Wanneer gebruik je een 2/4 maat en wanneer een 4/8? Wat is precies het verschil?

En bijv. bij een 2/2 of 4/4, wat is het verschil?

Toegevoegd na 11 minuten:
(Bij muziek bedoel ik!)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
9K

Het beste antwoord

Het verschil zit 'm in op welke tellen de nadruk ligt. Dat is met name van belang voor de percussie, maar ook voor wanneer je in de melodie bepaalde noten wat harder speelt om daarmee het ritme te benadrukken.

Bij 2/2 ligt de nadruk op de 1e tel van de maat. Als je alleen halve noten speelt, krijg je dus zware nadruk-geen nadruk-zware nadruk-geen nadruk- etc. Het is veel makkelijker om even te laten horen, dan het uit te leggen met getypte tekst, maar je kan het zelf proberen door tijdens het neuriën van je melodie met je hand of voet het ritme te tikken, en dan krijg je hier dus hard-zacht-hard-zacht-hard-zacht-etc.

Bij 4/4 ligt een zware nadruk op de 1e tel van de maat, en een lichte nadruk op de 3e tel van de maat. Als je alleen kwartnoten speelt, krijg je dus zware nadruk-geen nadruk-kleine nadruk-geen nadruk-zware nadruk-geen nadruk-kleine nadruk-geen nadruk, etc. Dat kan je tikken als hard-zacht-middelmatig-zacht-hard-zacht-middelmatig-zacht-etc.

Hopelijk is het een beetje begrijpelijk zo, het is lastig uit te leggen zonder het te kunnen voordoen.

Waar de nadruk ligt bij 2/4 en 4/8 weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

3/4 wals tempo
4/4 mars tempo
verder is me niet geheel duidelijk wat je bedoelt.
wil jij het gebruiken?
in het algemeen kan ik zeggen dat de/een componist een bep.maatsoort uitkiest om zijn muziek te laten klinken/uitdrukken zoals hij/zij bedoelt.daarvoor heeft hij de beschikking over verschillende maatsoorten.

ik hoop dat je hier iets aan hebt.
12 jaar geleden
Een 2/4 maat gebruik je in bijvoorbeeld marsmuziek. Daarin ligt het accent op de 1e tel: links-rechts, links-rechts.
Een 4/8 maat gebruik je wanneer het accent op de 1e tel komt maar niet op de 3e tel: EEN-twee-drie-vier, EEN-twee-drie-vier.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bij 2/4 is het dus: EEN-twee, EEN-twee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een 2 of 4 kwarts maat wordt veel gebruikt, het accent
ligt dan op de eerste en de derde tel.
Bij een achtste maat is dat anders b.v. bij een 6/8 maat
ligt het accent op de eerste en de vierde tel. überhaubt
swingt een achtste maat ook meer(zeker de 6/8)

De schijfwijze moet zoveel en zo duidelijk mogelijk aange-past worden aan het te spelen stuk. In een kwart maat
leest een kwartnoot makkelijker dan een achtste, heeft
ook met de waarde van de noot temaken. Een achtste
in een achtste maat duurt 1 tel.
een kwartnoot ineen kwart maat duurt ook 1tel.
dit leest veel makkelijker en je hoeft minder noten te noteren.