Ja, tot je sterft in gevangenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, in Nederland (en Estland) is levenslang levenslang. Er kan nog wel gratie worden verleend, maar dat gebeurd niet al te vaak.

Toegevoegd na 2 minuten:
gebeurd = gebeurt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
hoezo de toevoeging Estland? er zijn nog wel veel meer landen, waar levenslang betekent dat je niet meer vrij komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op Europees niveau.
In het geval er een levenslange gevangenis wordt opgelegd betekent dit dat de veroordeelde de rest van zijn leven in detentie zal moeten verblijven

Indien de rechtbank een levenslange gevangenisstraf oplegt, moet de veroordeelde in principe levenslang zitten. Wel kan hem bij koninklijk besluit eerder gratie worden verleend. Daarover adviseert de rechter die de straf heeft opgelegd aan de minister van justitie die politiek verantwoordelijk is voor de te nemen beslissing. Gemiddeld duurt een levenslange gevangenisstraf in de praktijk 23 jaar. Als iemand in plaats van levenslang twintig jaar opgelegd krijgt, zit hij echter zo wiezo geen twintig jaar, ook niet als er nooit gratie verleend wordt. Dat komt door het systeem van de vervroegde invrijheidsstelling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, levenslang is in Nederland echt levenslang. Er is een periode geweest dat levenslang veroordeelden vrij automatisch gratie werd verleend na een bepaalde tijd, maar dat is nu niet meer zo. Geen van de sinds 1970 veroordeelden heeft gratie gekregen.