Waarom heeft een contrabas geen frets?

Een gitaar en een basgitaar (en nog meer snaarinstrumenten) hebben allemaal frets, maar waarom heeft een contrabas dat niet?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
3.3K

Antwoorden (1)

Een contrabas heeft net als een (alt)viool en een cello geen fretten omdat die het spelen belemmeren. Een fret kan namelijk nooit nauwkeurig de plek aangeven waar de toon goed gestemd klinkt. Die plek moeten (alt)violisten, cellisten en contrabassisten daarom zelf opzoeken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bovendien kan een bassist op die manier ook alle tonen spelen die buiten de chromatische toonladder liggen. En hij kan net als een trombonist glijtonen produceren.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Een fret kan namelijk nooit nauwkeurig de plek aangeven waar de toon goed gestemd klinkt." Ehm, juist wel(!)
Amadea
7 jaar geleden
Nee hoor. Als er fretten op zouden zitten zouden deze snaarinstrumenten altijd vals klinken.
Amadea
7 jaar geleden
Lees bijvoorbeeld op https://www.popschoolmaastricht.nl/college_gitaar_stemmen.php "Sommige gitaristen gaan hun gitaar zuiver proberen te stemmen door een akkoord te pakken en dan net zolang aan de snaren te draaien totdat dat akkoord zuiver is. Helaas is het zo dat dit daarna zo'n beetje het enige akkoord is dat zuiver is, andere zijn nu weer vals. Dat komt doordat de stemming van een gitaar en de plaats van de fretjes een compromis is. Op fretloze instrumenten is (na veel oefening!) wél "rein" te spelen"!
Z512099
7 jaar geleden
@ RoqueTrader: je hebt ongelijk....frets zijn een goede hulp, maar een gitaar krijg je niet feilloos gestemd, het is altijd een compromis, de sol-snaar bijv. is een hele uitdaging om ze juist te stemmen, op het gehoor lukt dat nog het beste.