betaal je meer als je roamen aanzet?

een vriendin zie dat je dan meer betaald.
ik heb het altijd aanstaan, maar weet eigenlijk niet eens wat het is en ik heb geen extra kosten.
en ik heb het al 12 maanden aanstaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Telefoons
1.9K

Het beste antwoord

Roaming is internet in het buitenland. Dus heb je het aanstaan in het buitenland, kan je daar internetten tegen hoge kosten. Al zet je het uit kan je telefoon geen verbinding maken met internet in het buitenland. Maar in nederland zal je geen extra kosten krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zolang je binnen het bereik van je eigen provider blijft is er niks aan de hand. Ga je echter naar het buitenland dan zullen je kosten hard oplopen, roaming uitschakelen zal dan betekenen dat je geen verbinding meer hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Data roaming kost alleen geld als je er ook gebruik van maakt, als je alleen maar belt en SMSt dan gebruik je geen data.

Als je op je telefoon verbinding met internet maakt of als je programma's als Google Maps opent dan pas zal er gebruik van gemaakt worden.

Het hangt dan van je abonnement af hoeveel dat gaat kosten, je kunt bijvoorbeeld een bundel hebben met een vaste hoeveelheid data-gebruik.
Als je minder dan die hoeveelheid (vaak 1 GB) gebruikt heb je dus nog geen extra kosten.
Gebruik je meer dan komen er kosten bij.

Als je in het buitenland data gebruikt kan het echter wél heel snel oplopen, dus als je toch geen gebruik van data-verkeer wilt maken kun je beter data roaming uitschakelen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Naast data roaming is er ook nog sprake van roaming van GSM netwerk.

Als je in je eigen land bent kan je telefoon alleen gebruik maken van het netwerk van jouw abonnement.
Kom je in het buitenland dan kan jouw telefoon gebruik maken van alle verschillende netwerken die daar beschikbaar zijn als je netwerk roaming aan hebt staan.

Omdat niet alle netwerken dezelfde tarieven hanteren kan je ook handmatig een bepaald netwerk kiezen om voordeliger uit te zijn.
Dan staat netwerk roaming dus uit.

Als je in de grensstreek woont dan kan het soms zo zijn dat jouw telefoon een GSM mast van over de grens kiest.
Je betaalt dan ineens alsof je in het buitenland bent.
Dan moet je netwerk roaming dus uitzetten om vast op je eigen netwerk te blijven.