Hoe gaat men om met het rookverbod bij film en tv?

Bijvoorbeeld rokende en misschien drinkende kinderen, en volwassen acteurs die normaal niet roken.
Maar er kan een fragment voorkomen waarin dergelijke dingen gebeuren.
Als een (film) regieseur een geschreven script precies wil volgen kan hij aan sommige feiten niet ontkomen.
In de tv serie Swiebertje werd door Malle Pietje óók gerookt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+GV http://www.volkskrant.nl/binnenland/roken-op-tv-mag-niet-maar-hoe-zit-dat-met-de-film~a3484269/ De voedsel en warenautoriteit is er zelf nog niet uit :D
Amadea
7 jaar geleden
Maar de Swiebertje-opnames vonden plaats in de tijd dat roken nog als normaal werd gezien. Dat is geen goed voorbeeld voor tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik weet dat er soms elektrische sigaretten worden gebruikt (bijv. in The Tourist). "Cancer man" in the X-files was een ex-roker die in de film alleen kruidensigaretten 'rookte'.

Het beste antwoord

Ik heb als technicus bij de musicalvoorstelling "je Anne" gewerkt, in deze voorstelling rookte Thom Hoffman als vader van Anne Frank op het toneel een speciale tabakvrije kruidensigaret. In onze technische lijst die vooraf naar de theaters gestuurd werd stond dit expliciet vermeld zodat het theater wist dat er geen probleem met het rookverbod zouden zijn.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het gaat weliswaar niet over tv of film, maar het zal duidelijk zijn dat ook daar kruidensigaretten gebruikt kunnen worden.
Ook kunnen opnames gemaakt worden in landen waar überhaupt geen rookverbod geldt.