper die die theorie bestrijd. En dat is ook goed. Dat houdt de wetenschap scherp.