Maakt het uit of je tegen de wind in fietst met warm weer of koud weer?

Uit eigen ervaring gesproken lijkt dat soms zo. Met warm weer lijkt het soms makkelijker trappen. Maar misschien is het effect te klein om te kunnen ervaren. Kan het zo zijn dat met warm weer de luchtmoleculen veel minder op elkaar gepakt zitten dan in koud weer?

10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Omdat tegenwind bij warm weer als prettig wordt ervaren heb je minder moeite daar tegenin te fietsen dan wanneer je het al fris hebt en dan ook nog tegen een koude wind op moet boksen. Het komt niet door moleculen maar door persoonlijke ervaring.
Reddie
10 jaar geleden
@Amadea, maak van je reacte een antwoord en je krijgt een plus.
Amadea
10 jaar geleden
Nee hoor, want de vraag gaat over meteorologie en niet over gevoelswaarde!
Reddie
10 jaar geleden
@Amadea, maar het is wel een goed en gemotiveerd antwoord, namelijk dat het verschil maakt, en waarom.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien nog een factor: Koud weer, meer kleding, minder stroomlijn.

Het beste antwoord

Ja, hier zit verschil in.

Lucht die door de zon wordt opgewarmd zet uit en stijgt op, waardoor zo opstijgende luchtkolommen (thermiekbellen) ontstaan. Hierdoor kun je makkelijker trappen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Met warm weer zijn de spieren beter opgewarmd en warme spieren presteren beter dan koude.