is iets dat je op internet zet een wettelijk middel om iemand aan te klagen

stel: ik zet op hyves dat ik iemand ga vermoorden, is dat dan genoeg reden om mij op te pakken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

In Nederland kun je een boete krijgen voor het beledigen van een persoon via internet.

Boete na belediging Aboutaleb via Twitter
27 juli 2010

Een 39-jarige Rotterdammer heeft boete van 350 euro moeten betalen voor het beledigen van burgemeester Aboutaleb. Dat deed hij op 8 mei, de dag van de bekerfinale tussen Feyenoord en Ajax, in een Twitter-bericht.

De politie hield het verkeer op de internet-berichtendienst die dat nauwlettend in de gaten. Na het ontdekken van het beledigende bericht heeft de politie Aboutaleb geïnformeerd. De burgemeester heeft vervolgens aangifte gedaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus via Hyves zou ik ook maar uitkijken met wat je erop zet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja. In Engeland: Universiteit Oxford, gebruikt foto's van facebook om studenten aan te klagen, en is daarmee succesvol, mag ik wel zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Een paar jaar geleden; een Franse jongen zet in zijn blog dat hij zijn leraren neer gaat schieten met het geweer van zijn ouders. Ouders lezen dat, bellen de politie en een half uurtje later zit de jongen op het bureau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ,dus eerst even nadenken als je boos bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, pasgeleden heeft de politie zelfs iemand opgepakt die een dreigement retweette.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan ervaring spreken dat iemand heel erg ver kan gaan, ook via internet. Mijn ex had behoorlijk wat laster over mij op MP gezet. Daarnaast had hij 'zijn' kant toegelicht -terwijl ik dus NOOIT ergens iets over hem op internet heb gezet- Hij was zo slim om mijn naam weg te laten. Iedereen in mijn omgeving wist meteen over wie het ging. Maar mijn ex.....die kwam er weg mee.

Toegevoegd na 45 seconden:
Ps. natuurlijk ben ik naar de politie geweest. Die heeft er wel voor kunnen zorgen dat de info weg is gehaald, maar kon geen proces verbaal opmaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand aanklagen kan je sowieso proberen, maar het gaat erom of het wettelijk strafbaar is.

Als je zegt dat je iemand gaat vermoorden hoeft dat niet te betekenen dat je het ook echt gaat doen. Je bent pas strafbaar als je iets doet wat niet mag volgens de wet.

Dan krijg je wel van die lastige situaties dat mensen zich beledigd voelen wat dus ook niet mag e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
iemand dreigen met de dood is volgens mij ook strafbaar en openlijk op hyves zeggen dat je iemand GAAT doodmaken valt daar dus onder. bovendien als diegene wat overkomt ben je gelijk de eerste bij wie de poltie gaat kijken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het verschil zit hem er dan in of je zegt dat je een bepaalt iemand gaat vermoorden of dat je gewoon zegt dat je iemand (maakt niet uit wie) gaat vermoorden. Ik zou het zelf trouwens niet op mijn hyves zetten als ik zoiets van plan was, maar het is wel een lastige situatie ja. Ik laat het maar aan de rechters en advocaten over.