Hoe groot is de kans dat het in de Dordogne 1 week lang elke dag regent?

Volgende week gaan mijn vriend en ik voor het eerst kamperen in de Dordogne. Nu lees ik op diverse websites dat er daar heel slecht weer wordt verwacht (26-07 t/m 02-08). Dit vind ik wel heel jammer, ik hoef niet per sé elke dag zon, maar als onze vakantie letterlijk in het water valt hoeft het voor mij ook niet meer. Hoe groot is de kans dat de weerberichten van o.a. www.zoover.nl en www.weeronline.nl kloppen en dus dat het daadwerkelijk aan 1 stuk door gaat regenen? (Zelf nooit eerder in Frankrijk gekampeerd, dus heb geen ervaring).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
Amadea
10 jaar geleden
Gezien het liedje "Il pleut, il pleut en Dordogne" is het niet onwaarschijnlijk dat het er inderdaad de hele week kan blijven regenen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als het regent, dan trek je toch weer door naar een andere camping

Het beste antwoord

Je stelt wat verschillende vragen door elkaar. Op dit moment is de kans heel groot dat het ELKE dag wel een keertje regent in jouw week maar wat maakt dat uit als het 's nachts is?

Je vraag hoe groot de kans is dat de weerberichten kloppen is weer een hele andere.
Bewolking en neerslag zijn het moeilijkst te voorspellen. Naarmate de verwachting verder in de toekomst kijkt neemt de betrouwbaarheid af. De weersverwachtingen voor vijf of zes dagen later zijn dus in het algemeen minder betrouwbaar dan die voor de eerste drie dagen.

Het KNMI verricht onderzoek naar de voorspelbaarheid van het weer en geeft ook algemene verwachtingen voor tien tot vijftien dagen vooruit. In het onderzoek naar de voorspelbaarheid speelt het chaotische gedrag van de atmosfeer een grote rol. Het weer van de komende dagen is op een ingewikkelde manier afhankelijk van het weer op dit moment en die relatie maakt het mogelijk om weersverwachtingen te maken.

In de praktijk blijkt echter dat een kleine onnauwkeurigheid in de beschrijving van het weer van vandaag grote gevolgen kan hebben voor de verwachting van het weer in de komende dagen. De onderzoekers duiden dit wel aan als de foutengroei. Die onnauwkeurigheden kunnen in de prognoses sluipen door gebrek aan metingen, vooral boven oceanen en andere onbewoonde gebieden in de wereld of door de beperkte nauwkeurigheid van de metingen.

De meerdaagse weersverwachting, die elke dag opnieuw op grond van de laatste gegevens wordt geactualiseerd kan dan ook dagelijks veranderen. Daardoor is ook de voorspelbaarheid van het weer beperkt en zijn prognoses voor meerdere weken of seizoenen vooruit nog experimenteel. Na een aantal dagen, in de regel meer dan vijftien dagen later, bestaat er vrijwel geen verband meer tussen het weer van dat moment en het huidige weer. Die termijn wordt wel de voorspelbaarheidshorizon genoemd.

Momenteel ligt de betrouwbaarheid van voorspellingen bij 8 dagen vooruit op 60%.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel mooi weer gehad, zelfs veel te heet waardoor ik wegens mijn gezondheid eerder naar huis moest terugkeren. Hartelijk bedankt voor het uitgebreide antwoord!